20 April 2012

Geng ‘nakal’ pecah kereta

28 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

IPOH - Pemilik lapan kereta yang tinggal di beberapa kawasan perumahan sekitar Pengkalan, di sini mengalami kerugian apabila sekumpulan remaja ‘nakal’ bertindak memecahkan cermin kereta mereka yang diletakkan di tepi jalan dalam kejadian pada jam 10 malam kelmarin.

Difahamkan, kumpulan remaja yang dianggotai empat orang itu dipercayai menaiki dua motosikal ketika melakukan perbuatan tersebut.

Antara kawasan perumahan yang terbabit termasuklah Taman Desa Pakatan, Taman Pinji Mewah dan Medan Pengkalan Impian.

Seorang peniaga, Susan Tung Soo Wan, 42, berkata, kejadian seumpama itu adalah yang kedua berlaku di rumahnya selepas tujuh tahun tinggal di kawasan perumahan tersebut.

Menurutnya, pada tahun lalu cermin keretanya pernah dipecahkan dan beberapa barangan turut hilang dalam insiden itu serta menyebabkan dia kerugian kira-kira RM200.

Dalam kejadian yang berlaku kelmarin, dia bersama bapa mertua dan empat orang anak sedang asyik menonton televisyen di ruang tamu rumah.

“Tiba-tiba saya terdengar seperti bunyi orang ‘ketuk’ barang hingga pecah dan bunyi motosikal di bahagian luar rumah.

“Saya juga dengar suara orang menjerit dan dengan segera saya keluar untuk melihat apa yang berlaku.

“Alangkah terkejutnya saya apabila melihat cermin hadapan kereta Toyota Wish saya retak akibat lontaran batu dipercayai dilakukan kumpulan remaja berkenaan.

“Beberapa orang penduduk berhampiran turut berkumpul untuk memeriksa kenderaan masing-masing,” katanya di sini, semalam.

Katanya, penduduk di kawasannya ada membayar upah RM20 setiap bulan kepada syarikat keselamatan swasta bagi melakukan rondaan di kawasan tersebut namun kejadian jenayah tetap berlaku tanpa mengira masa.

“Oleh itu saya meminta supaya kawalan keselamatan dipertingkatkan bagi memastikan kejadian sama tidak berulang pada masa hadapan,” katanya.

Seorang lagi penduduk, Yip Yoot Leong, 51, berkata, sewaktu kejadian dia bersama keluarga sedang bersantai di rumah.

“Kira-kira jam 10 malam, salah seorang anggota keselamatan yang sedang membuat rondaan menelefon dan memberitahu cermin kereta saya pecah.

“Panggilan telefon itu membuatkan saya segera melihat kereta yang diletakkan di luar rumah dan ternyata ia benar.

“Seketul bata ditemui di dalam kereta saya dipercayai digunakan bagi melakukan perbuatan itu namun tiada barang hilang,” katanya yang bekerja sebagai mekanik.

Kedua-dua mangsa yang mendapat bantuan daripada anggota Persatuan Keselamatan Bandar Baru Pengkalan sudah membuat laporan di Balai Polis Simpang Pulai.

Katanya, polis sememangnya melaksanakan peranan secara proaktif dalam menangani jenayah namun rondaan perlu ditingkatkan terutamanya di kawasan yang tidak mempunyai pengawal keselamatan.

Tambahnya, Balai Polis Simpang Pulai yang mengawal kawasan berkenaan tidak relevan kerana ia terletak setengah jam dan memakan masa yang lama untuk bantuan diberikan jika berlaku sebarang kecemasan mahupun kejadian jenayah.

“Saya ada menerima aduan penduduk di kawasan terbabit melahirkan kebimbangan dengan peningkatan kes jenayah seperti samun yang kerap berlaku sejak kebelakangan ini.

“Sehubungan itu, saya akan cuba berbincang dengan polis agar sebuah pondok polis dibina supaya kes jenayah dapat ditangani selain keselamatan diri dan harta benda penduduk terjamin,” katanya.

Agency

Tiada ulasan: