20 April 2012

Hujan lebat punca tanah mendap

28 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

JENGKA 13 – Berikutan hujan lebat petang kelmarin, seorang peniaga kerugian lebih RM10,000 berikutan tanah mendap sekali gus merobohkan simen dan merosakkan barang di kedai runcitnya yang terletak di simpang Felda Jengka 13.

Peniaga terbabit, Zulkifli Talib, 41, berkata, ketika kejadian sekitar jam 6.30 petang terbabit, beliau tidak berada di kedai kerana pulang ke rumah seketika.

“Saya agak terkejut apabila mendapat panggilan telefon dari pekerja saya mengatakan tanah di sebelah kiri kedai saya mendap dan runtuh kerana hujan lebat.

“Tanpa membuang masa, saya terus bergegas ke tempat kejadian dan mendapati air melimpah ruah mengalir sekali gus turut memasuki ruang dalam kedai,” katanya.

Tambahnya, air yang kuat dikatakan datang dari atas bukit turut memasuki ruang stor kedainya justeru memusnahkan barang runcitnya yang disimpan di dalam stor terbabit.

“Ia turut memusnahkan mesin mengesan harga barang yang bernilai RM8,000 dan barang-barang runcit seperti lampin bayi, susu tepung, bawang dan banyak lagi yang saya anggarkan berjumlah sekitar RM3,000,” katanya.

Zulkifli berkata, tidak hanya beliau kerugian dari sudut barangan rosak, tetapi juga terpaksa membaiki kedainya yang dianggarkan menelan belanja sekitar RM2,000.

Zulkifli justeru itu, mengharapkan bantuan dari pihak berwajib untuk membantu meringankan beban akibat kerugian yang ditanggungnya ini.

Menurut pekerjanya, Mohd Hairi Anuar, 25, yang berada di kedai ketika itu berkata, kejadian berlaku terlalu pantas sehingga mereka tidak sempat menyelamatkan barang kedai terbabit.

“Saya lihat air semakin laju dan saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana bimbang akan membahayakan diri.

“Setelah air surut, barulah kami dapat lihat simen retak dan tanah berlubang besar kerana mendap akibat air yang deras itu,” katanya.

Menurut Hairi, ini merupakan kejadian kali kedua berlaku di kedai tersebut. Katanya, kejadian sebelum ini ialah pada hari Sabtu lepas di mana hanya sebahagian sahaja dari tanah kedai tersebut mendap dan memberi kesan kepada barangan dalam kedai.

“Sejak lapan tahun kedai ini dibuka, tahun ini adalah kejadian yang paling teruk pernah kami alami. Sebelum ini tidak pernah terjadi kejadian seperti ini walau hujan lebat melanda kawasan ini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: