20 April 2012

Pelajar maut dirempuh kereta

28 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

DUNGUN - Hasrat seorang pelajar menghantar rakannya ke sekolah berakhir dengan tragedi apabila dia menemui ajal selepas motosikal ditungganginya terbabit dalam satu kemalangan dekat sini, pagi semalam.

Kemalangan kira-kira jam 7.20 pagi di kilometer 73.9 Jalan Kuala Terengganu-Kuantan itu dipercayai berlaku ketika mangsa, Ahmad Zikri Zaharuddin, 16, dalam perjalanan pulang ke rumah di Balai Besar selepas menghantar seorang rakannya di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Teknik Dungun.

Sampai di lokasi kejadian, mangsa, pelajar tingkatan empat di SMK Teknik Dungun itu dikatakan cuba membuat pusingan U sebelum dirempuh sebuah kereta Perodua Kancil dari arah belakang.

Akibat rempuhan itu, mangsa cedera parah pada bahagian kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Rakan mangsa, Muhamamd Faizal Yusli Mohd Shazali, 16, berkata, sebelum kejadian, arwah telah menghantarnya ke sekolah, biarpun dia tidak mengizinkan kerana arwah dikatakan kurang sihat.

Faizal berkata, sebaik sampai di hadapan sekolah, dia mengarahkan arwah meninggalkannya di hadapan pintu pagar sementara menunggu rakan-rakan lain tiba untuk masuk ke kawasan sekolah.

“Ketika sedang menunggu rakan lain, tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kuat.

“Apabila menoleh ke belakang, saya terkejut apabila melihat arwah sudah tergolek atas jalan, manakala motosikalnya berada di sisinya,” katanya.

Faizal berkata, apabila dia menghampiri rakannya itu, dia rasa takut setelah melihat banyak darah keluar dari mulut dan hidung mangsa, sebelum orang ramai tiba untuk menghulurkan bantuan.


Murung, banyak termenung

Bagi ibu mangsa pula, Maimun Tahir, 54, tragedi yang meragut nyawa anaknya itu amat perit untuk diterima, apatah lagi arwah sebelum ini dikatakan kelihatan agak murung berbanding biasa.

Menurut Maimun, beberapa hari sebelum kejadian, arwah anaknya dikatakan sering mengadu sakit kepala, banyak termenung selain kurang selera makan berbanding biasa.

“Saya tak sangka tingkah lakunya yang pelik itu merupakan satu petanda dia akan pergi buat selamanya,” kata Maimun yang juga seorang kerani di Ibu Pejabat Polis Daerah Dungun.

Mayat mangsa kemudiannya dihantar ke Hospital Dungun untuk dibedah siasat.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor ketika mengesahkan kejadian, memaklumkan jenazah mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gong Pasir.

“Warga Ibu Pejabat Polis Daerah mengucapkan takziah atas pemergian anak kepada kakitangan pejabat di IPD Dungun,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: