20 April 2012

Penangkap ikan ditemui lemas

28 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

GUA MUSANG - Seorang penangkap ikan yang hilang dihanyutkan arus deras Sungai Nenggiri selepas bot dinaikinya karam sejak dua hari lalu ditemui mati lemas, berhampiran sebuah pengkalan di Kampung Pasir Tumbuh, dekat sini, pagi semalam.

Mayat Hasrin Bachik, 40, yang tinggal di Kampung Bertam Baru ditemui seorang penduduk yang kebetulan turun ke sungai itu untuk menaiki bot ke seberang sungai menjalankan kerja menoreh getah, dan melihat objek terapung berhampiran pengkalan di situ sebelum melaporkan kepada polis.

Dalam kejadian kira-kira jam 1 petang Selasa lalu, mangsa menaiki bot bersama dua rakannya, Rozaini Mohd Aziz, 22 dan seorang lagi yang dikenali sebagai Joe, 24, menyusuri sungai itu untuk menangkap ikan.

Sebaik tiba di sebuah pengkalan lain di Kampung Jeram Berhala, ketiga-tiga mereka berhenti untuk makan tengah hari dan mangsa menyatakan sakit perut turun semula ke bot berkenaan untuk buang air besar.

Rozaini berkata, sebelum itu dia berulang kali menasihatkan mangsa supaya buang air besar di tempat makan sahaja, untuk mengelak berdepan dengan risiko kejadian tidak dingini kerana arus sungai deras.

Menurutnya, Hasrin enggan dan berkeras untuk menaiki bot keseorangan untuk buang air besar di tempat lain, hingga bot yang baru dihidupkan enjinnya berpusing beberapa kali sebelum karam.

“Saya yang melihat kejadian itu hanya 10 meter dari tempat duduk ternampak mangsa terkapai-kapai dalam pusaran air sungai yang deras, sambil meminta tolong.

“Saya minta mangsa bertahan di situ sebelum saya mencari batang kayu untuk dia pegang, berikutan saya bersama Joe takut untuk terus ke sungai kerana bahaya,” katanya kepada pemberita.

Katanya, tidak sampai tiga minit, dia datang semula melihat mangsa telah hilang dihanyutkan arus deras, dan ketika itu tidak dapat berbuat apa sementara menunggu bot lain datang.

Rozaini berkata, lebih sejam menunggu di situ mujur ada sebuah bot penduduk lain melalui kawasan itu, dan meminta tolong untuk sama-sama mencari mangsa, tetapi gagal ditemui hingga ke lewat petang.

“Saya bersama Joe kemudiannya menghubungi isteri mangsa sebelum membuat laporan mengenai kejadian tersebut di Balai Polis Bertam Baru,” katanya.

Dia berkata, pagi ini (semalam) ketika dia bersama beberapa rakan yang lain dan anggota penyelamat sedang bersiap untuk melancarkan gerakan mencari untuk hari ketiga, menerima laporan mayat mangsa ditemui terapung di pengkalan Kampung Pasir Tumbuh.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan, menerima laporan menemui mayat penangkap ikan yang hilang dua hari lalu di Kampung Pasir Tumbuh.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya­ untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bertam Baru, petang semalam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: