20 April 2012

Taktik sembunyi di Kuala Lumpur gagal

28 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Taktik sepasang suami isteri menyembunyikan diri di Kuala Lumpur mengelak daripada ditangkap tiga tahun lalu tidak menjadi apabila mahkamah mengeluarkan perintah waran tangkap terhadap mereka.

Pasangan itu sebelum ini pernah dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan memiliki dadah jenis methamphetamine seberat 0.53 gram, namun gagal menghadirkan diri selepas diikat jamin RM2,500.

Semalam, di Mahkamah Majistret, di sini, kedua-dua tertuduh, Syahrizal Syahril Mamat, 34, dan Nor Naimah Ab Latif, 31, dari Marang sekali lagi didakwa mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Bagaimanapun, Syahrizal Syahril dan isterinya yang sedang mengandung empat bulan hanya mengangguk faham selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Noradila Ab Latif.

Berdasarkan pertuduhan, kedua-dua tertuduh yang semasa kejadian merupakan pasangan kekasih didakwa bersama-sama memiliki satu tiub straw besar dan empat tiub straw kecil yang di dalam berisi ketulan kristal yang mengandungi dadah Methamphetamine seberat 0.53 gram di sebuah rumah kedai di Kampung Berangan Pak Ayu Bukit Payong, Marang, kira-kira jam 10.30 malam, 15 Febuari 2009.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 12 (2) ADB 1952 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 12 (3) akta sama memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih lima tahun atau denda tidak lebih RM100,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Noradila kemudian menetapkan 27 Mei depan sebagai tarikh sebutan semula kes di Mahkamah Majistret Marang dan membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin RM2,500 setiap seorang dengan seorang penjamin.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa Inspektor L Rathna manakala pasangan itu tidak diwakili peguam.

Mengikut fakta kes, sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu membuat serbuan di Kampung Berangan Pak Ayu, Bukit Payong, Marang kira-kira jam 10.30 malam, 15 Febuari 2009 selepas menerima maklumat.

Sebaik sampai di rumah berkenaan, terdapat pasangan tersebut di dalam rumah itu dan selepas membuat pemeriksaan, polis menemui satu paket plastik lut sinar yang mengandungi ketulan kristal disyaki dadah di dalam satu beg plastik di atas lantai.

Kemudian, pasangan itu ditahan dan dadah dirampas untuk dibawa ke balai bagi tindakan lanjut.

Sinar Harian

Tiada ulasan: