24 Februari 2012

‘Penjenayah itu memang kejam’

2 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU – “Tidak! Saya tidak akan maafkan penjenayah itu. Dia sanggup memperlakukan anak saya begini...” wajah Idrus Mat Noh, 54, kelihatan sedih. Namun hatinya keras. Tidak mahu memaafkan si penyimbah asid.

“Siapa yang boleh tutup mata bila melihat keadaan anak yang menderita? Siapa yang boleh berlapang hati memikir masa depan anak yang musnah sekelip mata?”

Keengganan Idrus memberi maaf ada asasnya. Dalam kejadian jam 5.10 pagi pada 20 Februari di Padang Merchang, Marang, mengakibatkan muka, tangan, badan dan kedua-dua belah kaki anaknya Mohd Fazil Hanafi melecur selepas disimbah asid dari arah luar tingkap oleh individu tidak dikenali.

“Kalau dia bergaduh, mungkin saya boleh terima dan memaafkan. Tapi ini secara tiba-tiba. Penjenayah itu memang kejam!” Idrus sebak.

“Selain rupa dan fizikal Fazil berubah, tragedi hitam itu turut mengakibatkan anak keenam saya ini terpaksa menghabiskan masa di hospital untuk rawatan susulan. Dua bulan bukan tempoh sekejap...

“Apa pun saya bersyukur kerana pembedahan membuang sel kulit mati di kawasan terkena simbahan asid sudah selesai jam 12.30 tengah hari tadi (semalam). Alhamdulillah Fazil selamat menjalani pembedahan.

“Kini saya hanya mampu berharap Fazli akan pulih seperti dahulu,” katanya.

Bagaimanapun kata Idrus, dia sebak apabila Fazil sering bertanyakan keadaan dirinya kepada ibunya, Zaleha Ishak, 44, yang setia menemani Fazil di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) sejak selepas kejadian hingga sekarang.
“Dia tanya mak dia, rambut dia boleh tumbuh balik atau tidak sebab kepalanya sudah botak (kesan terkena asid).

“Walaupun sedar hakikat sebenar mak dia jawab ‘boleh’ untuk beri semangat kepadanya.

“Fazil juga nampaknya masih trauma dengan kejadian. Dia tidak mampu tidur lena. Bila tidur asyik tersentak dan lepas itu sukar untuk kembali melelapkan mata.

“Kami sekeluarga memang sedih dengan kejadian ini. Kami berharap individu yang bertanggungjawab dapat ditangkap segera. Biar dia dapat hukuman setimpal atas apa yang dilakukan,” katanya.

Dalam pada itu, Idrus turut mengucapkan terima kasih kepada pelbagai pihak yang memberi sokongan untuk dia sekeluarga termasuk pengurusan Surau Taman Perdana, Puchong yang mengadakan majlis doa selamat untuk anak­nya, malam kelmarin.

Sinar Harian melaporkan seorang remaja yang sedang menunggu keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, Mohd Fazil Hanapi Idrus, parah disimbah cecair dipercayai asid ketika tidur.

Turut cedera pada muka dan badan dalam kejadian itu adalah rakannya, Sharul Zaman Salim, 38, yang tidur di sebelahnya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: