29 Mac 2012

Mohon lesen dahulu untuk miliki senjata api

6 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 29 Mac: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menasihati masyarakat di negara ini supaya memohon lesen terlebih dahulu untuk memiliki senjata api.

Katanya, memiliki senjata api tanpa lesen salah di sisi undang-undang negara, memandangkan alat berkenaan sama ada senapang atau pistol begitu bahaya.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika ditemui selepas acara latihan menembak anjuran Majlis Mesyuarat Kerajaan Kelantan (MMK) di Lapang Sasar, Padang Tembak, petang semalam. (Gambar)

Turut melakukan aktiviti itu timbalannya, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Abdul Fatah Mahmood dan Che Abdullah Mat Nawi.

Menurutnya, orang Melayu di zaman dahulu menggunakan lembing, keris, kini telah bertukar kepada menembak kerana arus peredaran masa.

Tuan Guru seterusnya berkata, zaman Rasullullah s.a.w. dahulu aktivitinya memanah, bagaimanapun bersesuaian dengan zaman moden ini.

“Rasulullah s.a.w. menggalakkan umatnya khususnya anak lelaki, berenang, memanah dan menunggang kuda, jadi tidak salah aktiviti ini diteruskan, bagaimanapun jangan menggunakan pada jalan yang salah,” ujarnya.

Beliau memberitahu meminati menembak sejak zaman muda, terutama senapang.

“Dengan adanya senapang kita bukan hanya dapat melepaskan minat kita sahaja, sebaliknya dapat membantu masyarakat menembak tupai,” ujarnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: