29 Mac 2012

Pesawat kawalan jauh AS bakal ronda Asia Pasifik

6 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SYDNEY: Australia mungkin membenarkan Amerika Syarikat menggunakan wilayahnya untuk melancarkan operasi pesawat kawalan jarak jauh meronda kawasan Asia-Pasifik. Ia sebahagian rancangan Amerika meningkatkan kehadirannya di Asia Pasifik yang menimbulkan kemarahan China.

Washington dan Canberra merancang memperluas hubungan ketenteraan dengan kerahan pertama 2,500 anggota marin ke utara Australia didedahkan November lalu oleh Presiden Barack Obama dan mereka dijangka tiba bulan depan.

Rancangan itu menimbulkan kemarahan Beijing dan membimbangkan beberapa negara Asia selepas Washington membuat kenyataan bahawa ia berhasrat menjaga kepentingannya di rantau ini ketika China semakin agresif.

Cocos adalah satu kemungkinan...ia prospek jangka panjang dan perlu dianggap sebegitu. - Stephen Smith, Menteri Pertahanan Australia

Media Australia memetik berita dalam akhbar Washington Post bahawa Amerika mempertimbangkan Kepulauan Cocos, pulau batu karang di Lautan Hindi , barat laut Australia, untuk melancarkan pesawat kawalan jauh itu.

Cocos akan menggantikan pangkalan Diego Garcia di Lautan Hindi, selepas Amerika memajaknya dari Britain dan dijangka digunakan semula menjelang 2016.

Kapal pengangkut pesawat dan kapal selam berkuasa nuklear juga akan diletakkan di Perth sebagai sebahagian usaha memfokus semula sumber pertahanan Amerika di rantau itu, tambah laporan.

Menteri Pertahanan Australia, Stephen Smith berkata penggunaan Pulau Cocos adalah satu langkah jangka panjang untuk merapatkan hubungan dua negara selain kerana pangkalan udaranya perlu di naik taraf sebelum dapat digunakan.
“Cocos adalah satu kemungkinan...ia prospek jangka panjang dan perlu dianggap sebegitu,” kata Smith kepada radio ABC.

“Ia bukan ideal ketika ini kerana satu daripada perkara yang kita perlu lakukan adalah satu naik taraf infrastruktur, terutama tempat pendaratan pesawat.

“Ia adalah antara alasan sebab mengapa ia adalah untuk jangka panjang.” Naik taraf memerlukan perbelanjaan antara A$75 hingga A$100 juta (RM239.58 juta hingga RM319.45 juta), tambahnya.

Cocos dilihat sebagai lokasi terbaik untuk menempatkan pesawat pemantau tanpa pemandu untuk mengawasi laluan perkapalan paling sibuk dan Laut China Selatan.

China, Taiwan, Filipina, Vietnam, Malaysia dan Kemboja membuat tuntutan di kawasan tertentu di situ.

Smith berkata, kerjasama lebih rapat adalah perkara utama bermula dengan kehadiran marin Amerika di Wilayah Utara, capaian ruang udara lebih besar dan penggunaan lebih baik HMAS Stirling berpangkalan di Perth. – AFP

Tiada ulasan: