29 Mac 2012

Pindah tempat mengundi, SPR akan dipanggil

6 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) akan memanggil pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memberi penjelasan khususnya berhubung 'pembetulan lokaliti' yang membawa kepada pertukaran tempat mengundi.

Keputusan itu dibuat selepas pelbagai soalan berbangkit diaju bertubi-tubi oleh ahli parlimen Pakatan Rakyat kepada beliau ketika menggulung Titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, semua ahli parlimen khususnya pembangkang yang mempunyai pertikaian berhubung perkara itu boleh mengajukannya kepada SPR pada pertemuan itu nanti.

"Saya akan bagitahu kepada SPR mungkin Isnin satu lagi, 16 haribulan.

"Sesiapa ada apa-apa perkara nak mintak penjelasan, bagi notis awal lagi baik, mereka boleh datang dengan jawapan," katanya.

Terdahulu, Nazri memjawab soalan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) berhubung dakwaan warga asing yang didaftarkan sebagai pengundi.

Persoalan sama turut dibangkitkan Datuk Saifuddin Nasution (PKR-Machang) dengan merujuk kepada merujuk kepada pengakuan SPR bahawa 42,000 nama sebelum ini diklasisfikasikan sebagai pengundi ragu kerana tiada atau tidak sepadan dengan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Ekoran itu beliau mahukan penjelasan sama ada mereka tersebut juga antara warga asing yang didaftar sebagai pemilih.

Selepas itu, Fuziah Salleh (PKR-Kuantan) pula bangkit mempersoal tindakan SPR memperbetul lokaliti yang mirip 'persempadanan semula' yang didakwanya melanggar peraturan pilihan raya.

Bagaimanapun Nazri mempertahan tindakan itu dengan mendakwa ianya dibuat mengikut sub peraturan 25(3) Peraturan-peraturan Pendaftaran Pemilih 2002.

Saifuddin kemudiannya bangun menyanggah dengan membawa kes Tan Sri Khalid Ibrahim yang dipindahkan tempat mengundi dari Petaling Jaya Selangor ke Parlimen Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Menurutnya tindakan itu secara jelas melanggar 'prinsip belah-bahagi' yang menetapkan pembetulan lokaliti tidak boleh melepasi sempadan Dun atau Parlimen.

Nazri kemudiannya mencadangkan akan memanggil SPR bagi diadakan satu pertemuan menjawab soalan-soalan yang dikemukakan itu.

Harakah Daily

Tiada ulasan: