29 Mac 2012

Sokong pendidikan percuma, persoal hapus PTPTN

6 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Rata-rata rakyat negara ini bersetuju dan yakin dengan janji pendidikan percuma oleh Pakatan Rakyat namun mereka masih tertanya-tanya bagaimana PTPTN hendak dihapuskan.

Ini kerana, ramai mereka beranggap janji ini terlalu baik dan tidak tahu apa mekanisma yang hendak dilakukan bagi melaksanakan janji ini.

Tidak kurang juga yang tidak yakin dengan janji ini ekoran trek rekod beberapa isu yang dibangkit media BN termasuk isu Kampung Buah Pala di Pulau Pinang.

Yang pasti, mereka mahukan PTPTN tanpa bunga ke atas peminjamnya.

Inilah pandangan yang diperolehi Harakahdaily melalui komen-komen pengikut facebooknya selepas diajukan satu soalan kepada mereka.

Soalan yang diajukan adalah: "Pakatan Rakyat janjikan pendidikan percuma. Dalam masa yang sama janjikan pemansuhan PTPTN. Apakah yang anda jangkakan dengan janji ini dan apakah mekanisme pelaksanaan yang sewajarnya? Berikan pendapat anda."

Selepas dua jam soalan ini dikemukakan, 107 komen telah dibuat manakala 126 pengikut facebok Harakahdaily 'like' penyataan itu.

Berikut adalah sebahagian pendapat pembaca ekoran soalan itu.


Kazh Sura: Mansuhkan je interest dalam ptptn tu.. hutang RM1000, wajib bayar RM1000. no riba, no interest... kalau cakap mansuhkan terus ptptn, ramai pencacai pulak yang cakap janji kosong la, nak pancing undi la. depa lebih rela makan riba dari makan benda halal. nak wat camne. bahalol.

Ipoh Mali: Janji Pakatan jangan la Lunak sangat.. Be Realistik la sikit.. Semuanya Percuma! Sekurang2nya Yuran Universiti tu yang percuma.. Belanja Hidup yang dipinjam.. Macam tu jugak Tol.. Takkan hapus semua, sekurang2nya 50% dari sekarang dah cukup.. Minyak pun macam tu.. Penyelesaian bukan harga minyak tapi mekanisma pengangkutan awam yang teratur.. Dan struktur balik pengangkutan awam.. Kalau minyak mrah.. Jalanraya Sesak..tak guna jugak..

Che Mahalim Che Hashim: dengan tadbir urus yang berhemah,telus,dalam semua urusan kerajaan, dengan hasil masyul yang dianugerahkan Illahi...x mustahil pendidikan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan...kita terlalu disogok dengan caj sana, caj sini, berpuluh2 tahun, sehinggakan percuma pon danggap mustahil...

Maimon Hashim: Janji PRU adalah perkara biasa .... tapi Pakatan Rakyat rasanya tidak akan mudah lupa apa yang dijanjikan. Pendidikan percuma adalah baik kerana rata-rata rakyat di kawasan pendalaman masih ditahap miskin.... Mansuh PTPTN dan ujudkan pinjaman dan bayarannya tidak menyusahkan rakyat dan mampu bayar.......

Biskut Man: mungkin nak ubah bermacam benda yang di janji dalam satu masa adalah mustahil. Tapi jika dengan pentdbiran dan pengurusan harta dan hasil negara dijalankan dengan betul insyaallah 1 per 1 janji yang dibuat pakatan boleh ditunaikan. Tapi makan masa la.

Terbang Jauh: Saya yakin dengan janji tersebut andai Wang Negara diurus tadbir dengan baik, jangan ADA penyelewengan Dana kerajaan..insyaallah janji tersebut akan dapat dilaksanakan...

Zkea Samsi: Setuju dengan pendidikan percuma.. Kalaupun bukan untuk kita yang dah letih membayar hutang ni..untuk anak cucu kita pulak. Sekurang-kurangnya masa depan mereka terjamin... yuran pengajian di IPT saban tahun naik, belum lagi kos sara hidup. Mungkin kerajaan boleh bantu bayarkan yuran pengajian & asrama di kedua-dua IPTA & IPTS. Untuk sara hidup, boleh berikan pilihan pada pelajar samada biaya sendiri (bagi yang mampu), dan mungkin pinjaman boleh ubah kepada yang kurang berkemampuan... dalam situasi begini kerajaan mungkin boleh mengurus sumber kewangan dengan lebih baik. Pendidikan percuma ni bukan saja untuk peringkat ijazah bahkan sarjana dan doktor falsafah...lebih ramai yang boleh melanjutkan pelajaran maknanya lebih ramai tenaga mahir boleh dijana. Hasilnya negara akan lebih maju.. kutipan cukai pendapatan juga boleh meningkat... duit tu boleh salur semula untuk pendidikan...

Nor Saiful: woiii...mak bapak korang KAYA bole la suruh PTPTN ni mansuh...yang kurang BERKEMAMPUAN ni kalo tiada PTPTN camne nak sambung study..nanti x pasal2 keluar berita PELAJAR menjual diri sebab nak tanggung yuran pengajian, kos hidop sume..cakap tu biar gune otak sikit...so PTPTN tu sangat diperlukan..sepatutnye bunga PTPTN tu yang kene mansuh..baru betol..bodoh punye PR..cakap pampumm habuk pun takda..buat semak lagi ade la..

Saiful Taekiera: Ini bukan nak pancing undi, sebab apa yang aku tengok parti PR tunaikan janji, tak membebankn rakyat, macam yang MB Selangor lakukan, aku setuju sangat2, dari BN yang tah apa-apa tah, wat kebaikan sikit canang 1 dunia, kes rasuah berlambak, rakyat terbeban, tu ke yang cakap rakyat didahulukan? Fikir2 la. Sebab di akhirat kelak, jika kita salah pilih pemimpin, kita turut ditarik ke dalam neraka, pikir2 la mane parti yang lebih bela agama islam, bukan setakat laung je

Roszeeta Zainurdin: PTPTN wajar dihapuskan. Interest membebankan pelajar. Kalau nak diteruskanpun, bayaran balik pinjaman tanpa interest. Kemudian pelajar yang mendapat result cemerlang bolehlah diberi diskaun bayaran pinjaman atau percuma. Macam JPA buat tu.. Kalau nak dikira takda duit, khuatir pelajar kolej/ IPT lacur diri..leni dapat PTPTN pun ramai yang terjebak dengan gejala maksiat dek pergaulan bebas kecuali mereka yang teguh pendidikan agamanya. Pendek kata tepuk dada tanya iman.

Warisan Bugis: Dulu dengan pendapatan negara yang terhad boleh memberikan pendidikan percuma kepada rakyat, kini negara mempunyai pelbagai sumber ekonomi, tetapi disalurkan kepada pihak tertentu saja.....

Pak Ngoh Geliga: Sebenarnya kami hanya mahu bebanan sekarang dikurangkan, bukan semua percuma tapi kalau boleh baguslah, umpama minyak, perubatan, elektrit, air, tol dan harga baranagan dapat dikurangkan dari nilai sekarang..dibimbangi takut diberi tuhan tak tertanggung nanti, kita tidak tahu apa yang akan mendatang, takut tidak tertunai nanti...

Mohd Azuwan Zainudin: Tapi, persoalannya di sini adalah, adakah kemampuan pihak
kerajaan untuk melaksanakan apa yang diperkatakan tersebut? Itu satu hal, timbul pula hal mengenai kredibiliti yang berjanji tersebut. Sudah lupakah kalian mengenai isu Kampung Buah Pala yang dijanjikan gula-gula luar biasa kepada para penduduknya, tetapi akhirnya semua itu hanyalah JANJI KOSONG dan MENIPU RAKYAT. Jika sudah lupa, mari kita lihat dengan penuh teliti video di youtube!

PANDANGAN BERKAITAN
Video penjelasan Datuk Husam Musa mahu hapuskan PTPTN di Kelantan

Harakah Daily

Tiada ulasan: