16 Februari 2012

8 jam sambung tangan putus

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Pasukan perubatan dari Hospital Gleneagles terpaksa turun ke lokasi kejadian mencari tangan kiri Poon untuk menyelamatkannya yang kehilangan banyak darah.

Tindakan pantas pegawai perubatan itu bukan sekadar dapat menyelamatkan nyawa mangsa, tetapi dapat menyambung semula tangan yang terputus lebih sejam itu.

Menceritakan detik mencemaskan ketika merawat mangsa, Pakar Perubatan Trauma, Tangan dan Micro­surgeri Hospital Gleneagles, Dr Palani Ramasamy berkata, mangsa sampai ke wad kecemasan jam 9.30 malam dalam keadaan separa sedar.

“Saya segera ke hospital apabila dihubungi Dr Mary Ann yang berada di wad kecemasan. Beliau cuba mene­nangkan dan berkomunikasi dengan mangsa dalam usaha mencari semula tangan kiri tersebut,” katanya.

Beliau berkata, mereka segera melaporkan kejadian tersebut kepada polis dan meminta bantuan untuk mencari tangan itu untuk disambung semula.

“Kami harus mengutamakan nyawa mangsa kerana peluang untuk tangan itu disambung semula adalah dalam tempoh enam hingga 12 jam, bergantung sama ada ia disimpan dalam ais,” katanya.

“Kami mencari dalam longkang dan sekitar kawasan itu. Akhirnya, tangan mangsa dijumpai 100 meter dari lokasi kejadian di laluan pejalan kaki,” katanya.

Katanya, pakar bedah hospital mengambil masa hampir lapan jam bagi menjalankan pembedahan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: