16 Februari 2012

Rampasan cakera optik cetak rompak cecah RM 26 juta- KPDNKK

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PUTRAJAYA - Operasi menyeluruh yang digerakkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan (KPDNKK) berjaya merampas dvd, vcd perisian komputer dan perisian permainan video cetak rompak bernilai RM 26, 447,954 sepanjang tahun 2011 lalu.

Pengarah Penguatkuasa KPDNKK Malaysia Mohd Roslan Mahayudin memberitahu pihaknya telah menyusun semula strategi penguatkuasan menggunakan kaedah ‘PELT’ iaitu ‘Partnership, Enforcement,Legislation dan Training’.

“Melalui kaedah ini pembanterasan aktiviti cetak rompak dapat dibuat secara serentak, iaitu pada masa yang sama menjalankan penguatkuasaan yang dijalankan oleh agensi penguatkuasaan di negara-negara lain melalui partnership dan training, disamping penambahbaikkan kepada akta yang berkenaan juga sentiasa dijalankan bagi menjamin keberkesanan penguatkuasaan,”katanya ketika ditemui di pejabatnya semalam.

Katanya lagi, bermula pada tahun 2010, Jemaah Menteri Malaysia telah meletakkan pembersihan aktiviti cetak rompak di kawasan yang dikenal pasti sebagai ‘hotspot’ sebagai key performance indicator (KPI) KPDNKK selama tiga tahun dan bermula pada tahun ini KPI baru bagi membersihkan aktiviti penjulan dvd , vcd cetak rompak diperluas ke seluruh negara.

“Satu lagi pendekatan baru yang kita akan gunakan ialah melalui ‘smart enforcment’iaitu nasihat berkaitan undang-undang dan kesalahan yang telah dilakukan diberi kepada peniaga dan penjual sebelum tindakan penguatkuasaan diambil.

“Nilai rampasan untuk tahun 2010 ialah sebanyak RM 30,425,070 ini bukanlah penurunan jika hendak dibandingkan dengan jumlah rampasan pada tahun 2011 kerana setiap tahun jumlah rampasan adalah bergantung kepada jenis barang dan nilainya akan berganda sekiranya melibatkan rampasan kilang cakera optik justeru nilai rampasan pada tahun 2010 adalah tinggi kerana ianya melibatkan 514 stamper dan 2 buah mesin mencetak,”katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: