09 April 2012

Bapa 4 anak dijel 30 bulan

17 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang peniaga bukan sahaja terpaksa berputih mata kerana tidak sempat menikmati ‘habuan’ yang dicuri setelah memecah masuk sebuah rumah di Jalan Sultan Ismail, di sini, lebih malang, dia terpaksa meringkuk di penjara selama 30 bulan dan dikenakan denda RM3,000 oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam.

Bapa kepada empat anak, Affendi Mohd Yussoff, 35, dari Kuantan, Pahang, turut berdepan hukuman tambahan penjara selama tiga bulan lagi jika gagal menjelaskan jumlah denda yang ditetapkan.

Hukuman dijatuhkan Majistret Rozianti Mohamed Hanaphi selepas tertuduh mengaku bersalah memecah masuk dan mencuri sebuah telefon bimbit serta wang tunai berjumlah RM27 milik seorang pembantu rumah di Jalan Sultan Ismail, di sini, kira-kira jam 4 pagi pada 22 Mac lalu.

Affendi mengaku melakukan kesalahan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan pecah rumah yang melibatkan kerugian bernilai kira-kira RM200.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor V Ravi, manakala tertuduh tidak diwakili pegua

Berdasarkan fakta kes, mangsa yang menyedari kehadiran tertuduh telah memaklumkan kepada pemilik rumah yang disewanya kira-kira jam 4 pagi pada 22 Mac lalu.

Pemilik rumah berkenaan yang merupakan seorang Pegawai Farmasi kemudian menghubungi polis sebelum tertuduh ditahan tidak lama selepas itu manakala tiga lagi rakannya berjaya melarikan diri.

Sinar Harian

Tiada ulasan: