02 September 2008

Apa yang pemuda UMNO Perak mahu ?

Akhbar berbahasa Cina semunya memuji dan menyiarkan berita tentang bahawa pengumuman Menteri Besar Perak memberi 400 hektar tanah kepada sembilan sekolah menengah persendirian Cina di Perak.

Menurut laporan itu, pemberian itu bagi membolehkan sekolah tersebut dapat mengusahakan tanah berkenaan dan menggunakan keuntungan yang diperoleh untuk membiayai kos pentadbiran sekolah.

Mohammad Nizar dipetik sebagai berkata, peruntukan RM30,000 setahun kepada setiap sekolah pada masa ini tidak memadai.

Oleh itu sebagai langkah jangka panjang, kerajaan negeri memutuskan untuk memberi tanah kepada sekolah itu bagi membolehkan mereka menubuhkan sebuah syarikat untuk mengusahakan tanah tersebut.

Mengulas Isu berkenaan Ketua Pemuda UMNO Perak, Zainol Fadzi Paharuddin berkata :

1.Perlu diperluaskan kepada sekolah agama Islam dan pondok demi memaju dan memartabatkan agama Islam di negeri ini.

2.Langkah kerajaan negeri itu tidak salah tetapi pada masa yang sama perlu berlaku adil kepada sekolah agama dan pondok.

3.Tidak harus mengetepikan kepentingan Melayu dan Islam dalam sebarang keputusan yang dibuat oleh kerajaan negeri.

4.Kami mendesak Menteri Besar turut memberikan lot tanah kepada sekolah agama Islam dan pondok demi memaju dan memartabatkan agama Islam di negeri ini dan tidak hanya kepada sekolah Cina

5.Pemuda UMNO menghormati keputusan kerajaan negeri memberikan tanah kepada sekolah Cina di Perak.

Seronok juga membaca 5 cadangan dan komen dari pemuda umno di atas, semacam cadangan dari orang PAS Pula.

Persoalannya kenapakah baru sekarang mereka sedar untuk membantu sekolah Cina sebagaimana yang kita lakukan dan terima kasih tolong peringatkan untuk membantu sama sekolah agama . Tidakkah mereka pernah memegang tampuk pemerintahan perak sudah 50 tahun lebih ?

Jangan ragui tentang perjuangan kami yang sekian lama mempertahankan SAR yang telah di "bunuh" oleh pemimpin UMNO.

Bayangkan semasa beberapa hari sebelum pilihanraya 8 Mac 2008, Tajol Rosli dan PM menganugerah puluhan ekar tanah setiap seorang untuk puluhan individu. Dasar ini hanya menguntungkan satu pihak sahaja. Sedangkan apa yang kami lakukan untuk kelompok ribuaan rakyat.

Sebuah syarikat dianugerahkan untuk projek gula di Beruas dengan keluasan 5000 ekar, tanah itu entah kemana dan projek juga tidak menjadi. Zalim namanya.

Paling manis kesedaran ini muncul setelah 31 ogos berlalu dan terbukti angan-angan mantan MB yang lepas telah berlalu sebagai mainan dan senda gurau dari lawan dan kawan.

Saya beranggapan mereka sudah tidak percaya kepada pimpinan mereka sendiri dan melihat apa yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri perak pakatan Rakyat lebih perihatin kepada rakyat.

Cadangan yang diberikan bagi saya baik walaupun Utusan Malaysia dengan tidak betul meletakan tajuk beritanya dengan "Perak dipersoal beri sekolah Cina 400 hektar tanah". utusan ...utusan....

Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini dan 31 Ogos yang telah berlalu, saya mengajak Pemuda UMNO berganding bahu dengan kerajaan Perak yang ada sekarang demi untuk memajukan Perak yang kita sayangi. Yakinlah perjuangan UMNO sudah tidak relevan dan sudah ketinggalan zaman.

4 ulasan:

Hebatnyer Melayu berkata...

kalo semacam cadangan PAS jadi buat ler..jgn dok ckp nk buat je

Unknown berkata...

3.penyokong pakatan rakyat perlu melihat dari sudut PRO dan KONTRA terhadap isu ini,pernahkah kerajaan NEGERI KELANTAN MenANUGERAHKAN TANAH YANG sebanyak ini kepada SAR(SEKOLAH AGAMA RAKYAT)di Kelantan.

4.MARI kita fikirkan sejenak,KITA SOKONG BUKAN sokong mesti ANGGUK SAHAJA,kita dapat jawatan BUKAN kita PERLU ANGGUK SAHAJA,kita tak setuju PUN mereka KITA SOKONG JUGA,itu PUN tanda sokongan kita,

5.MARI LAH mmemberi KIRTIKAN YANG membina kepada PAKATAN RAKYAT.KITA Tidak perlu HIPOKRIT.

Unknown berkata...

HARAKAH SEBAGAI akhbar rasmi PAS.
Perlu memberikan jawapan kepada seluruh rakyat Malaysia,memgenai isu "TANAH SJKC 400 HEKTAR INI"
ADAKAH tanah ini diberikan sebagai pajakan(jika pajakan,nytakan tempoh pajakan ,@hak milik kekal.
jangan biarkan MEDIA ARUS PERDANA menjadikan INI sebuah isu yang boleh menaikkan sentimen perkauman

roslisalem berkata...

langkah paling baik adalah MB turut umumkan pemberian serupa kepada SAR/Pondok .. kalau setakat 400 hektar tu, takkan kerajaan negeri nak berkira ? pondok dan SAR juga dok merata cari duit ..dengan jual kismis, kalendar ..daif sangat ..YB Lim dan MB Nizar perlu segerakan kebajikan pondok dan SAR ..

ini bukan cakap politik, tapi rayuan untuk kebajikan bersama