07 7ulhijjah 1431H
Pegawai kanan Yayasan Selangor diarahkan bercuti bergaji selama sebulan berkuatkuasa serta merta sehingga siasatan terhadap perbelanjaan mewah bagi majlis sambutan ulang tahun ke-40 yayasan itu disiasat.
Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, tindakan terhadap Timbalan Pengurus Besar Mohd Sharifuldin Sulaiman itu bagi memastikan siasatan dilakukan dengan cepat dan bebas.
"Laporan awal yang diterima menunjukkan penglibatan pejabat timbalan pengurus besar yayasan itu," katanya.
Kelmarin, Sultan Selangor membatalkan keberangkatan ke majlis jamuan tengahari anjuran Yayasan Selangor yang dijadual esok kerana dukacita dengan kosnya yang terlalu tinggi.
Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Ramli Mahmud dilaporkan pada pendapat Baginda kos makan tengah hari lebih daripada RM300,000 adalah amat tinggi dan membazir.
Baginda berpendapat lebih berfaedah jika wang itu digunakan untuk belanja pembelajaran dan kebajikan atau untuk membiayai lebih ramai pelajar dari golongan yang kurang berkemampuan.
Baginda menyifatkan jumlah perbelanjaan sebesar itu bagi majlis makan tengahari sempena sambutan ulang penubuhan Yayasan Selangor sebagai satu pembaziran.
Dalam satu kenyataan hari ini, Khalid berkata, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menghargai setiap maklumat salah laku bagi memastikan pentadbiran negeri dan anak syarikat diuruskan dengan telus dan bertanggungjawab.
"Kita juga tidak akan teragak-agak untuk membuat keputusan berani termasuk membawa mana-mana individu yang terbukti melakukan salahguna kuasa
14 November 2010
Fakta Unik Rambut Manusia Yang Mungkin Belum Anda Ketahui
07 Zulhijjah 1431H
ujung-bumi.blogspot
Rambut manusia merupakan struktur sederhana yang terbuat dari keratin dan sel-sel kulit mati. Rambut berfungsi untuk mencegah hilangnya panas dari kepala seseorang.
Rambut yang indah dan terawat bisa menjadi daya tarik seseorang, terlebih lagi wanita. Tapi di balik keindahannya, rambut ternyata menyimpan beberapa rahasia unik.
1. Rambut bisa membersihkan tumpahan minyak di air
Ketika tumpahan minyak Cosco Busan terjadi pada tahun 2007 di Teluk San Francisco, kelompok relawan ramah lingkungan menggunakan tikar yang terbuat dari rambut manusia untuk membersihkan pantai. Hal ini tidak mengherankan, karena rambut bisa menyerap minyak dan air, serta dapat bekerja sebagai spons alami.
2. Asam amino rambut manusia bisa digunakan dalam industri kecap
Menemukan helaian rambut dalam makanan tentunya dapat merusak selera makan. Tapi bagaimana jika bumbu atau makanan Anda terbuat dari rambut?
Internet Journal of Toxicology melaporkan bahwa Hongshuai Soy Sauce, perusahaan kecap di China, memasarkan produk yang menggunakan bioteknologi terbaru dengan harga lebih murah. Hal itu tentu saja membuat produknya menjadi populer.
Tapi sebuah investigasi media menemukan bahwa perusahaan tersebut tidak menggunakan asam amino yang berasal dari kedelai ataupun gandum, melainkan asam amino yang berasal dari rambut manusia, yang dikumpulkan dari salon dan tempat cukur rambut.
3. Orang berambut merah dianggap alien
Ada sebuah teori konspirasi yang menyatakan bahwa orang berambut merah adalah alien-manusia hibrida. Hal ini memang terdengar gila, tapi orang berambut merah memang memiliki perbedaan struktur secara biologi.
Dokter harus membuat persiapan khusus untuk menjalani proses persalinan wanita berambut merah. Hal ini karena darah dari wanita berambut merah lebih sulit membeku, sehingga mengalami pendarahan lebih lama.
Selain itu, orang berambut merah memiliki jumlah rambut paling sedikit, yaitu sekitar 90.000 helai, dibandingkan dengan rambut pirang atau cokelat yang mencapai 140.000 helai.
ujung-bumi.blogspot
Rambut manusia merupakan struktur sederhana yang terbuat dari keratin dan sel-sel kulit mati. Rambut berfungsi untuk mencegah hilangnya panas dari kepala seseorang.
Rambut yang indah dan terawat bisa menjadi daya tarik seseorang, terlebih lagi wanita. Tapi di balik keindahannya, rambut ternyata menyimpan beberapa rahasia unik.
1. Rambut bisa membersihkan tumpahan minyak di air
Ketika tumpahan minyak Cosco Busan terjadi pada tahun 2007 di Teluk San Francisco, kelompok relawan ramah lingkungan menggunakan tikar yang terbuat dari rambut manusia untuk membersihkan pantai. Hal ini tidak mengherankan, karena rambut bisa menyerap minyak dan air, serta dapat bekerja sebagai spons alami.
2. Asam amino rambut manusia bisa digunakan dalam industri kecap
Menemukan helaian rambut dalam makanan tentunya dapat merusak selera makan. Tapi bagaimana jika bumbu atau makanan Anda terbuat dari rambut?
Internet Journal of Toxicology melaporkan bahwa Hongshuai Soy Sauce, perusahaan kecap di China, memasarkan produk yang menggunakan bioteknologi terbaru dengan harga lebih murah. Hal itu tentu saja membuat produknya menjadi populer.
Tapi sebuah investigasi media menemukan bahwa perusahaan tersebut tidak menggunakan asam amino yang berasal dari kedelai ataupun gandum, melainkan asam amino yang berasal dari rambut manusia, yang dikumpulkan dari salon dan tempat cukur rambut.
3. Orang berambut merah dianggap alien
Ada sebuah teori konspirasi yang menyatakan bahwa orang berambut merah adalah alien-manusia hibrida. Hal ini memang terdengar gila, tapi orang berambut merah memang memiliki perbedaan struktur secara biologi.
Dokter harus membuat persiapan khusus untuk menjalani proses persalinan wanita berambut merah. Hal ini karena darah dari wanita berambut merah lebih sulit membeku, sehingga mengalami pendarahan lebih lama.
Selain itu, orang berambut merah memiliki jumlah rambut paling sedikit, yaitu sekitar 90.000 helai, dibandingkan dengan rambut pirang atau cokelat yang mencapai 140.000 helai.
Hukum Menghisap Shisha
07 Zulhijjah1431H.
Penggunaan shisha semakin diminati oleh sebahagian masyarakat Kita. Menurut satu catatan sejarah, alat shisha ini telah dicipta di India oleh seorang doktor sebagai satu cara atau alternatif yang dapat mengurangkan bahaya menghisap tembakau. Menurut doktor tersebut, ASAP tembakau yang disedut itu perlu ditapis terlebih dahulu melalui satu bekas air agar IA tidak mendatangkan bahaya kepada penggunanya. Maka ramailah orang percaya bahawa IA selamat digunakan berbanding dengan menghisap rokok.
Kepercayaan lama ini masih tersebar Dan mempengaruhi orang yang baru mengenal atau menggunakannya hinggalah ke Hari ini. Namun sejauh manakah kebenaran kepercayaan ini? Adakah kemudharatan menggunakan shisha lebih ringan daripada kemudharatan menghisap tembakau dengan rokok?
Apakah Sebenarnya Shisha Itu?
Shisha (Waterpipe) adalah sejenis alat yang digunakan untuk menghisap tembakau Dan bahan-bahan lain seumpamanya. Ia digunakan oleh puak asli di Afrika Dan Asia lebih kurang empat kurun yang lalu. Secara umumnya alat shisha terdiri daripada beberapa bahagian utama iaitu:
(I) Bahagian kepala (head), yang merupakan sebiji mangkuk (yang diperbuat dari tanah liat) untuk meletakkan tembakau Dan arang.
(ii) Bahagian badan atau tengah (body), merupakan penghubung antara bahagian kepala Dan bahagian bawah Dan kebiasaannya IA diperbuat daripada bahan logam ataupun kayu.
(iii) Bahagian bawah yang merupakan sebiji mangkuk air (water bowl/water chamber). Biasanya IA diisikan dengan air tetapi kadang kala IA juga boleh diisikan dengan susu, jus buahbuahan
Ataupun wain. Bekas air ini selalunya diperbuat daripada kaca.
(iv) Hos Dan alat penyedut (mouthpiece) yang digunakan untuk menyedut ASAP keluar daripada alat shisha tersebut. Namun begitu terdapat juga beberapa perbezaan dalam reka bentuk shisha ini mengikut tempat serta adat penduduk yang menggunakannya. Sebagai contoh, Ada yang mempunyai hos Dan alat penyedut yang lebih dari satu Dan boleh dikongsi berdua atau lebih Dan juga perbezaan pada bentuk Dan saiz bahagian kepala atau bekas airnya.
Bahkan nama bagi shisha ini juga berbeza mengikut tempat atau negeri. Misalnya di negeri-negeri di kawasan Mediterranean Timur (Turki, Syria Dan lain-lain) IA dikenali dengan nama narghile, di Mesir Dan di sesetengah negeri Afrika Utara pula IA dikenali sebagai shisha atau goza Dan di India IA dipanggil hookah. Dalam Bahasa Inggeris ianya dipanggil waterpipes tetapi nama shisha lebih dikenali Dan sering digunakan.
Jenis Tembakau Shisha
Terdapat dua jenis tembakau shisha iaitu yang dipanggil mu‘assal ????) ) Dan ‘ajami ( ???? ). Tembakau mu‘assal terdiri daripada campuran tembakau, buah-buahan Dan bahan manisan seperti sirap daripada tebu ataupun madu. Ia juga ditambah dengan glycerin, bahan perisa serta pewarna yang lain. Tembakau mu‘assal ini basah Dan melekit Dan apabila digunakan akan mengeluarkan bau yang manis Dan nyaman seperti bau buah-buahan Dan kebanyakan pengguna lebih suka menggunakan tembakau jenis ini.
Tembakau ‘ajami pula selalunya tidak berperisa, kering Dan lebih asli. Sebelum digunakan IA perlu dicampurkan dengan air sehingga IA boleh dicanai atau dibentuk Dan harganya lebih Mahal.
Cara Menggunakan Shisha
Cara menggunakannya ialah dengan membakar tembakau shishaitu dengan meletakkan bahan pembakar seperti arang (sama Ada arang kayu atau arang campuran) kerana tembakau shisha ini tidak dapat terbakar dengan sendirinya secara berterusan. Kemudian ASAP tembakau itu disedut dengan menggunakan hos atau alat penyedut.
Tetapi perlu diingat bahawa apabila pengguna menyedut ASAP daripada alat shisha ini, dia bukan sahaja menyedut ASAP daripada tembakau tetapi juga ASAP daripada arang, yang masing-masing mengandungi bahan kimia Dan toksik yang terhasil dari pembakaran tersebut.
Kesan Shisha Menurut Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)
Menurut satu dokumen yang bertajuk “Tobacco: Deadly In Any Form or Disguise” yang telah dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sempena Hari Tanpa Tembakau Sedunia 2006, bahawa tembakau walau dalam bentuk apa pun tetap boleh mendatangkan bahaya Dan mudharat kepada penggunanya, termasuklah shisha.
Ini kerana satu sesi penggunaan shisha (lebih kurang 20-80 minit) akan mendedahkan penggunanya kepada ASAP yang lebih banyak dalam masa yang lebih lama berbanding daripada sebatang rokok (lebih kurang 5-7 minit), Dan ASAP yang terhasil dari shisha tersebut mengandungi bermacam-macam bahan toksik yang diketahui boleh menyebabkan kanser paru-paru, penyakit jantung Dan berbagai jenis penyakit yang lain.
Manakala ASAP daripada shisha (yang terhasil dari pembakaran tembakau Dan arang) mengandungi gas berbahaya seperti karbon monoksida. Selain itu IA juga mengandungi hidrokarbon (benzene Dan benzo-pyrene) yang dikatakan bahan penyebab kanser tetapi kadarnya belum dapat dipastikan.
Dari hasil penyelidikan yang dijalankan, penggunaan shisha juga dikaitkan dengan berbagai penyakit serius seperti penyakit jantung koronari, atherosclerosis, penyakit sistem pernafasan yang kronik, kanser mulut, kanser pundi kencing Dan juga saluran darah tersumbat (clogged arteries).
Selain itu penggunaan shisha juga dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit berjangkit seperti turberculosis (tibi), hepatitis, herpes, jangkitan virus di bahagian pernafasan Dan bahkan juga HIV.
Walaupun kajian mengenai shisha ini belum dilakukan secara intensif sebagaimana yang dilakukan terhadap rokok, namun kajian awal telah menunjukkan bahawa shisha itu boleh membawa risiko Dan bahaya yang sama yang disebabkan oleh rokok. Ini adalah berdasarkan kesimpulan yang telah dibuat pihak WHO Dan disokong oleh data saintifik, telah menyatakan:
Menggunakan shisha untuk menghisap tembakau boleh menyebabkan bahaya kesihatan yang serius kepada perokok Dan juga orang lain yang terdedah kepada ASAP tembakau tersebut.
Apa yang jelas menurut hasil kajian dan data yang ada mengatakan bahawa shisha boleh membawa risiko dan bahaya yang sama seperti rokok dan ia bukanlah satu alternatif yang selamat bagi rokok. Hakikatnya, walaupun dalam bentuk dan cara yang berbeza menghisap shisha adalah menghisap tembakau dan kajian sains telah membuktikan bahawa tembakau dan pendedahan kepada asapnya boleh menyebabkan bermacam-macam penyakit, bahkan
boleh membawa maut.
Larangan Memudharatkan Atau Membunuh Diri
Ugama Islam sebagai ugama sejahtera sangat menghargai nyawa serta kehidupan dan mementingkan kesihatan, keafiatan, kecergasan dan kekuatan, dan kesemuanya itu bagi tujuan yang satu iaitu untuk beribadat kepada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Kerana itu Islam melarang umatnya daripada memudharatkan diri mereka sendiri, apatah lagi membunuh diri sendiri. Larangan ini banyak disebutkan dalam ayat-ayat al-Qur’an antaranya firman
Allah Subhanahu Wa Ta‘ala:
Tafsirnya:
“Dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri (atau membunuh orang lain). Sesungguhnya Allah Maha Pengasih terhadap kamu.”
(Surah an-Nisa 29)
FirmanNya lagi:
Tafsirnya:
“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu dengan tangan kamu sendiri ke dalam bahaya kebinasaan.”
(Surah al-Baqarah: 195)
Dalam hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam juga jelas melarang umatnya daripada membahayakan diri sendiri dan juga orang lain. Sabda Baginda :
Maksudnya:
“Tidak ada kemudharatan dan tidak boleh berbuat kemudharatan.”
(Hadits riwayat Ibnu Majah)
Ayat al-Qur’an dan hadits ini jelas melarang manusia dari membunuh dan memudharatkan dirinya sendiri dan juga orang lain. Kerana seseorang manusia itu tidaklah memiliki dirinya sendiri sehingga dia boleh sesuka hati melakukan apa sahaja yang dikehendakinya. Bahkan dia adalah milik Allah Subhanahu Wa Ta‘ala. Kehidupannya adalah hak Allah Subahanahu Wa Ta‘ala kerana Dialah yang mengurniakannya dan Dialah yang berhak ke atasnya. Begitu juga kesihatan seseorang, ia merupakan kurnia dan nikmat Allah kepadanya.
Oleh kerana itu haram seseorang menamatkan riwayat hidupnya sendiri (membunuh diri) dan memudharatkan kesihatannya padahal dia tahu bahayanya, kerana manusia dan kehidupannya adalah milik Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Tidak ada perbezaan antara orang yang membunuh diri secara mengejut dengan orang yang membunuh diri secara perlahanlahan, seperti dengan memakan racun. Ini kerana kedua-duanya mempunyai tujuan yang sama, yang berbeza hanyalah segera ataupun lambat. Tetapi natijahnya adalah sama iaitu memudharatkan atau menyebabkan kematian. Kedua-dua cara ini sama tertegahnya di sisi Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Untuk memelihara kesejahteraan umatnya, Islam juga telah menetapkan beberapa kaedah bagi menolak bahaya dan kemudharatan, antara kaedah yang digunakan para ulama dalam menentukannya ialah:
Ertinya:
“Kemudharatan itu dihilangkan (dihindarkan).”
Maka jika sesuatu benda itu sabit mendatangkan mudharat, kerosakan dan kebinasaan, hendaklah ia dijauhi dan dihindari. Memakan, meminum dan juga menghisap benda-benda yang memudharatkan hendaklah dielakkan bahkan ia dihukumkan haram. Tidak kira sama ada bahaya atau mudharat tersebut datang secara perlahan-lahan atau serta merta, kerana para ulama telah mengatakan bahawa bahaya secara perlahan-lahan juga adalah sama dengan bahaya yang serta merta, kedua-duanya perlu dielakkan.
Jika dilihat berdasarkan hasil kajian yang ada setakat ini menyatakan bahawa shisha itu boleh membayahakan kesihatan sebagaimana rokok, maka ia adalah haram. Kerana apabila syara‘ mengharamkan al-khaba’its (benda-benda yang keji, jijik, buruk dan seumpamanya) atau perkara yang merbahaya atau memudharatkan, ia adalah berdasarkan kaedah:
“Apa jugamakanan atau minuman yang mengandungi unsur-unsur alkhaba’its adalah haram.”
Yang mana kaedah ini didasarkan kepada ayat-ayat al-Qur’an serta hadis di atas. Maka apabila shisha itu memudharatkan, dan setiap yang memudharatkan itu haram dimakan atau diminum, maka menghisap tembakau menggunakan shisha itu juga adalah haram.
Menyentuh mengenai perkara memakan dan meminum benda yang memudharatkan dan merosakkan tubuh badan, dalam al-Qur’an Allah Subhanahu Wa Ta‘ala telah menerangkannya dengan terang dalam firmanNya:
Tafsirnya:
“Dan Dia menghalalkan bagi mereka yang baik-baik dan mengharamkan ke atas mereka (segala) yang buruk.”
(Surah al-A‘raf 157)
Antara maksud atau huraian perkataan al-khaba’its ialah sesuatu yang menjadi sebab kerosakan dan bahaya kepada tubuh badan atau dari sumber-sumber yang memudharatkan. Walaupun perkataan al-khaba’its dalam ayat ini ditujukan kepada (memakan) daging babi dan riba, namun menurut al-Imam Fakhruddin ar-Razi Rahimahullahu Ta‘ala ketika mengulas ayat di atas adalah seperti berikut:
Ertinya:
“Mengikut pendapatku: Setiap benda yang dipandang jijik oleh tabiat (tabiat semula jadi) dan dianggap kotor oleh jiwa, adalah memakannya boleh menyebabkan timbul kesakitan atau kemudharatan. Dan asal (dasar) hukum segala yang memudharatkan itu haram. Oleh yang demikian, maka asal (dasar) hukum setiap benda yang dipandang jijik oleh tabiat juga adalah haram, melainkan benda-benda yang mempunyai bukti untuk dikecualikan.”
Hukum Penggunaan Shisha
Berdasarkan hasil kajian dan penyelidikan awal mengenai shisha, menunjukkan bahawa ia boleh membawa risiko dan bahaya yang sama seperti rokok, bahkan ia juga dikatakan boleh menyebabkan penyakit yang sama yang berkaitan dengan menghisap rokok. Walaupun kajian yang lebih terperinci masih dijalankan dan belum ada keputusannya, namun hasil keputusan itu nanti tidak mungkin menyatakan bahawa shisha itu selamat digunakan dan tidak membahayakan kesihatan kerana menurut kajian awal (preliminary research) sahaja telah menunjukkan bahayanya terhadap kesihatan.
Maka jelaslah bahawa menghisap tembakau menggunakan shisha membawa bahaya kepada kesihatan dan boleh menyebabkan berbagai penyakit, maka hukum menghisapnya adalah haram. Ini kerana sebagaimana yang telah dihuraikan sebelum ini, setiap yang boleh memudaratkan atau mendatangkan bahaya, tidak kira secara perlahan atau serta merta, hukumnya adalah haram.
Sumber: Mufti Brunei
Penggunaan shisha semakin diminati oleh sebahagian masyarakat Kita. Menurut satu catatan sejarah, alat shisha ini telah dicipta di India oleh seorang doktor sebagai satu cara atau alternatif yang dapat mengurangkan bahaya menghisap tembakau. Menurut doktor tersebut, ASAP tembakau yang disedut itu perlu ditapis terlebih dahulu melalui satu bekas air agar IA tidak mendatangkan bahaya kepada penggunanya. Maka ramailah orang percaya bahawa IA selamat digunakan berbanding dengan menghisap rokok.
Kepercayaan lama ini masih tersebar Dan mempengaruhi orang yang baru mengenal atau menggunakannya hinggalah ke Hari ini. Namun sejauh manakah kebenaran kepercayaan ini? Adakah kemudharatan menggunakan shisha lebih ringan daripada kemudharatan menghisap tembakau dengan rokok?
Apakah Sebenarnya Shisha Itu?
Shisha (Waterpipe) adalah sejenis alat yang digunakan untuk menghisap tembakau Dan bahan-bahan lain seumpamanya. Ia digunakan oleh puak asli di Afrika Dan Asia lebih kurang empat kurun yang lalu. Secara umumnya alat shisha terdiri daripada beberapa bahagian utama iaitu:
(I) Bahagian kepala (head), yang merupakan sebiji mangkuk (yang diperbuat dari tanah liat) untuk meletakkan tembakau Dan arang.
(ii) Bahagian badan atau tengah (body), merupakan penghubung antara bahagian kepala Dan bahagian bawah Dan kebiasaannya IA diperbuat daripada bahan logam ataupun kayu.
(iii) Bahagian bawah yang merupakan sebiji mangkuk air (water bowl/water chamber). Biasanya IA diisikan dengan air tetapi kadang kala IA juga boleh diisikan dengan susu, jus buahbuahan
Ataupun wain. Bekas air ini selalunya diperbuat daripada kaca.
(iv) Hos Dan alat penyedut (mouthpiece) yang digunakan untuk menyedut ASAP keluar daripada alat shisha tersebut. Namun begitu terdapat juga beberapa perbezaan dalam reka bentuk shisha ini mengikut tempat serta adat penduduk yang menggunakannya. Sebagai contoh, Ada yang mempunyai hos Dan alat penyedut yang lebih dari satu Dan boleh dikongsi berdua atau lebih Dan juga perbezaan pada bentuk Dan saiz bahagian kepala atau bekas airnya.
Bahkan nama bagi shisha ini juga berbeza mengikut tempat atau negeri. Misalnya di negeri-negeri di kawasan Mediterranean Timur (Turki, Syria Dan lain-lain) IA dikenali dengan nama narghile, di Mesir Dan di sesetengah negeri Afrika Utara pula IA dikenali sebagai shisha atau goza Dan di India IA dipanggil hookah. Dalam Bahasa Inggeris ianya dipanggil waterpipes tetapi nama shisha lebih dikenali Dan sering digunakan.
Jenis Tembakau Shisha
Terdapat dua jenis tembakau shisha iaitu yang dipanggil mu‘assal ????) ) Dan ‘ajami ( ???? ). Tembakau mu‘assal terdiri daripada campuran tembakau, buah-buahan Dan bahan manisan seperti sirap daripada tebu ataupun madu. Ia juga ditambah dengan glycerin, bahan perisa serta pewarna yang lain. Tembakau mu‘assal ini basah Dan melekit Dan apabila digunakan akan mengeluarkan bau yang manis Dan nyaman seperti bau buah-buahan Dan kebanyakan pengguna lebih suka menggunakan tembakau jenis ini.
Tembakau ‘ajami pula selalunya tidak berperisa, kering Dan lebih asli. Sebelum digunakan IA perlu dicampurkan dengan air sehingga IA boleh dicanai atau dibentuk Dan harganya lebih Mahal.
Cara Menggunakan Shisha
Cara menggunakannya ialah dengan membakar tembakau shishaitu dengan meletakkan bahan pembakar seperti arang (sama Ada arang kayu atau arang campuran) kerana tembakau shisha ini tidak dapat terbakar dengan sendirinya secara berterusan. Kemudian ASAP tembakau itu disedut dengan menggunakan hos atau alat penyedut.
Tetapi perlu diingat bahawa apabila pengguna menyedut ASAP daripada alat shisha ini, dia bukan sahaja menyedut ASAP daripada tembakau tetapi juga ASAP daripada arang, yang masing-masing mengandungi bahan kimia Dan toksik yang terhasil dari pembakaran tersebut.
Kesan Shisha Menurut Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)
Menurut satu dokumen yang bertajuk “Tobacco: Deadly In Any Form or Disguise” yang telah dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sempena Hari Tanpa Tembakau Sedunia 2006, bahawa tembakau walau dalam bentuk apa pun tetap boleh mendatangkan bahaya Dan mudharat kepada penggunanya, termasuklah shisha.
Ini kerana satu sesi penggunaan shisha (lebih kurang 20-80 minit) akan mendedahkan penggunanya kepada ASAP yang lebih banyak dalam masa yang lebih lama berbanding daripada sebatang rokok (lebih kurang 5-7 minit), Dan ASAP yang terhasil dari shisha tersebut mengandungi bermacam-macam bahan toksik yang diketahui boleh menyebabkan kanser paru-paru, penyakit jantung Dan berbagai jenis penyakit yang lain.
Manakala ASAP daripada shisha (yang terhasil dari pembakaran tembakau Dan arang) mengandungi gas berbahaya seperti karbon monoksida. Selain itu IA juga mengandungi hidrokarbon (benzene Dan benzo-pyrene) yang dikatakan bahan penyebab kanser tetapi kadarnya belum dapat dipastikan.
Dari hasil penyelidikan yang dijalankan, penggunaan shisha juga dikaitkan dengan berbagai penyakit serius seperti penyakit jantung koronari, atherosclerosis, penyakit sistem pernafasan yang kronik, kanser mulut, kanser pundi kencing Dan juga saluran darah tersumbat (clogged arteries).
Selain itu penggunaan shisha juga dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit berjangkit seperti turberculosis (tibi), hepatitis, herpes, jangkitan virus di bahagian pernafasan Dan bahkan juga HIV.
Walaupun kajian mengenai shisha ini belum dilakukan secara intensif sebagaimana yang dilakukan terhadap rokok, namun kajian awal telah menunjukkan bahawa shisha itu boleh membawa risiko Dan bahaya yang sama yang disebabkan oleh rokok. Ini adalah berdasarkan kesimpulan yang telah dibuat pihak WHO Dan disokong oleh data saintifik, telah menyatakan:
Menggunakan shisha untuk menghisap tembakau boleh menyebabkan bahaya kesihatan yang serius kepada perokok Dan juga orang lain yang terdedah kepada ASAP tembakau tersebut.
Apa yang jelas menurut hasil kajian dan data yang ada mengatakan bahawa shisha boleh membawa risiko dan bahaya yang sama seperti rokok dan ia bukanlah satu alternatif yang selamat bagi rokok. Hakikatnya, walaupun dalam bentuk dan cara yang berbeza menghisap shisha adalah menghisap tembakau dan kajian sains telah membuktikan bahawa tembakau dan pendedahan kepada asapnya boleh menyebabkan bermacam-macam penyakit, bahkan
boleh membawa maut.
Larangan Memudharatkan Atau Membunuh Diri
Ugama Islam sebagai ugama sejahtera sangat menghargai nyawa serta kehidupan dan mementingkan kesihatan, keafiatan, kecergasan dan kekuatan, dan kesemuanya itu bagi tujuan yang satu iaitu untuk beribadat kepada Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Kerana itu Islam melarang umatnya daripada memudharatkan diri mereka sendiri, apatah lagi membunuh diri sendiri. Larangan ini banyak disebutkan dalam ayat-ayat al-Qur’an antaranya firman
Allah Subhanahu Wa Ta‘ala:
Tafsirnya:
“Dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri (atau membunuh orang lain). Sesungguhnya Allah Maha Pengasih terhadap kamu.”
(Surah an-Nisa 29)
FirmanNya lagi:
Tafsirnya:
“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu dengan tangan kamu sendiri ke dalam bahaya kebinasaan.”
(Surah al-Baqarah: 195)
Dalam hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam juga jelas melarang umatnya daripada membahayakan diri sendiri dan juga orang lain. Sabda Baginda :
Maksudnya:
“Tidak ada kemudharatan dan tidak boleh berbuat kemudharatan.”
(Hadits riwayat Ibnu Majah)
Ayat al-Qur’an dan hadits ini jelas melarang manusia dari membunuh dan memudharatkan dirinya sendiri dan juga orang lain. Kerana seseorang manusia itu tidaklah memiliki dirinya sendiri sehingga dia boleh sesuka hati melakukan apa sahaja yang dikehendakinya. Bahkan dia adalah milik Allah Subhanahu Wa Ta‘ala. Kehidupannya adalah hak Allah Subahanahu Wa Ta‘ala kerana Dialah yang mengurniakannya dan Dialah yang berhak ke atasnya. Begitu juga kesihatan seseorang, ia merupakan kurnia dan nikmat Allah kepadanya.
Oleh kerana itu haram seseorang menamatkan riwayat hidupnya sendiri (membunuh diri) dan memudharatkan kesihatannya padahal dia tahu bahayanya, kerana manusia dan kehidupannya adalah milik Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Tidak ada perbezaan antara orang yang membunuh diri secara mengejut dengan orang yang membunuh diri secara perlahanlahan, seperti dengan memakan racun. Ini kerana kedua-duanya mempunyai tujuan yang sama, yang berbeza hanyalah segera ataupun lambat. Tetapi natijahnya adalah sama iaitu memudharatkan atau menyebabkan kematian. Kedua-dua cara ini sama tertegahnya di sisi Allah Subhanahu Wa Ta‘ala.
Untuk memelihara kesejahteraan umatnya, Islam juga telah menetapkan beberapa kaedah bagi menolak bahaya dan kemudharatan, antara kaedah yang digunakan para ulama dalam menentukannya ialah:
Ertinya:
“Kemudharatan itu dihilangkan (dihindarkan).”
Maka jika sesuatu benda itu sabit mendatangkan mudharat, kerosakan dan kebinasaan, hendaklah ia dijauhi dan dihindari. Memakan, meminum dan juga menghisap benda-benda yang memudharatkan hendaklah dielakkan bahkan ia dihukumkan haram. Tidak kira sama ada bahaya atau mudharat tersebut datang secara perlahan-lahan atau serta merta, kerana para ulama telah mengatakan bahawa bahaya secara perlahan-lahan juga adalah sama dengan bahaya yang serta merta, kedua-duanya perlu dielakkan.
Jika dilihat berdasarkan hasil kajian yang ada setakat ini menyatakan bahawa shisha itu boleh membayahakan kesihatan sebagaimana rokok, maka ia adalah haram. Kerana apabila syara‘ mengharamkan al-khaba’its (benda-benda yang keji, jijik, buruk dan seumpamanya) atau perkara yang merbahaya atau memudharatkan, ia adalah berdasarkan kaedah:
“Apa jugamakanan atau minuman yang mengandungi unsur-unsur alkhaba’its adalah haram.”
Yang mana kaedah ini didasarkan kepada ayat-ayat al-Qur’an serta hadis di atas. Maka apabila shisha itu memudharatkan, dan setiap yang memudharatkan itu haram dimakan atau diminum, maka menghisap tembakau menggunakan shisha itu juga adalah haram.
Menyentuh mengenai perkara memakan dan meminum benda yang memudharatkan dan merosakkan tubuh badan, dalam al-Qur’an Allah Subhanahu Wa Ta‘ala telah menerangkannya dengan terang dalam firmanNya:
Tafsirnya:
“Dan Dia menghalalkan bagi mereka yang baik-baik dan mengharamkan ke atas mereka (segala) yang buruk.”
(Surah al-A‘raf 157)
Antara maksud atau huraian perkataan al-khaba’its ialah sesuatu yang menjadi sebab kerosakan dan bahaya kepada tubuh badan atau dari sumber-sumber yang memudharatkan. Walaupun perkataan al-khaba’its dalam ayat ini ditujukan kepada (memakan) daging babi dan riba, namun menurut al-Imam Fakhruddin ar-Razi Rahimahullahu Ta‘ala ketika mengulas ayat di atas adalah seperti berikut:
Ertinya:
“Mengikut pendapatku: Setiap benda yang dipandang jijik oleh tabiat (tabiat semula jadi) dan dianggap kotor oleh jiwa, adalah memakannya boleh menyebabkan timbul kesakitan atau kemudharatan. Dan asal (dasar) hukum segala yang memudharatkan itu haram. Oleh yang demikian, maka asal (dasar) hukum setiap benda yang dipandang jijik oleh tabiat juga adalah haram, melainkan benda-benda yang mempunyai bukti untuk dikecualikan.”
Hukum Penggunaan Shisha
Berdasarkan hasil kajian dan penyelidikan awal mengenai shisha, menunjukkan bahawa ia boleh membawa risiko dan bahaya yang sama seperti rokok, bahkan ia juga dikatakan boleh menyebabkan penyakit yang sama yang berkaitan dengan menghisap rokok. Walaupun kajian yang lebih terperinci masih dijalankan dan belum ada keputusannya, namun hasil keputusan itu nanti tidak mungkin menyatakan bahawa shisha itu selamat digunakan dan tidak membahayakan kesihatan kerana menurut kajian awal (preliminary research) sahaja telah menunjukkan bahayanya terhadap kesihatan.
Maka jelaslah bahawa menghisap tembakau menggunakan shisha membawa bahaya kepada kesihatan dan boleh menyebabkan berbagai penyakit, maka hukum menghisapnya adalah haram. Ini kerana sebagaimana yang telah dihuraikan sebelum ini, setiap yang boleh memudaratkan atau mendatangkan bahaya, tidak kira secara perlahan atau serta merta, hukumnya adalah haram.
Sumber: Mufti Brunei
Anwar, Azizah Dan Nik Aziz Tersenarai 500 Individu Muslim Paling Berpengaruh Dunia
07 Zulhijjah 1431H.
KUALA LUMPUR 13 NOV : Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat tersenarai dalam 500 Individu Muslim Paling Berpengaruh Dunia untuk tahun 2010.
Buku ' The Most Influential Muslims 2010' Edisi ketiga itu diterbitkan oleh The Royal Islamic Strategic Studies Centre.
Dalam laporan itu Anwar disifatkan sebagai seorang ahli politik yang dikenali di peringkat global dengan pendirian Islam serta sangat berpengaruh kalangan generasi muda.
"Empat buah negeri di bawah kerajaan Malaysia berada di penguasaan Anwar. Jika Anwar memimpin dalam pilihanraya yang adil, Anwar akan memenangi pilihanraya umum 2013 ini.
" his excellency dr anwar Ibrahim is a Malaysian politician of global stature. He is the former deputy prime minister of Malaysia, former finance minister and is currently the leader of the Malaysian opposition coalition.He is well-known for his liberal Islamic stance on politics, and is incredibly influential as a leader and role model for young people. Ibrahim's coalition now controls four of 13 state governments. If led by Anwar, it would have a fair chance of winning the next national election in 2013."
Sementara itu, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail turut disenaraikan untuk tahun 2010.
"Dr Wan Azizah Wan Ismail is the president of Parti Keadilan Rakyat (People's Justice Party). She was Leader of the Opposition Party until she stepped down for Anwar Ibrahim.
Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat juga antara yang tersenarai dalam 500 individu Paling Berpengaruh 2010.
Menurut buku itu, Nik Aziz disifatkan sebagai pemimpin yang sudah memerintah Kelantan 20 tahun yang mempunyai sokongan ahli PAS hampir 1 juta ahli.
"Nik Aziz telah memerintah negeri Kelantan kira-kira 20 tahun dan beliau memegang kuasa yang sangat penting dalam tempoh berkenaan di mana sokongan ahli PAS hampir satu juta ahli"
"Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat is a Malaysian politician, an Islamic scholar and has been the chief minister of the State of Kelantan for the past 20 years. He holds the position of Mursyidul Am-the religious guide-within the Pan-Malaysian Islamic Party (PAS). As the religious guide of the Pan-Malaysian Islamic Party, Nik Mat is the spiritual leader of Malaysian Islamic politics and holds very important sway over the tenor of politics in the nation. Nik Mat's fundamentalist party has close to one million members and enjoys strong support from the northern rural and conservative states such as Kelantan and Terengganu."
The Most Influential Muslim 2010 dibahagikan kepada 15 kategori ,antaranya kategori ulama, politik, cendekiawan, pemuda, media, sains, teknologi, perubatan, undang-undang, seni dan radikal.
Penyenaraian ini bukti kepimpinan politik dan peranan besar yang disumbangkan tokoh tersebut mendapat pengiktirafan antarabangsa.
http://tvsnews.net/v1/
KUALA LUMPUR 13 NOV : Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat tersenarai dalam 500 Individu Muslim Paling Berpengaruh Dunia untuk tahun 2010.
Buku ' The Most Influential Muslims 2010' Edisi ketiga itu diterbitkan oleh The Royal Islamic Strategic Studies Centre.
Dalam laporan itu Anwar disifatkan sebagai seorang ahli politik yang dikenali di peringkat global dengan pendirian Islam serta sangat berpengaruh kalangan generasi muda.
"Empat buah negeri di bawah kerajaan Malaysia berada di penguasaan Anwar. Jika Anwar memimpin dalam pilihanraya yang adil, Anwar akan memenangi pilihanraya umum 2013 ini.
" his excellency dr anwar Ibrahim is a Malaysian politician of global stature. He is the former deputy prime minister of Malaysia, former finance minister and is currently the leader of the Malaysian opposition coalition.He is well-known for his liberal Islamic stance on politics, and is incredibly influential as a leader and role model for young people. Ibrahim's coalition now controls four of 13 state governments. If led by Anwar, it would have a fair chance of winning the next national election in 2013."
Sementara itu, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail turut disenaraikan untuk tahun 2010.
"Dr Wan Azizah Wan Ismail is the president of Parti Keadilan Rakyat (People's Justice Party). She was Leader of the Opposition Party until she stepped down for Anwar Ibrahim.
Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat juga antara yang tersenarai dalam 500 individu Paling Berpengaruh 2010.
Menurut buku itu, Nik Aziz disifatkan sebagai pemimpin yang sudah memerintah Kelantan 20 tahun yang mempunyai sokongan ahli PAS hampir 1 juta ahli.
"Nik Aziz telah memerintah negeri Kelantan kira-kira 20 tahun dan beliau memegang kuasa yang sangat penting dalam tempoh berkenaan di mana sokongan ahli PAS hampir satu juta ahli"
"Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat is a Malaysian politician, an Islamic scholar and has been the chief minister of the State of Kelantan for the past 20 years. He holds the position of Mursyidul Am-the religious guide-within the Pan-Malaysian Islamic Party (PAS). As the religious guide of the Pan-Malaysian Islamic Party, Nik Mat is the spiritual leader of Malaysian Islamic politics and holds very important sway over the tenor of politics in the nation. Nik Mat's fundamentalist party has close to one million members and enjoys strong support from the northern rural and conservative states such as Kelantan and Terengganu."
The Most Influential Muslim 2010 dibahagikan kepada 15 kategori ,antaranya kategori ulama, politik, cendekiawan, pemuda, media, sains, teknologi, perubatan, undang-undang, seni dan radikal.
Penyenaraian ini bukti kepimpinan politik dan peranan besar yang disumbangkan tokoh tersebut mendapat pengiktirafan antarabangsa.
http://tvsnews.net/v1/
Kejuaraan Tinju Dunia Super Welterweight
PENINJU Filipina, Manny Pacquiao (kanan) melepaskan tumbukan padu ke arah Antonio Margarito dari Mexico pada pusingan ke-11 daripada 12 pusingan Kejuaraan Tinju Dunia Super Welterweight di Stadium Cowboys, Arlington, Texas, hari ini. Manny Pacquiao diisytiharkan juara selepas keputusan sebulat suara. - Foto REUTERS
Suu Kyi ikrar kukuhkan pakatan demokrasi
07 Zulhijjah 1431H.
YANGON: Pemimpin pembangkang Myanmar, Aung San Suu Kyi memberitahu ribuan penyokongnya dalam satu perhimpunan hari ini bahawa beliau akan mengikat kerjasama dengan semua penyokong demokrasi di negara itu.
Dalam ucapan politik sulungnya sejak dibebaskan daripada tahanan rumah semalam, beliau berkata apa yang penting rakyat akan membuat keputusan apa yang dimahukan mereka di bumi Myanmar.
“Saya mahu mendengar suara rakyat dan hanya selepas itu kita memutuskan apa yang perlu kita lakukan," katanya di pekarangan ibu pejabat parti pimpinannya di sini. “Kami akan bekerja untuk rakyat supaya mereka tahap kehidupan mereka lebih menigkat. Demokrasi adalah kebebasan bersuara," katanya. - AFP
YANGON: Pemimpin pembangkang Myanmar, Aung San Suu Kyi memberitahu ribuan penyokongnya dalam satu perhimpunan hari ini bahawa beliau akan mengikat kerjasama dengan semua penyokong demokrasi di negara itu.
Dalam ucapan politik sulungnya sejak dibebaskan daripada tahanan rumah semalam, beliau berkata apa yang penting rakyat akan membuat keputusan apa yang dimahukan mereka di bumi Myanmar.
“Saya mahu mendengar suara rakyat dan hanya selepas itu kita memutuskan apa yang perlu kita lakukan," katanya di pekarangan ibu pejabat parti pimpinannya di sini. “Kami akan bekerja untuk rakyat supaya mereka tahap kehidupan mereka lebih menigkat. Demokrasi adalah kebebasan bersuara," katanya. - AFP
Penggiat Filem Dinasihati Pelihara Hak Allah SWT
07 Zulhijjah 1431H.
Hafizi Pauzi.
PARIT BUNTAR, 13 Nov :- Industri perfileman Negara baru-baru ini gempar dengan kemunculan sebuah filem yang berujudl “anu di dalam botol”, sebuah filem terbaru Raja Azmi Raja Sulaiman. Dan filem mini ini boleh disifatkan sebagai pembaharuan industry perfileman Negara, akan tetapi telah mengetepikan saranan Agama Islam kepada seluruh umatnya sentiasa jangan melampaui batas tindakan.
Berhubung dengan isu ini,, memang ada kaedah fikah yang berbunyi Saddu al-Zarai’ (menutup jalan kerosakan), iaitu melarang bahan-bacaan berunsur mirip kearah porno bagi mencegah berlaku kes jenayah seksual. Jadi, ia adalah langkah pencegahan Islam berlakunya jenayah maksiat. Menurut prinsip ini juga sesuatu yang harus (mubah) boleh
menjadi haram dan dilarang jika membawa kerosakan, demikian menurut Drs. Khalil Idham Lim. ADUN Titi Serong ketika ditemui di sini.
Kaedah ini berdasarkan hadis Rasulullah yang bermaksud : “Adakah tidak, jagaan Allah itu ialah menderhakainya; sesiapa yang beredar di sekitar jagaan, dikhuatiri akan terjatuh ke dalamnya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Jadi matlamat untuk mendedahkan derita kehidupan harian “golongan” ini sebagai pedoman masyarakat supaya menjauhkan diri dari terjebak ke dalam kancah sebegini adalah tidak boleh diterima pakai sebagai kaedah pembaikan dan pemulihan keruntuhan nilai. “beliau (Raja Azmi ) sedar masyarakat hari ini sudah berfikiran terbuka, sepatutnya beliau lebih berhati-hati dalam mendedahkan sesuatu yang boleh menyebabkan umat Islam di Malaysia menjadi lebih tidak ketentuan lagi dari segi jati diri muslim,” ujar Drs. Khalil Idham Lim lagi.
Tambahnya lagi, pendedahan media yang pelbagai sumber hari ini merupakan factor penyumbang terbesar ke arah kemelesetan jati diri muslim di Negara, penggiat filem Malaysia pula mahu menambah elemen perosak ini, ini merupakan suatu yang perlu dibanteras segera. Sejarah mencatatkan perbuatan homoseksual ada berlaku. Dalam al-Quran ada menceritakan kisah umat Nabi Luth a.s yang melakukan hubungan songsang, dan golongan ini diazab dengan balasan yan amat dahsyat, “tidak cukupkah ini dijadikan sebagai pengajaran?” Tanya beliau lagi.
Menurut Khalil Idham Lim lagi, pembikin filem Negara sepatutnya mengambil kira pertimbangan agama, budaya dan nilai yang perlu diterapkan kepada masyarakat, bukannya kiraan nilai komersial sahaja. Cukup-cukuplah kita mempunyai sejumlah masyarakat yang “pening” hari ini, jangan tambah lagi kecelaruan segelintir masyarakat hari ini dengan unsur yang boleh menambahkan ketidakpastian status mereka.
Ujarnya yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak beliau menyatakan kekesalannya terhadap segelintir penggiat filem dan drama di Malaysia yang hanya mementingkan “karya seni” dan keuntungan beberapa kerat produksi mereka tanpa mengambil kira soal sensitiviti Allah SWT.
Raja Azmi sebelum ini dilaporkan berkata, ...Dalam Botol merupakan inspirasi kisah benar yang mengisahkan 'derita' mereka yang bertukar jantina tetapi ingin kembali kepada asal.
Hafizi Pauzi.
PARIT BUNTAR, 13 Nov :- Industri perfileman Negara baru-baru ini gempar dengan kemunculan sebuah filem yang berujudl “anu di dalam botol”, sebuah filem terbaru Raja Azmi Raja Sulaiman. Dan filem mini ini boleh disifatkan sebagai pembaharuan industry perfileman Negara, akan tetapi telah mengetepikan saranan Agama Islam kepada seluruh umatnya sentiasa jangan melampaui batas tindakan.
Berhubung dengan isu ini,, memang ada kaedah fikah yang berbunyi Saddu al-Zarai’ (menutup jalan kerosakan), iaitu melarang bahan-bacaan berunsur mirip kearah porno bagi mencegah berlaku kes jenayah seksual. Jadi, ia adalah langkah pencegahan Islam berlakunya jenayah maksiat. Menurut prinsip ini juga sesuatu yang harus (mubah) boleh
menjadi haram dan dilarang jika membawa kerosakan, demikian menurut Drs. Khalil Idham Lim. ADUN Titi Serong ketika ditemui di sini.
Kaedah ini berdasarkan hadis Rasulullah yang bermaksud : “Adakah tidak, jagaan Allah itu ialah menderhakainya; sesiapa yang beredar di sekitar jagaan, dikhuatiri akan terjatuh ke dalamnya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Jadi matlamat untuk mendedahkan derita kehidupan harian “golongan” ini sebagai pedoman masyarakat supaya menjauhkan diri dari terjebak ke dalam kancah sebegini adalah tidak boleh diterima pakai sebagai kaedah pembaikan dan pemulihan keruntuhan nilai. “beliau (Raja Azmi ) sedar masyarakat hari ini sudah berfikiran terbuka, sepatutnya beliau lebih berhati-hati dalam mendedahkan sesuatu yang boleh menyebabkan umat Islam di Malaysia menjadi lebih tidak ketentuan lagi dari segi jati diri muslim,” ujar Drs. Khalil Idham Lim lagi.
Tambahnya lagi, pendedahan media yang pelbagai sumber hari ini merupakan factor penyumbang terbesar ke arah kemelesetan jati diri muslim di Negara, penggiat filem Malaysia pula mahu menambah elemen perosak ini, ini merupakan suatu yang perlu dibanteras segera. Sejarah mencatatkan perbuatan homoseksual ada berlaku. Dalam al-Quran ada menceritakan kisah umat Nabi Luth a.s yang melakukan hubungan songsang, dan golongan ini diazab dengan balasan yan amat dahsyat, “tidak cukupkah ini dijadikan sebagai pengajaran?” Tanya beliau lagi.
Menurut Khalil Idham Lim lagi, pembikin filem Negara sepatutnya mengambil kira pertimbangan agama, budaya dan nilai yang perlu diterapkan kepada masyarakat, bukannya kiraan nilai komersial sahaja. Cukup-cukuplah kita mempunyai sejumlah masyarakat yang “pening” hari ini, jangan tambah lagi kecelaruan segelintir masyarakat hari ini dengan unsur yang boleh menambahkan ketidakpastian status mereka.
Ujarnya yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak beliau menyatakan kekesalannya terhadap segelintir penggiat filem dan drama di Malaysia yang hanya mementingkan “karya seni” dan keuntungan beberapa kerat produksi mereka tanpa mengambil kira soal sensitiviti Allah SWT.
Raja Azmi sebelum ini dilaporkan berkata, ...Dalam Botol merupakan inspirasi kisah benar yang mengisahkan 'derita' mereka yang bertukar jantina tetapi ingin kembali kepada asal.
11.3 PERATUS RAKYAT SAKIT MENTAL
07 Zulhijjah 1431H.
KUALA LUMPUR: Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) meminta pihak berkuasa menjalankan siasatan terperinci termasuk mengenal pasti tahap kesihatan mental suspek lelaki kes amuk menggunakan pedang samurai yang mencederakan sepasang suami isteri dan seorang kanak-kanak lelaki di Rumah Pangsa Alor Akar, Kubang Buaya, Kuantan, kelmarin.
Naib Presidennya, Tan Sri Lee Lam Thye, berkata sekiranya laporan kesihatan mendapati lelaki itu menderita kerana penyakit kemurungan, Kementerian Kesihatan harus mengambil perhatian serius dengan menyebar maklumat lebih meluas mengenai sindrom itu serta langkah bagi menangani pesakit mental.
Beliau berkata, kajian menunjukkan 11.3 peratus daripada 26 juta rakyat di negara ini mempunyai masalah mental dan sekiranya golongan itu tidak diberikan rawatan sempurna, dikhuatiri lebih ramai akan menjadi mangsa. Saya perhatikan trend jenayah dilakukan golongan itu (tertekan dan kemurungan) sering dilaporkan kebelakangan ini. Difahamkan, mereka akan bertindak ganas tanpa disedari sekiranya tidak makan ubat kerana mungkin tidak cukup wang atau lupa mengambilnya.
Ahli keluarga juga perlu lebih peka dengan tahap kesihatan saudara mereka yang mempunyai masalah kemurungan dan kelihatan suka bersendirian. Nasihatkan mereka mengambil ubat pada masa ditetapkan bagi mengelak pesakit bertindak di luar kawalan, katanya kepada Berita Minggu, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi kelmarin, sepasang suami isteri dan seorang kanak-kanak lelaki tiga tahun parah dengan ibu jari tangan kirinya hampir putus selepas ditetak dengan pedang samurai oleh seorang lelaki tidak dikenali di rumah mereka.
http://www.bharian.com.my
KUALA LUMPUR: Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) meminta pihak berkuasa menjalankan siasatan terperinci termasuk mengenal pasti tahap kesihatan mental suspek lelaki kes amuk menggunakan pedang samurai yang mencederakan sepasang suami isteri dan seorang kanak-kanak lelaki di Rumah Pangsa Alor Akar, Kubang Buaya, Kuantan, kelmarin.
Naib Presidennya, Tan Sri Lee Lam Thye, berkata sekiranya laporan kesihatan mendapati lelaki itu menderita kerana penyakit kemurungan, Kementerian Kesihatan harus mengambil perhatian serius dengan menyebar maklumat lebih meluas mengenai sindrom itu serta langkah bagi menangani pesakit mental.
Beliau berkata, kajian menunjukkan 11.3 peratus daripada 26 juta rakyat di negara ini mempunyai masalah mental dan sekiranya golongan itu tidak diberikan rawatan sempurna, dikhuatiri lebih ramai akan menjadi mangsa. Saya perhatikan trend jenayah dilakukan golongan itu (tertekan dan kemurungan) sering dilaporkan kebelakangan ini. Difahamkan, mereka akan bertindak ganas tanpa disedari sekiranya tidak makan ubat kerana mungkin tidak cukup wang atau lupa mengambilnya.
Ahli keluarga juga perlu lebih peka dengan tahap kesihatan saudara mereka yang mempunyai masalah kemurungan dan kelihatan suka bersendirian. Nasihatkan mereka mengambil ubat pada masa ditetapkan bagi mengelak pesakit bertindak di luar kawalan, katanya kepada Berita Minggu, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi kelmarin, sepasang suami isteri dan seorang kanak-kanak lelaki tiga tahun parah dengan ibu jari tangan kirinya hampir putus selepas ditetak dengan pedang samurai oleh seorang lelaki tidak dikenali di rumah mereka.
http://www.bharian.com.my
Nafi sumbangan negeri, Sultan Kedah dukacita
07 Zulhijjah 1431H
Mohd Shubihi Muhamad Zain
ALOR SETAR, 14 Nov: Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah kecewa dengan pihak-pihak yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan negeri membantu mangsa banjir besar baru-baru ini.
"Namun, beta dukacita kerana ada suara sumbang yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan beta serta semua pihak yang terlibat di dalam membantu mangsa banjir," titah baginda.
Baginda bertitah demikian ketika berkenan merasmikan Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah, Penggal Ketiga, dekat sini, pagi tadi.
Sementara itu, baginda juga merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang menyumbang dana, saling membantu dan bekerjasama memberi bantuan tanpa mengira sempadan agama, bangsa dan fahaman politik semasa negeri menghadapi bencana banjir terburuk itu.
"Beta merakamkan penghargaan kepada semua yang terlibat membantu mangsa banjir dan keadaan ini jelas menggambarkan semangat persaudaraan dan perpaduan yang kukuh di kalangan rakyat beta yang berbilang kaum dalam menghadapi bencana, titah baginda lagi.
Ucapan tahniah turut dirakamkan kepada Menteri Besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) yang berjaya menerajui kerajaan negeri secara adil, beramanah dan proaktif.
"Rakyat di negeri ini telah diberi layanan yang adil, hubungan antara kaum semakin erat melalui pelbagai aktiviti yang telah dijalankan. Beta dapati kerajaan negeri telah memberikan sepenuh daya usaha dan kerjasama dengan semua pihak bagi memajukan negeri ini," titah baginda.
Harakahdaily/-
Mohd Shubihi Muhamad Zain
ALOR SETAR, 14 Nov: Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah kecewa dengan pihak-pihak yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan negeri membantu mangsa banjir besar baru-baru ini.
"Namun, beta dukacita kerana ada suara sumbang yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan beta serta semua pihak yang terlibat di dalam membantu mangsa banjir," titah baginda.
Baginda bertitah demikian ketika berkenan merasmikan Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah, Penggal Ketiga, dekat sini, pagi tadi.
Sementara itu, baginda juga merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang menyumbang dana, saling membantu dan bekerjasama memberi bantuan tanpa mengira sempadan agama, bangsa dan fahaman politik semasa negeri menghadapi bencana banjir terburuk itu.
"Beta merakamkan penghargaan kepada semua yang terlibat membantu mangsa banjir dan keadaan ini jelas menggambarkan semangat persaudaraan dan perpaduan yang kukuh di kalangan rakyat beta yang berbilang kaum dalam menghadapi bencana, titah baginda lagi.
Ucapan tahniah turut dirakamkan kepada Menteri Besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) yang berjaya menerajui kerajaan negeri secara adil, beramanah dan proaktif.
"Rakyat di negeri ini telah diberi layanan yang adil, hubungan antara kaum semakin erat melalui pelbagai aktiviti yang telah dijalankan. Beta dapati kerajaan negeri telah memberikan sepenuh daya usaha dan kerjasama dengan semua pihak bagi memajukan negeri ini," titah baginda.
Harakahdaily/-
Zambry diseru bertaubat depan Kaabah
07 Zulhijjah 1431H.
Harakahdaily
IPOH, 14 Nov: Dewan Pemuda PAS Perak tetap mahu Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bertaubat biarpun Mufti negeri itu berpendapat beliau tidak syirik dalam isu meletakkan ancak ke tiang seri rumah baru-baru ini.
Kesempatan bertaubat itu wajar diambil sempena menteri besar Perak itu sedang menunaikan haji di Mekah di hadapan Kaabah.
Timbalan Ketuanya, Mohd Munir Ali dalam satu kenyataan, yakin bahawa itu sudah menginsafi perbuatan tersebut yang bakal mengundang kekeliruan kepada umat Islam yang lain.
"Kita mengharapkan sekembalinya Datuk Seri Zambry ke tanah air nanti, beliau akan menjelaskan tindakannya tersebut bagi memastikan perbuatan seumpamanya tidak lagi terus menjadi amalan masyarakat Melayu Islam.
" Kita merasakan dengan terdorongnya Datuk Seri Zambry untuk mengerjakan ibadah Haji ini akan cuba membersihkan amalan-amalan yang tidak diterima oleh agama Islam itu sendiri," katanya.
Tindakan Zambry melakukan upacara meletakkan ancak ke tiang seri program Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kampung Guar, Manong pada 17 Oktober yang lalu mengundang persoalan banyak pihak.
Tindakan tersebut didakwa tergolong dalam perkara khurafat dan boleh mengundang syirik sehingga menjejaskan aqidah.
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria bagaimanapun berpendapat perlakuan Zambry itu tidak syirik atas alasan menteri besar itu melakukannya tanpa niat.
"Proses pembersihan yang kini dilalui oleh Datuk Seri Zambry jua diharapkan akan mendorongnya untuk terus meninggalkan semua amalan khurafat berunsur syirik yang jelas akan menjejaskan akidah.
"Kita percaya hati kecil Datuk Seri Zambry ingin tetap memperbetulkan masyarakat Melayu Islam yang masih meneruskan amalan khurafat tersebut," katanya.
Harakahdaily
IPOH, 14 Nov: Dewan Pemuda PAS Perak tetap mahu Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bertaubat biarpun Mufti negeri itu berpendapat beliau tidak syirik dalam isu meletakkan ancak ke tiang seri rumah baru-baru ini.
Kesempatan bertaubat itu wajar diambil sempena menteri besar Perak itu sedang menunaikan haji di Mekah di hadapan Kaabah.
Timbalan Ketuanya, Mohd Munir Ali dalam satu kenyataan, yakin bahawa itu sudah menginsafi perbuatan tersebut yang bakal mengundang kekeliruan kepada umat Islam yang lain.
"Kita mengharapkan sekembalinya Datuk Seri Zambry ke tanah air nanti, beliau akan menjelaskan tindakannya tersebut bagi memastikan perbuatan seumpamanya tidak lagi terus menjadi amalan masyarakat Melayu Islam.
" Kita merasakan dengan terdorongnya Datuk Seri Zambry untuk mengerjakan ibadah Haji ini akan cuba membersihkan amalan-amalan yang tidak diterima oleh agama Islam itu sendiri," katanya.
Tindakan Zambry melakukan upacara meletakkan ancak ke tiang seri program Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kampung Guar, Manong pada 17 Oktober yang lalu mengundang persoalan banyak pihak.
Tindakan tersebut didakwa tergolong dalam perkara khurafat dan boleh mengundang syirik sehingga menjejaskan aqidah.
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria bagaimanapun berpendapat perlakuan Zambry itu tidak syirik atas alasan menteri besar itu melakukannya tanpa niat.
"Proses pembersihan yang kini dilalui oleh Datuk Seri Zambry jua diharapkan akan mendorongnya untuk terus meninggalkan semua amalan khurafat berunsur syirik yang jelas akan menjejaskan akidah.
"Kita percaya hati kecil Datuk Seri Zambry ingin tetap memperbetulkan masyarakat Melayu Islam yang masih meneruskan amalan khurafat tersebut," katanya.
Saya alukan pembebasan Suu Kyi.
07 Zulhijjan 1431H
Drs. Khalil Idham Lim
Selepas tujuh tahun menjadi tahanan di rumahnya sendiri, saya sesungguhnya mengalu-alukan pembebasan pemimpin prodemokrasi Burma, Aung San Suu Kyi pada Sabtu kelmarin.
Pembebasan tanpa bersyarat ke atas Aung San Suu Kyi akan meyumbang kepada usaha Burma untuk melakukan proses penyatuan yang akan memberi laluan kepada kestabilan, keamanan dan kemakmuran di dalam negara itu. Pembebasan itu juga diharapkan membawa politik yang lebih stabil dan kurangnya tekanan politik kepada rakyat khususnya rakyat yang beragama Islam seperti yang berlaku sebelum ini.
Adalah diharapkan plan demokrasi yang dilauangkan oleh pemimpin junta tentera Burma bukan lah retorik dan menjadi realiti dalam masa terdekat seperti yang sekian lama dinantikan oleh masyarakat Antarabangsa.
Drs. Khalil Idham Lim
Selepas tujuh tahun menjadi tahanan di rumahnya sendiri, saya sesungguhnya mengalu-alukan pembebasan pemimpin prodemokrasi Burma, Aung San Suu Kyi pada Sabtu kelmarin.
Pembebasan tanpa bersyarat ke atas Aung San Suu Kyi akan meyumbang kepada usaha Burma untuk melakukan proses penyatuan yang akan memberi laluan kepada kestabilan, keamanan dan kemakmuran di dalam negara itu. Pembebasan itu juga diharapkan membawa politik yang lebih stabil dan kurangnya tekanan politik kepada rakyat khususnya rakyat yang beragama Islam seperti yang berlaku sebelum ini.
Adalah diharapkan plan demokrasi yang dilauangkan oleh pemimpin junta tentera Burma bukan lah retorik dan menjadi realiti dalam masa terdekat seperti yang sekian lama dinantikan oleh masyarakat Antarabangsa.
Facebook lancar perkhidmatan e-mel
07 Zulhijjah 1431H.
PALO ALTO - Laman sesawang rangkaian sosial Facebook mempunyai lebih 500 juta pengguna di seluruh dunia dan kebanyakan individu tersebut meluangkan lebih banyak masa melayari akaun Facebook mereka berbanding laman pengendali Internet lain, termasuk Google dan Yahoo.
Kini, ternyata syarikat laman sosial popular itu ingin penggunanya mempunyai 'hubungan yang lebih rapat' dengan laman itu.
Ini kerana Facebook dijangka mengumumkan perkhidmatan e-mel terbaru syarikat itu, esok.
Perkhidmatan terbaru itu dilihat bakal menandingi Gmail, Yahoo Mail dan Hotmail sebagai pengendali perkhidmatan e-mel dalam talian paling popular.
Perkhidmatan yang disediakan syarikat itu bakal membolehkan penggunanya menggunakan alamat e-mel '@facebook.com' yang akan digabungkan dengan perisian Office keluaran syarikat komputer Microsoft.
Laporan terbaru itu muncul selepas persaingan sengit antara Facebook dan Google, pengendali enjin carian Internet yang menaikkan gaji pekerja bagi menghalang mereka menyertai Facebook dan menghentikan akses Facebook daripada perkhidmatan e-melnya.
PALO ALTO - Laman sesawang rangkaian sosial Facebook mempunyai lebih 500 juta pengguna di seluruh dunia dan kebanyakan individu tersebut meluangkan lebih banyak masa melayari akaun Facebook mereka berbanding laman pengendali Internet lain, termasuk Google dan Yahoo.
Kini, ternyata syarikat laman sosial popular itu ingin penggunanya mempunyai 'hubungan yang lebih rapat' dengan laman itu.
Ini kerana Facebook dijangka mengumumkan perkhidmatan e-mel terbaru syarikat itu, esok.
Perkhidmatan terbaru itu dilihat bakal menandingi Gmail, Yahoo Mail dan Hotmail sebagai pengendali perkhidmatan e-mel dalam talian paling popular.
Perkhidmatan yang disediakan syarikat itu bakal membolehkan penggunanya menggunakan alamat e-mel '@facebook.com' yang akan digabungkan dengan perisian Office keluaran syarikat komputer Microsoft.
Laporan terbaru itu muncul selepas persaingan sengit antara Facebook dan Google, pengendali enjin carian Internet yang menaikkan gaji pekerja bagi menghalang mereka menyertai Facebook dan menghentikan akses Facebook daripada perkhidmatan e-melnya.
Persoalan Mandi Wajib dan Rukun Sembahyang.
07 Zulhijjah 1431H.
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.
Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.
“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .
Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”
Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.
Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.
Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.
Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.
Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.
Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.
Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.
Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .
Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.
Panduan Tambahan :
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.
2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.
3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).
4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.
5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.
6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi
Rahsia 13 Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……
1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.
Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!” Wassalam.
“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.
Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.
Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.
“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .
Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”
Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.
Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.
Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.
Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.
Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.
Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.
Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.
Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.
Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .
Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.
Panduan Tambahan :
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.
2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.
3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).
4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.
5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.
6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi
Rahsia 13 Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……
1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.
Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!” Wassalam.
“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…
Yi Ye Zhang Mu, Bu Jian Tai Shan : Sehelai Daun di Depan Mata Menutup Pemandangan Gunung Tai
07 Zulhijjah 1431H.
Asal Usul:
Pada zaman Negeri-Negeri Berperang (tahun 475-221 Sebelum Masihi), di negeri Chu, ada seorang lelaki bersifat "kutu buku" yang hidup dalam kemiskinan.
Pada suatu hari, si kutu buku itu terlihat satu ayat yang berbunyi, "Jika seseorang mendapatkan daun yang digunakan oleh cengkadak untuk menutup badannya ketika menangkap riang-riang, dia boleh menjadi orang limunan." Fikirnya dalam hati, "Alangkah baiknya jika saya mendapat daun itu!"
Sejak itu, tiap-tiap hari, dia merayau-rayau di hutan untuk mencari daun seperti itu. Pada suatu hari, dia benar-benar nampak ada seekor cengkadak yang menyembunyikan diri di belakang sehelai daun, sedang menjangkau untuk menangkap seekor riang-riang. Dia terus meluru ke arah cengkadak tersebut, dan berjaya mendapatkan daun itu. Bagaimanapun, disebabkan terlalu teruja, daun yang dipegangnya terjatuh ke tanah, lalu bercampur dengan daun-daun lain yang sudah gugur di situ. Dia terpaksa mengumpulkan semua daun yang ada di situ, dan membawanya semua pulang ke rumah untuk dicuba sehelai demi sehelai.
Sebaik sahaja tiba di rumah, si kutu buku itu pun menutup matanya dengan salah sehelai daun, lalu bertanya kepada isterinya, "Bolehkah awak melihat saya?"
Mula-mula, isterinya sentiasa menjawab dengan sabar, "Ya, boleh!"
Bagaimanapun, lama-kelamaan, isterinya semakin hilang sabar. Akhirnya, dia terpaksa menjawab dengan sambil lewa, "Kali ini, saya sudah tak nampak kamu!"
Mendengar jawapan isterinya itu, si kutu buku itu menjadi sangat gembira. Dia segera membawa daun itu menuju ke sebuah kedai di pasar tanpa sepatah kata pun. Setelah tiba di sana, dia mula mengambil apa-apa saja yang dillihat di kedai itu secara terang-terangan. Pemilik kedai itu sangat marah. Dia menanggap "pencuri" itu, dan membawanya ke pejabat Ketua Kaunti. Setelah mendengar aduan yang berkenaan, ketua kaunti itu berasa sangat hairan, masih ada orang yang berani mencuri di depan orang. Selepas menyoal siasat si kutu buku itu, barulah Ketua Kaunti itu faham akan apa yang telah berlaku. Dia menahan ketawanya, sambil berkata,
"Tindakan kamu justeru seperti mata terhalang oleh sehelai daun, pemandangan Gunung Tai pun tak nampak!"
Si kutu buku itu mujur dibebaskan tanpa sebarang hukuman. Tetapi, sejak itu, dia telah menjadi bahan ketawa orang sekampungnya.
Catatan Keterangan:
Peribahasa "Yi Ye Zhang Mu, Bu Jian Tai Shan" atau "Sehelai Daun di Depan Mata Menutup Pemandangan Gunung Tai" digunakan untuk menyindir orang atau golongan yang mudah terpengaruh dengan fenomena lahiriah atau luaran, tetapi tidak dapat melihat intipati atau keadaan keseluruhan sesuatu benda. CRI/-
Asal Usul:
Pada zaman Negeri-Negeri Berperang (tahun 475-221 Sebelum Masihi), di negeri Chu, ada seorang lelaki bersifat "kutu buku" yang hidup dalam kemiskinan.
Pada suatu hari, si kutu buku itu terlihat satu ayat yang berbunyi, "Jika seseorang mendapatkan daun yang digunakan oleh cengkadak untuk menutup badannya ketika menangkap riang-riang, dia boleh menjadi orang limunan." Fikirnya dalam hati, "Alangkah baiknya jika saya mendapat daun itu!"
Sejak itu, tiap-tiap hari, dia merayau-rayau di hutan untuk mencari daun seperti itu. Pada suatu hari, dia benar-benar nampak ada seekor cengkadak yang menyembunyikan diri di belakang sehelai daun, sedang menjangkau untuk menangkap seekor riang-riang. Dia terus meluru ke arah cengkadak tersebut, dan berjaya mendapatkan daun itu. Bagaimanapun, disebabkan terlalu teruja, daun yang dipegangnya terjatuh ke tanah, lalu bercampur dengan daun-daun lain yang sudah gugur di situ. Dia terpaksa mengumpulkan semua daun yang ada di situ, dan membawanya semua pulang ke rumah untuk dicuba sehelai demi sehelai.
Sebaik sahaja tiba di rumah, si kutu buku itu pun menutup matanya dengan salah sehelai daun, lalu bertanya kepada isterinya, "Bolehkah awak melihat saya?"
Mula-mula, isterinya sentiasa menjawab dengan sabar, "Ya, boleh!"
Bagaimanapun, lama-kelamaan, isterinya semakin hilang sabar. Akhirnya, dia terpaksa menjawab dengan sambil lewa, "Kali ini, saya sudah tak nampak kamu!"
Mendengar jawapan isterinya itu, si kutu buku itu menjadi sangat gembira. Dia segera membawa daun itu menuju ke sebuah kedai di pasar tanpa sepatah kata pun. Setelah tiba di sana, dia mula mengambil apa-apa saja yang dillihat di kedai itu secara terang-terangan. Pemilik kedai itu sangat marah. Dia menanggap "pencuri" itu, dan membawanya ke pejabat Ketua Kaunti. Setelah mendengar aduan yang berkenaan, ketua kaunti itu berasa sangat hairan, masih ada orang yang berani mencuri di depan orang. Selepas menyoal siasat si kutu buku itu, barulah Ketua Kaunti itu faham akan apa yang telah berlaku. Dia menahan ketawanya, sambil berkata,
"Tindakan kamu justeru seperti mata terhalang oleh sehelai daun, pemandangan Gunung Tai pun tak nampak!"
Si kutu buku itu mujur dibebaskan tanpa sebarang hukuman. Tetapi, sejak itu, dia telah menjadi bahan ketawa orang sekampungnya.
Catatan Keterangan:
Peribahasa "Yi Ye Zhang Mu, Bu Jian Tai Shan" atau "Sehelai Daun di Depan Mata Menutup Pemandangan Gunung Tai" digunakan untuk menyindir orang atau golongan yang mudah terpengaruh dengan fenomena lahiriah atau luaran, tetapi tidak dapat melihat intipati atau keadaan keseluruhan sesuatu benda. CRI/-
Perasmian Sukan Asia pernuh gemerlapan
07 Zulhijjah 1431H.
Kilauan cahaya gemerlapan dan percikan bunga api yang indah menghiasi ruang angkasa sekitar bandar raya Guangzhou malam tadi, mempesonakan ribuan penonton yang hadir menyaksikan majlis perasmian Kejohanan Ke-16 Sukan Asia yang penuh gilang gemilang.
Majlis penuh warna warni itu menyaksikan tirai kejohanan 16 hari tersebut dibuka dengan rasminya, dan majlis perasmian disempurnakan oleh Perdana Menteri China Wen Jiabao.
Antara yang menyaksikan majlis penuh bersejarah itu ialah Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) Jacques Rogge dan presiden Majlis Olimpik Asia (OCA) Sheikh Ahmad Al-Fahad Al-Sabah.
Malaysia menghantar 337 atlet dan 126 pegawai untuk membawa cabaran negara ke temasya sukan itu, di mana para atlet akan mengambil bahagian dalam 28 daripada 42 acara sukan yang ditampilkan.
Di majlis perasmian malam ini, para penonton disajikan dengan persembahan gerak tari yang menarik hasil sentuhan tokoh artistik tersohor China, Chen Weiya.
Upacara yang cukup gemilang itu menggunakan bandar raya Guangzhou dan Sungai Pearl, sungai ketiga terpanjang di China, sebagai latar belakangnya, menjadikan ia sebagai majlis perasmian Sukan Asia kali pertama diadakan di luar stadium utama.
Bermula dengan perbarisan bot melalui Sungai Pearl, di mana 45 bot yang dihiasi indah digunakan bagi membawa atlet dari 45 negara yang mengambil bahagian dalam temasya sukan itu, bermula dari Baiertan, menghala ke arah Haixinsha Square, di mana majlis perasmian berlangsung.
Sembilan atlet dan pegawai Malaysia, yang terdiri daripada chef-de-mission Datuk Musa Omar; Shalin Zulkifli dan Zandra Aziela Ibrahim Hakimi (boling); Mek Yam Jusoh dan Harris Abu Bakar (pengurus dan jurulatih pasukan kriket); Zalina Zahid dan Ernawati Mahmud (pengurus dan pemain pasukan hoki wanita); Ian James Barr (renang) dan Chan Foon Keong (pegawai OCM); berada di atas bot yang membawa wakil dari Malaysia, yang dihiasi dengan reka bentuk bangunan terkenal negara, bangunan Sultan Abdul Samad dan Menara Berkembar Petronas.
Tema majlis perasmian Sukan Asia Guangzhou yang dihiasi dengan pertunjukan cahaya yang hebat itu berkisar kepada kebudayaan masyarakat tempatan dari kaum Lingnan.
Antara yang menjadi perhatian ialah kemunculan pelakon wanita terkemuka Zhang Ziyi dan pemain piano tersohor dunia Lang Lang, yang membuat persembahan bersama dalam salah satu segmen, yang menyanjung sejarah Guangzhou sebagai pintu masuk di China untuk ke jalan lama yang cukup terkenal, Maritime Silk Road.
Pada acara lintas lalu di Haixinsha Square, kontingen Malaysia yang diketuai oleh Chef-de-Mission dan pengarah Majlis Sukan Negara Datuk Zolkples Embong, bersama pemain badminton Koo Kien Keat, bergerak masuk dengan membawa "Jalur Gemilang".
Sementara itu dalam satu acara majlis itu, pemenang pingat emas acara terjun Kejohanan Olimpik Beijing He Chong kelihatan bagaikan beliau menyalakan bunga api bersama dua kanak-kanak, sebelum pertunjukan bunga api bermula.
Jaguh badminton terkemuka China, Fu Haifeng pula menerajui semua atlet yang mengambil bahagian, semasa pengadil gimnastik Yan Ninan mengetuai delegasi pengadil dan tenaga teknikal, membacakan ikrar kejohanan.
Sukan Asia kali ini menyaksikan penyertaan 9,704 atlet, iaitu 184 lebih ramai berbanding jumlah atlet yang direkod dalam Sukan Asia sebelum ini di Doha, Qatar pada 2006.-
Kilauan cahaya gemerlapan dan percikan bunga api yang indah menghiasi ruang angkasa sekitar bandar raya Guangzhou malam tadi, mempesonakan ribuan penonton yang hadir menyaksikan majlis perasmian Kejohanan Ke-16 Sukan Asia yang penuh gilang gemilang.
Majlis penuh warna warni itu menyaksikan tirai kejohanan 16 hari tersebut dibuka dengan rasminya, dan majlis perasmian disempurnakan oleh Perdana Menteri China Wen Jiabao.
Antara yang menyaksikan majlis penuh bersejarah itu ialah Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) Jacques Rogge dan presiden Majlis Olimpik Asia (OCA) Sheikh Ahmad Al-Fahad Al-Sabah.
Malaysia menghantar 337 atlet dan 126 pegawai untuk membawa cabaran negara ke temasya sukan itu, di mana para atlet akan mengambil bahagian dalam 28 daripada 42 acara sukan yang ditampilkan.
Di majlis perasmian malam ini, para penonton disajikan dengan persembahan gerak tari yang menarik hasil sentuhan tokoh artistik tersohor China, Chen Weiya.
Upacara yang cukup gemilang itu menggunakan bandar raya Guangzhou dan Sungai Pearl, sungai ketiga terpanjang di China, sebagai latar belakangnya, menjadikan ia sebagai majlis perasmian Sukan Asia kali pertama diadakan di luar stadium utama.
Bermula dengan perbarisan bot melalui Sungai Pearl, di mana 45 bot yang dihiasi indah digunakan bagi membawa atlet dari 45 negara yang mengambil bahagian dalam temasya sukan itu, bermula dari Baiertan, menghala ke arah Haixinsha Square, di mana majlis perasmian berlangsung.
Sembilan atlet dan pegawai Malaysia, yang terdiri daripada chef-de-mission Datuk Musa Omar; Shalin Zulkifli dan Zandra Aziela Ibrahim Hakimi (boling); Mek Yam Jusoh dan Harris Abu Bakar (pengurus dan jurulatih pasukan kriket); Zalina Zahid dan Ernawati Mahmud (pengurus dan pemain pasukan hoki wanita); Ian James Barr (renang) dan Chan Foon Keong (pegawai OCM); berada di atas bot yang membawa wakil dari Malaysia, yang dihiasi dengan reka bentuk bangunan terkenal negara, bangunan Sultan Abdul Samad dan Menara Berkembar Petronas.
Tema majlis perasmian Sukan Asia Guangzhou yang dihiasi dengan pertunjukan cahaya yang hebat itu berkisar kepada kebudayaan masyarakat tempatan dari kaum Lingnan.
Antara yang menjadi perhatian ialah kemunculan pelakon wanita terkemuka Zhang Ziyi dan pemain piano tersohor dunia Lang Lang, yang membuat persembahan bersama dalam salah satu segmen, yang menyanjung sejarah Guangzhou sebagai pintu masuk di China untuk ke jalan lama yang cukup terkenal, Maritime Silk Road.
Pada acara lintas lalu di Haixinsha Square, kontingen Malaysia yang diketuai oleh Chef-de-Mission dan pengarah Majlis Sukan Negara Datuk Zolkples Embong, bersama pemain badminton Koo Kien Keat, bergerak masuk dengan membawa "Jalur Gemilang".
Sementara itu dalam satu acara majlis itu, pemenang pingat emas acara terjun Kejohanan Olimpik Beijing He Chong kelihatan bagaikan beliau menyalakan bunga api bersama dua kanak-kanak, sebelum pertunjukan bunga api bermula.
Jaguh badminton terkemuka China, Fu Haifeng pula menerajui semua atlet yang mengambil bahagian, semasa pengadil gimnastik Yan Ninan mengetuai delegasi pengadil dan tenaga teknikal, membacakan ikrar kejohanan.
Sukan Asia kali ini menyaksikan penyertaan 9,704 atlet, iaitu 184 lebih ramai berbanding jumlah atlet yang direkod dalam Sukan Asia sebelum ini di Doha, Qatar pada 2006.-
Langgan:
Catatan (Atom)