18 April 2011

Ahli kabinet Sarawak angkat sumpah tanpa portfolio

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUCHING: Dua hari selepas kemenangan BN di Sarawak lapan bekas menteri negeri yang menang dalam pilihan raya Sarawak pada Sabtu lalu, mengangkat sumpah memegang jawatan sebagai ahli kabinet negeri yang baru hari ini selepas Barisan Nasional sekali lagi diberi mandat membentuk kerajaan negeri.

Sebelum ini Taib secara tergesa-gesa mengangkat sumpah beberapa jam selepas BN mendapat kemenangan dalam PRN Sarawak sabtu lepas.

Lima daripada mereka adalah daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) dan setiap seorang daripada Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) dan Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP).

Mereka mengangkat sumpah memegang jawatan di hadapan Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng, di bangunan baru Dewan Undangan Negeri Sarawak di Petra Jaya di sini.

Mereka terdiri Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu yang juga Timbalan Presiden PBB; Presiden PRS, Datuk Seri Dr James Masing; Presiden SPDP, Datuk Seri William Mawan dan seorang lagi Timbalan Presiden PBB, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg; Timbalan Setiausaha Agung SUPP, Datuk Seri Wong Soon Koh; Naib Presiden Kanan PBB, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan; Naib Presiden PBB, Datuk Seri Michael Manyin dan Timbalan Ketua Wanita PBB, Datin Fatimah Abdullah.

Portfolio baru masing-masing belum diumumkan.

Majlis turut disaksikan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan isteri, Puan Sri Ragad Kurdi Taib.

Taib, yang juga Pengerusi BN Sarawak dan Presiden PBB, mengangkat sumpah sebagai ketua menteri pada Sabtu lalu selepas BN menang 55 daripada 71 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya negeri ke-10 itu.

Trio Datuk T mungkin dikenakan tindakan tayang video seks ?

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Trio Datuk T mungkin dikenakan tindakan kerana kesalahan mengedar dan menayang video seks melibatkan pelaku yang dikatakan mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata polis.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, berkata kemungkinan itu wujud berikutan siasatan mengikut Sekyen 292 Akta Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah itu menjurus kepada mereka, pihak yang menayangkan video.

Beliau berkata, kertas siasatan kes itu dijangka dihantar ke Pejabat Peguam Negara Khamis ini.

"Ada kemungkinan mereka akan didakwa mengikut Sekyen 292 itu kerana ia menjurus kepada mereka, pihak penayang.

"Namun bukan polis yang menentukan keputusan itu sebaliknya pejabat Peguam Negara. Kami akan adakan sidang akhbar nanti bila segalanya selesai," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Ketika ditanya mengenai perkembangan kertas siasatan, beliau berkata, masih terdapat dua lagi perkara yang perlu dikemaskini dan dilengkapkan dalam siasatan itu, sebelum dihantar ke Pejabat Peguam Negara untuk tindakan susulan.

"Kalau boleh bagi pihak kita seawalnya hantar (kertas) itu pada Khamis ini...sementara itu kami tunggu respon daripada pihak yang menyediakan dua perkara itu.
"Dua perkara ini tidak boleh didedahkan dahulu ketika ini kerana ia lebih kepada pendakwaan dan menganggu tugas pejabat Peguam Negara," katanya.

Ditanya mengenai sama ada polis mempunyai kuasa untuk menahan pelaku dalam video seks itu, Acryl berkata: "Kami (polis) tiada peruntukan undang-undang untuk menahan mereka dan mengambil keterangan.

"Kita kena rujuk kepada pejabat Peguam Negara untuk sebarang penelitian dan semakan. Mungkin mereka ada peruntukan undang-undang terhadap si pelaku," katanya.

Pada 21 Mac lalu, video itu dipertontonkan kepada beberapa wartawan terpilih oleh satu kumpulan dikenali sebagai "Datuk T" di Carcosa Seri Negara.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, baru-baru ini mengumumkan bahawa rakaman video seks itu adalah tulen selepas disahkan oleh pakar tempatan yang memeriksa video berkenaan. - BERNAMA

Eksport papan lapis negara ke jepun dijangka meningkat

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 18 April — Jumlah eksport papan lapis negara ke Jepun dijangka meningkat berikutan aktiviti pembinaan semula akibat bencana gempa bumi dan tsunami yang dijangka bermula pada suku kedua tahun ini, persidangan Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai berkata, ini berikutan Malaysia merupakan pembekal utama papan lapis bagi pasaran negara itu.

"Eksport gas asli cecair (LNG) juga dijangka meningkat berikutan kekurangan bekalan tenaga dari loji nuklear,” katanya menjawab soalan Senator Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman pada persidangan Dewan Negara di sini hari ini.

Lim berkata bencana yang menimpa Jepun akan memberi sedikit kesan atas ekonomi Malaysia pada tahun ini berikutan kemungkinan pengaliran keluar keuntungan terkumpul syarikat Jepun di negara ini bagi membantu syarikat induk mereka di Jepun untuk menghadapi krisis.

Shamsul: JAWI dijangka siasat trio 'Datuk T'

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Ketua angkatan muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin berkata, beliau yakin Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akan menyiasat individu yang terlibat dalam satu tayangan video lucah kepada sekumpulan wartawan dan individu berkepentingan bulan lalu.

Shamsul Iskandar berkata demikian selepas disiasat hampir dua jam oleh JAWI hari ini berhubung dakwaan Qazaf (tuduhan perbuatan zina) yang dilakukan ke atas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya lagi, JAWI telah meminta beliau untuk hadir semula bagi memberi keterangan lanjut berhubung penayangan video yang dijalankan di sebuah hotel ternama itu.
Khususnya, maklumat berkenaan adalah berhubung penglibatan individu tertentu yang bertanggungjawab mendedahkan video lucah tersebut, kata Shamsul lagi.

"Saya yakin JAWI ada komitmen dan nampak bersungguh untuk siasat kes ini. Saya tidak mahu buat andaian awal, tetapi (kes Qazaf) perlu dibawa ke mahkamah syariah untuk dibuat pendakwaan," katanya kepada media hari ini.

Siasatan ke atas Shamsul Iskandar itu dijalankan susulan laporan yang dibuatnya kepada JAWI pada awal bulan ini, berhubung dakwaan Qazaf berkenaan.
Laporan berkenaan dibuat mengikut seksyen 41 Akta Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan.

Pada 23 Mac lalu, tiga orang individu termasuk bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik mengakui bahawa mereka merupakan trio 'Datuk T' yang bertanggungjawab menyimpan dan menayangkan video berkenaan kepada sebahagian wakil media di Carcosa Seri Negara, dua hari sebelumnya.

Dua lagi invidu terlibat ialah ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah serta bekas bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Shuib Lazim.

Malaysiakini/-
Abdul Rahim Sabri

SAF Ajak Rakyat Tolak Politik Fitnah

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 18 APRIL : Saf Anti Fitnah (SAF) mengajak rakyat Malaysia khasnya umat Islam supaya menolak budaya fitnah yang kini bagaikan sebati dengan kehidupan terutamanya dalam politik tanahair.

Pengerusi Majlis dan Jawatankuasa Pimpinan SAF, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata budaya fitnah umpamanya fitnah lucah dan zina, kini agresif digunakan semata- mata mahu menjatuhkan politik lawan.

Azmi menegaskan budaya fitnah adalah jenayah berat di sisi agama dan ia membawa implikasi buruk ke atas maruah dan kesatuan ummah.

Sehubungan itu, Azmi berkata, semua pihak harus berubah dan melakukan anjakan ke arah kebaikan masyarakat.

“Anda membisu terhadap fitnah anda turut menyumbang kepada penyebaran fitnah dan mereka yang menjadi pencipta fitnah, pembawa fitnah, penulis fitnah, pelakon konspirasi fitnah, ahli profesional yang membantu menghasilkan bahan- bahan fitnah, penguasa yang melindungi pemfitnah, pencetak bahan fitnah, penyebar fitnah, jurucakap fitnah," kata Azmi.

Beliau berkata demikian ketika perhimpunan munajat dan forum bicara ulama “Budaya Fitnah dan Implikasinya Kepada Maruah Ummah” di Masjid Bukit Indah, Ampang.

Azmi turut menolak modus operandi media massa terutama media arus perdana yang taksub mengembar- gemburkan fitnah politik sekaligus membelakangkan etika kewartawanan.

Beliau manambah, media perlu mengelak daripada terlibat dengan budaya fitnah bagi menjatuh dan mengaibkan seseorang sama ada melalui pemberitaan mahupun wawancara.

“Media yang menggembar- gemburkan fitnah pemimpin yang menyokong fitnah parti politik yang mendokong fitnah dan penguasa yang membenarkan fitnah ini adalah unsur yang harus kita perangi,” ujarnya.

Azmi menjelaskan pimpinan ulamak tidak membisu sepertimana yang didakwa, jika timbul isu- isu fitnah politik terhadap seseorang individu.

Akan tetapi langkah golongan ulamak agak terbatas apabila media massa menguasai ruang siaraya.

“Soalnya ialah kerana media yang dikuasai oleh para pemfitnah tidak membenarkan suara-suara ulama ini keluar maka tertuduhlah seolah- olah ulama ini membisu,” katanya.

Tv Selangor/-

Satu Maut, 28 Lagi Cedera Dalam Letupan Bom Di Yala

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

BANGKOK 18 APRIL : Seorang anggota renjer maut manakala 28 yang lain termasuk orang awam cedera dalam letupan bom di Yala hari ini.

Jurucakap polis Yala berkata mereka yang cedera terdiri daripada empat renjer dan 24 orang awam.

Beliau berkata bom buatan sendiri itu disembunyikan dalam sebuah kereta yang diletakkan di bandar itu dan diletupkan secara kawalan jauh ketika sebuah kereta yang membawa lima anggota renjer melalui kawasan itu pada pukul 8.30 pagi.

Police menyalahkan pihak militan atas kejadian itu.

Lebih 4,000 orang terbunuh apabila kumpulan disyaki pemisah menjalankan semula gerakan bersenjata menuntut keadilan untuk tiga wilayah selatan Yala, Narathiwat dan Pattani sejak tujuh tahun lepas.

Tv Selangor/-

Najib Semakin Hilang Kredibiliti Sebagai Pengerusi Umno-BN, Kata Tian

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 18 APRIL : Naib Presiden PKR, Tian Chua berpendapat episod 'pengunduran Taib' merupakan bukti hilangnya kredibiliti Pengerusi Umno-Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Razak dalam mentadbir kepimpinan parti itu.

Tian Chua berkata, sebagai pemimpin yang menjaga hubungan sesama parti komponen BN Najib boleh sahaja meminta Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abd Taib Mahmud untuk berundur sebaik sahaja selesai proses pilihanraya negeri itu Sabtu lalu bagi memantapkan sokongan BN dan bukan sebaliknya.

"Saya nampak perkara ini memperlihatkan Najib sudah hilang kredibilitinya serta beliau juga telah merosakkan perhubungan dikalangan anggota BN. Itu lebih besar dari masalah Taib kekal atau tidak. Najib sepatutnya suruh dia (Taib) turun selepas Pilihan Raya Negeri Sarawak," kata Tian Chua ketika dihubungi Tv Selangor.

Pilihanraya Negeri Sarawak ke 10 semalam menyaksikan Pakatan Rakyat memperoleh kemenangan di 15 Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan DAP menyumbang 12 kemenangan, PKR tiga manakala PAS tidak memperoleh sebarang kerusi.

Manakala Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan kerajaan negeri Sarawak dengan memperoleh kemenangan lebih dua pertiga iaitu 55 kerusi DUN.

Sementara Bebas memenangi satu kerusi.

Taib mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sarawak malam Sabtu lalu bagi menerajui kepimpinan kerajaan negeri yang dipegangkan sejak 1981 sebaik sahaja selesai proses pengiraan undi bagi Pilihan Raya Negeri Sarawak selesai kira-kira jam 9.45 malam.

Kenyataan Taib bahawa beliau akan mentadbir Sarawak untuk separuh penggal lagi bercanggah dengan apa yang Najib cuba sampaikan bahawa Ketua Menteri Sarawak itu akan berundur selepas pilihan raya negeri ketika siri kempenya.

Tambah Tian, beliau langsung tidak terkejut jika Taib akan bertindak balas terhadap Najib yang dilihat cuba memaksanya berundur sedangkan dia belum benar-benar bersedia untuk melepaskan tampuk pemerintahanya.

"Tapi Najib telah dedahkan niat beliau untuk lakukan 'coup d'etat' semasa kempen pilihanraya bahawa Taib harus undur diri. Sebagai pemimpin, beliau tidak patut berbuat demikian. Oleh itu, saya percaya Taib akan lakukan sesuatu untuk sabotaj Najib pada masa akan datang,"kata Tian lagi.

Tv Selangor/-

Penyokong PAS tidak perlu murung dengan Sarawak

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

PERMATANG PAUH, 18 April: Para ahli dan penyokong PAS tidak perlu murung dengan kegagalan parti mereka mendapat sebarang kerusi di Sarawak kerana pilihan raya ini telah membuka satu lembaran baru untuk parti Islam itu di bumi Kenyalang.

Exco kerajaan negeri Kedah yang juga Yang Dipertua PAS Jerlun, Ustaz Abdul Ghani Ahmad (gambar) menyifatkan kegagalan PAS memperolehi sebarang kerusi di Pilihanraya Sarawak pada 16 April lalu bukan bermakna PAS lemah.

Tidak dinafikan sebelum ini PAS jarang bertandang di negeri tersebut tetapi menerusi Pilihanraya Sarawak PAS berjaya memaparkan aktiviti dan perjuangan yang bagi masyarakat di sana terlalu baru ekoran sudah terpahat lama pengaruh Ketua Menterinya, Tan Sri Taib Mahmud.

"Bagi saya PAS berjaya di sana untuk membuka lembaran baru. Maklumlah ia merupakan benda baru setelah lama terpahat pengaruh Taib Mahmud, " jelasnya ketika berucap merasmikan mesyuarat agung PAS Permatang Pauh kali ke 34 di Dewan Haji Yusuf Rawa, Sama Gagah, Permatang Pauh semalam.

Justeru itu menjadi pengajaran bagi semua pimpinan PAS agar rajin turun padang melawat terutamanya Sabah dan Sarawak sebab di sana pengaruh PAS terlalu kecil.

Walaupun PAS berjaya menubuhkan beberapa cawangan baru namun masih belum mencukupi untuk menguasai beberapa kampung tradisi menyokong Barisan Nasional (BN) tambahan lagi kawasan yang ramai diduduki oleh masyarakat Melayu berbanding Iban dan Cina.

"Masyarakat Melayu masih tidak celik berbanding masyarakat Cina termasuk Iban yang lebih matang berpolitik. Bila sesuatu isu terpampang di TV mereka terus terima tanpa berfikir panjang, " terangnya.

Jentera PAS sendiri tambahnya, usah murung dengan kekalahan tersebut sebaliknya kena perkuatkan semangat di samping berkeyakinan tinggi ia adalah sebahagian daripada kerja dakwah seiring dengan konsep PAS sendiri yang berperanan dua hala iaitu politik dan dakwah.

"Nyata kita kalah dari segi politik tetapi kita menang dari segi dakwah yang selama ini tidak sampai ke serata pelusuk kampung yang rata-ratanya masih terawang-awang keislamanya," katanya.

Kekalahan PAS di Beting Maro dengan hanya 400 undi, di Sebuyau, Sadong Jaya, Muara Tuang dan Tanjung Datu bukan tugasan terakhir PAS tetapi itu adalah jalan pembukaan kepada peranan PAS di masa depan, katanya.

Sekaligus memberikan daya saing kepada parti lain dalam Pakatan Rakyat agar menyusun jentera ke arah yang lebih terurus khasnya pada pilihanraya umum ke 13 nanti, tambah beliau.

Di Semenanjung PAS mesti memaparkan kecemerlangan kerana pengaruh PAS kuat setelah membuktikan kejayaan pada pilihanraya ke 10 lalu.

"Menjadi tanggungjawab kita semua menyatukan hati untuk bekerja dalam satu saf kepimpinan bukan mencari perpecahan yang nanti memberi ruang untuk musuh masuk merosakan perpaduan yang termeteri atas nama Islam, " tegasnya dalam mesyuarat PAS Permatang Pauh.

Harakahdaily/-
Oleh : Mohd Sabri Said

Dari 9 ke 15 kerusi isyarat positif - Nik Aziz

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

PENGKALAN CHEPA, 18 April: Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan kemenangan calon Pakatan Rakyat yang berjaya menawan 15 kerusi pada pilihanraya umum Sarawak, sebagai isyarat rakyat di negeri itu inginkan perubahan.

Katanya, walaupun BN berjaya membentuk kerajaan, hakikatnya mereka telah tergugat dengan parti lawan khasnya dari Pakatan Rakyat apabila pertambahan kerusi dan jumlah undi begitu ketara diperolehi.

(Gambar: MB Kelantan, menyampaikan sumbangan peribadinya di samping sumbangan penderma dari
petugas di Beting Maro kepada anak sulung Allahyarham Mohd Izan Yaacob, (Mohd Shah) di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra petang semalam.)

“Sebelum ini BN begitu bangga kononnya bakal pengganti Taib telah ada, sekarang terdiam mana ada bakal pengganti lagi,”ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas berhubung keputusan Pilihanaraya Umum Sarawak di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, semalam.

Nik Aziz berada di sini untuk menerima jenazah Allahyarham Mohd Izan Yaacob, petugas PAS dari Kelantan yang meninggal di Beting Maro 16 April lepas.

Beliau telah mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Izan di samping menyampaikan sumbangan peribadi kepada anak beliau sebagai tanda simpati dari PAS dan kerajaan negeri kepada keluarga beliau.

Menurut Nik Aziz, walaupun PAS gagal memenangi mana-mana kerusi yang dipertandingkan, namun rakan dari Pakatan Rakyat berjaya menambah kerusi masing-masing termasuk jumlah undi juga semakin meningkat.

“Begitu juga calon PAS, walaupun gagal memperolehi kemenangan, namun ternyata secara keseluruhannya jumlah undi untuk mereka juga bertambah dan ianya memberi peluang yang cerah untuk masa depan.

“Lebih membanggakan kita, masyarakat Iban boleh menerima calon kita, itu petanda yang baik bagi perjuangan Islam,”ujarnya.

Menurutnya lagi, Malaysia sekarang mempunyai generasi muda yang berpandangan Islam lebih hebat dan diharapkan perjuangan itu akan sampai di Sarawak dengan lebih cepat lagi.

Ketika diminta mengulas berhubung sokongan masyarakat terhadap calon DAP khususnya di bandar begitu meningkat, beliau menyifatkan ianya berpunca dari masyarakat kawasan bandar khususnya mempunyai pengetahuan maklumat yang lebih jelas hingga menolak BN walaupun pelbagai janji diberikan.

Sambungnya lagi, sama ada orang Cina atau Melayu tidak menjadi masaalah, yang penting mereka penyokong keadilan yang telah menolak kepimpinan yang zalim.

“Cina ke mereka, Melayu ke mereka, tidak menjadi masaalah. Yang penting mereka tahu BN zalim.

“Dalam kempen pilihanraya BN zalim, dalam kerajaan juga zalim, bukan soal bangsa Cina, kalau tidak cina DAP, Cina MCA, sama saja, jadi jangan persoal kemenagan calon DAP,”ujarnya.

Pada masa yang sama, katanya kempen memburukkan peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa terlibat dengan kegiatan seks juga langsung tidak termakan oleh masyarakat di negeri itu.

Bukan itu sahaja, kempen buruk yang di bawa oleh Umno Kelantan yang mengatakan beliau kahwin tiga telah disebarkan di sana juga tidak diterima oleh rakyat Sarawak.

“Sampai ke tahap itu Umno ni sanggup memfitnah dan menipu orang untuk kepentingan politik mereka,”ujarnya.

Harakahdaily/-
Oleh : Rizal Tahir

Akuarium Paling Kecil

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Anatoly Konenko dari Rusia telah membina akuarium yang paling kecil di dunia. Saiznya 3 cm panjang, 2.4 cm tinggi dan 1.4 cm lebar. Ia hanya boleh memuat 10 ml air sahaja.



Bas Paling Panjang di dunia.

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Bas yang paling panjang di dunia dipamerkan kepada media di Curitiba, Brazil pada 5 April 2011.

Bas buatan Volvo ini boleh menampung 250 penumpang. Ukuran 28 meter panjang dan 2.6 meter lebar.


Arab Saudi mula kurangkan pengeluaran minyak mentah

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUWAIT: Arab Saudi semalam mengumumkan kerajaan sudah mengurangkan pengeluaran minyak mentah negara itu sebanyak 800,000 tong sehari sejak Mac lalu berikutan terlebih bekalan di pasaran.

Namun, tidakan itu itu dianggap satu isyarat bahawa Opec tidak akan bertindak untuk menangani masalah harga minyak yang semakin mendadak di pasaran dunia sekarang.

Negara pengguna mahu kumpulan pengimport minyak supaya menambah bekalan minyak mentah masing-masing selepas harga bahan api itu mencecah AS$127 setong, bulan ini iaitu paras paling tinggi dalam tempoh dua setengah tahun lalu.

Peningkatan harga minyak mentah naik mendadak berikutan keadaan tegang di negara Afrika Utara dan Asia Barat, baru-baru itu.

Menteri Minyak Arab Saudi, Ali al-Naimi berkata kerajaan negara itu bertindak berikutan keadaan bekalan yang kini berlebihan di pasaran.

Katanya, peningkatan harga minyak dunia sekarang adalah di luar kawalan Opec tetapi pertubuhan negara pengeluar minyak itu akan mengadakan pertemuan Jun ini.

"Pasaran sekarang terlebih imbangan. Jumlah pengeluran kami pada Februari ialah 9.125 juta tong sehari manakala Mac 8.292 juta tong sehari.
"Pada Mei tidak belum mengetahuinya lagi, mungkin lebih tinggi sedikit daripada Mac.

"Sebab saya mendedahkan jumlah ini untuk memberitahu anda bahawa keadaan pasaran minyak mentah dunia sekarang terlebih bekalan," katanya. - Reuters

Piala FA: Stoke cipta sejarah kali pertama mara ke final

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

WEMBLEY 18 April – Stoke mencipta sejarah tersendiri apabila mara ke perlawanan akhir Piala FA buat kali pertama dalam tempoh 148 tahun selepas membelasah Bolton 5-0 pada aksi separuh akhir di Stadium Wembley semalam.

Kealpaan benteng pertahanan Bolton menyebabkan mereka dibolosi tiga gol dalam tempoh 30 minit babak pertama, dengan Matthew Etherington, Robert Huth dan Kenwyne Jones masing-masing menyudahkannya.

Dua jaringan Jon Walters pada minit ke-68 dan ke-81 melengkapkan derita Bolton.

Stoke yang sebelum ini sekadar ke separuh akhir sebanyak tiga kali, akan bertemu Manchester City di final pada 14 Mei ini selepas menewaskan Manchester United 1-0 kelmarin.

Polis Sahkan Bukan Anwar Dalam Video Itu

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Polis mengesahkan bahawa lelaki di dalam video bukan Datuk’ Seri Anwar Ibrahim seperti yang didakwa oleh BN dan media milik mereka.

Bernama melaporkan kenyataan Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani yang berkata bahawa siasatan mengenai video seks itu telah siap dan siasatan kini menjurus kepada Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah.

“Bagi pihak kami (polis), siasatan telah lengkap dari setiap sudut menjurus kepada Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan (kerana kesalahan mengedar bahan lucah).

“Terpulang kepada Peguam Negara untuk mengambil sebarang tindakan susulan terhadap kes ini dan sekiranya ada mana-mana perkara yang perlu disiasat semula (atas arahan Peguam Negara), kita akan siasatlah,” kata Acryl seperti yang dipetik Bernama.

Pengedar dan pemilik video lucah itu ialah bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim.

Dengan kenyataan ini, polis dengan sendirinya mengesahkan bahawa pelakon dalam video tersebut bukan Anwar.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=11697

PRN Sarawak : Walaupun Gagal Capai Sasaran Kerusi PR Tetap 'Berjaya'

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 18 APRIL : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan meskipun Pakatan Rakyat gagal mencapai keputusan yang disasarkan namun parti itu berjaya “menanam benih politik murni” supaya penduduk Sarawak meninggalkan politik perkauman sempit.

“Pilihan raya negeri Sarawak ke 10 Sabtu lalu membuktikan perjuangan menuntut keadilan untuk semua tanpa mengira batas kaum mahupun kepercayaan bukanlah tugas mudah, namun ia juga bukan sesuatu yang mustahil.

“Walaupun tidak berjaya mendapatkan keputusan yang diingini, namun kita berjaya menanam benih politik murni agar rakyat Sarawak meninggalkan politik perkauman sempit, berani melawan kezaliman yang sekian lama membelenggu mereka sekali gus berusaha memperkukuh amalan demokratik,” katanya.

Pada pilihan raya negeri ke-10 kelmarin, Barisan Nasional (BN) mengekalkan kuasa kerajaan negeri dengan memperoleh 55 kerusi manakala PR 15 dan Bebas satu.

PR menggandakan kerusi dan undi popular yang diperoleh mereka kali ini berbanding lima tahun lalu.

Menurut Anwar, walaupun menerima banyak rintangan sepanjang tempoh berkempen dengan berbekalkan sumber yang terhad serta berilitizam untuk membawa kempen yang bersih, PR tetap berjaya menembusi kawasan pedalaman, yang sentiasa dianggap kubu kuat oleh BN.

Anwar berkata, menenangkan pengikut dan penyokongnya bahawa keputusan kali ini bukanlah satu pengakhiran, bahkan yakinlah ia satu permulaan kepada satu tuntutan perubahan yang jitu dan menyeluruh.

“Pastinya ini tidak dapat dicapai sekiranya rakyat Sarawak tidak bersama sama untuk memastikan ia terlaksana.

“Saya menyeru kepada rakyat Sarawak yang mahukan perubahan dan cintakan keadilan, tingkatkan usaha, jangan sesekali berputus asa, terus mara dan pastikan rejim yang korup ini tumbang pada pilihan raya akan datang,” tegasnya.

PR bertanding dengan 47 calon PKR, DAP 15 dan PAS lima dalam pilihan raya paling sengit dalam sejarah Sarawak ini.

Seramai 213 calon yang bertanding pada pilihanraya negeri kali ini.

Jelas Anwar, pada pilihanraya negeri kelmarin kredibiliti dan integriti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sekali lagi tercalar berikutan wujudnya laporan bahawa agensi itu bertindak berat sebelah ataupun sengaja menutup mata terhadap sebarang penipuan ketika hari pengundian.

“Saya difahamkan petugas PKR dinafikan Borang 14 di beberapa kawasan sedangkan borang ini penting untuk memastikan keputusan pilihan raya bersih dari penipuan,” katanya.

Katanya, selain tindakan berat sebelah SPR terdapat juga laporan wujudnya usaha membeli undi di beberapa kawasan seperti Dudong, Bawang Assan dan Meradong.

Tegas Anwar, keengganan SPR untuk mengira semula undi bagi kerusi Senadin ternyata mengukuhkan lagi dakwaan banyak pihak bahawa SPR bertindak demi kepentingan BN.

“Calon PKR Dr Michael tewas dengan majoriti yang tipis iaitu 58 undi sahaja. Mengapa enggan mengira semula tanpa memberi alasan yang munasabah?’ katanya lagi.

Semalam Naib Presiden PKR Tian Chua bercadang memfailkan petisyen pilihan raya untuk mencabar keputusan bagi kerusi N65 Senadin setelah calonnya Dr Michael Teo Yu Keng (bawah) kalah dengan majoriti tipis 58 undi kepada Datuk Lee Kim Shin daripada Barisan Nasional (BN).

Tian Chua turut menyuarakan rasa tidak puas hati beliau berikutan keengganan pegawai pengurus pilihan raya Chai Ko Het supaya undi dikira semula di pusat penjumlahan undi itu Sabtu lalu.

Lee memperoleh sejumlah 7,334 undi manakala Teo pula meraih 7,276 undi.

Tv Selangor/-

Islam di Eropah

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

"Perangkaan dan kajian telah menunjukkan beberapa buah negara Kesatuan Eropah (EU) seperti Britain, Sepanyol dan Belanda akan mempunyai kadar penduduk muslim yang lebih tinggi dalam tempoh terdekat. Perangkaan tahun 2008 menunjukkan bahawa 5% daripada keseluruhan jumlah penduduk di 27 negara Eropah adalah terdiri daripada kalangan umat Islam.

Ini bukanlah suatu yang baru kerana Islam dan Eropah mempunyai citra tersendiri yang cukup lama sejak wujudnya era emas empayar Islam di Sepanyol selama lebih 700 tahun. Itupun sebelum ia ditewaskan oleh Raja Ferdinand dan Permaisuri Isabella. Akibatnya pada tahun 1609 orang Islam telah dihalau serta dibunuh di mana amalan agama Islam dilarang perlaksanaannya sehinggalah Islam kembali diterima semula oleh masyarakat moden Eropah pada hari ini.

Sejarawan dunia telah mengiktiraf sumbangan Islam kepada Barat, terutama dalam bidang intelektual, pembinaan tamadun, penemuan sains, kemajuan perubatan moden, perkembangan budaya dan falsafah, disiplin ilmu dan sebagainya. Philip K Hitti dalam bukunya "Orang Arab: Sejarah Ringkas" (The Arabs: A Short History) menukilkan seperti berikut:

"Orang Islam Sepanyol mengarang salah satu daripada bab-bab yang gemilang dalam sejarah intelek pada Zaman Pertengahan Eropah. Di antara pertengahan abad ke-8 dan permulaan abad ke-13, orang Arab merupakan pemimpin utama dalam budaya dan peradaban di seluruh dunia. Kedua-dua bidang ini merupakan perantara untuk memulih, menambah dan menyebar sains dan falsafah kuno yang telah memungkinkan pembaharuan di Eropah Barat." (h 174-175).

Peningkatan jumlah pendatang dari negara Islam di Eropah dan kadar kelahiran yang rendah di kalangan penduduk asal Eropah bermakna jumlah umat Islam di sana akan meningkat menjadi 20% menjelang tahun 2050 seperti yang dilaporkan oleh kajian mengenai Euro-Islam dalam jurnal Current History oleh William Finan. Pada ketika ini United Kingdom (UK) sahaja mempunyai lebih 1.8 juta (tahun 2009) adalah penduduk Islam, ditambah 72 juta orang Islam lagi di Turki.


Islam di Rusia

Manakala pada tahun 2008 direkodkan Russia mempunyai bilangan orang Islam paling ramai di Eropah, iaitu kira-kira 27.04 juta, Perancis (6.12 juta), diikuti oleh Jerman kira-kira 3.05 juta warga Islam, Itali (2.4 juta), UK (1.51juta - lihat peningkatan pesat 2009 kepada 1.8juta!), Belanda (890,000 orang), Sepanyol (550,000), Austria (300,000), Belgium (380,000), Sweden (280,000) dan beberapa negara Eropah lain yang terus mencatatkan peningkatan jumlah umat Islam di sana.

Kebanyakan Muslim di Eropah terdapat di bandar-bandar besar seperti 25% di Rotterdam (Netherlands), 24% di Amsterdam (Netherlands), 20% du Marseille (France), 17% di Brussels (Belgium), 16% di Bradford (UK), dan 10% di Paris, London dan Copenhagen.

Bagi Tariq Ramadan, seorang sarjana falsafah dan pengajian Islam di Switzerland dalam tulisan beliau berkenaan peningkatan jumlah umat Islam di Eropah berpendapat bahawa Islam kini telah menjadi sebahagian daripada budaya Eropah. Masyarakat Islam di Eropah bukan lagi pendatang yang kemudian kembali ke negara asal mereka, tetapi ia telah menjadi warga Eropah yang beragama Islam.

Islam yang menjadi kebimbangan

Sementara itu, menurut sarjana Barat tersohor iaitu John Esposito, pengasas Majlis Persefahaman Islam-Kristian di Washington, Amerika Syarikat pula berpandangan Islam bukan saja agama kedua terbesar secara global, tetapi juga agama kedua atau ketiga terbesar di Eropah dan Amerika. Ini akan membuka peluang dan ruang lebih besar kepada Islam untuk berkembang di seluruh dunia.

Pope Benedick XVI pun bimbang apabila 100,000 orang Jerman, kaum bangsanya sendiri turut meninggalkan agama asal mereka lalu memeluk Islam saban tahun. Malah lebih menyedihkan apabila cuma tinggal 0.04% sahaja orang Kristian yang masih sudi untuk ke gereja pada setiap hujung minggu di seluruh dunia.

selatanonline

Warga Emas Nyaris Rentung

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


KOTA BHARU - Tindakan pantas seorang wanita warga emas menarik keluar suaminya yang uzur dan cacat penglihatan berusia 86 tahun, berjaya menyelamatkannya daripada rentung dalam kebakaran di Pondok Tahfiz Darulnaim, Peringat, semalam.

Kebakaran kira-kira pukul 5 petang itu memusnahkan tujuh buah rumah, namun tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan berikutan sebahagian besar penghuni tiada di rumah kerana bekerja.

Gambar hiasan

Dalam kejadian itu, warga emas terbabit, Aminah Harun, 70, nekad menarik keluar suaminya, Masud Ahmad sebaik sahaja terhidu bau hangit dari arah pintu belakang rumah mereka.

"Masa tu, saya baru sahaja selesai membaca al-Quran, namun tiba-tiba saya terhidu seperti bau hangit.

"Saya membuka pintu belakang untuk memeriksa punca bau itu dan alangkah terkejutnya ternampak rumah di belakang sudah terbakar dan api semakin marak.

"Menggunakan sepenuh kudrat, saya menarik suami keluar rumah yang sudah mula dijilat api tanpa dapat menyelamatkan harta benda," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini semalam.

Sementara itu, seorang guru pondok berkenaan, Mohd. Zukri Othman, 40, pula berkata, sebelum kejadian, dia melihat asap keluar dari salah sebuah rumah dan cuba memadamnya menggunakan air paip di kawasan berhampiran, tetapi gagal.

"Api marak dengan pantas sebelum penduduk menghubungi Bomba dan Penyelamat. Saya bersyukur kerana kebanyakan penghuni tiada di rumah.

"Jika tidak, mungkin berlaku perkara tidak diingini seperti kecederaan atau lebih teruk daripada itu," ujarnya.

Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat Ketereh, Azman Yasok memberitahu, pihaknya menerima panggilan kecemasan pukul 5.29 petang dan tiga buah jentera bersama 20 anggota dari tiga buah balai bergegas ke tempat kejadian bagi memadamkan kebakaran.

"Sejurus tiba, kesemua rumah papan berkenaan sudah 80 peratus hangus dan pihak kami berjaya mengawal kebakaran daripada merebak ke 30 rumah berhampiran.

"Tiada kemalangan jiwa atau kecederaan berlaku disebabkan kebanyakan penghuni keluar bekerja atau ke masjid berhampiran. Kerugian dianggarkan RM70,000 dan punca kebakaran masih disiasat," katanya.

Sabar

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Rasulullah SAW bersabda, "Kesabaran merupakan "dhiya' " (cahaya yang amat terang). (HR Muslim)

Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR Baihaqi)

Rasulullah SAW bersabda, "Iman terbagi dua, separuh dalam sabar dan separuh dalam syukur". (HR Al-Baihaqi)

Rasulullah SAW bersabda,"Sungguh beruntung orang yang beriman, karena segala perkara adalah kebajikan. Jika dia mendapatkan kenikmatan, dia bersyukur (dia mendapat pahala kebajikan) dan jika dia ditimpa musibah, dia sabar (dia mendapat pahala kebajikan juga)." (HR. Muslim)

Saiyidina Ali Abu Talib k.a.w pernah bermadah, maksudnya: Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas diri mu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa.

Dari Ummu Al-Ala', dia berkata : "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam menjengukku tatkala aku sedang sakit, lalu baginda berkata. 'Gembirakanlah wahai Ummu Al-Ala'. Sesungguhnya sakitnya orang Muslim itu membuatkan Allah mengampunkan dosa-dosanya, sebagaimana api yang menghilangkan kotoran pada emas dan perak". (HR Abu Daud)

Dari Sa'id bin Abi Waqqash Radhiyallahu anhu, dia berkata. 'Aku pernah bertanya : Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling keras cobaannya ? Beliau menjawab: Para nabi, kemudian orang pilihan dan orang pilihan lagi. Maka seseorang akan diuji menurut agamanya. Apabila agamanya merupakan (agama) yang kuat, maka cobaannya juga berat. Dan, apabila di dalam agamanya ada kelemahan, maka dia akan diuji menurut agamanya. Tidaklah cobaan menyusahkan seorang hamba sehingga ia meninggalkannya berjalan di atas bumi dan tidak ada satu kesalahan pun pada dirinya". (HR Ibnu Majah)

Rasulullah SAW bersabda, "Cubaan tetap akan menimpa atas diri orang mukmin dan mukminah, anak dan juga hartanya, sehingga dia bersua Allah dan pada dirinya tidak ada lagi satu kesalahan pun". (HR Al-Hakim)

Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang muslim menderita sakit karena suatu penyakit dan juga lainnya, melainkan Allah menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan penyakit itu, sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya". (HR Bukhari, Muslim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut”. (Riwayat al-Hakim)

Dari Anas bin Malik, dia berkata. "Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata. "Artinya :
Sesungguhnya Allah berfirman. 'Apabila Aku menguji hamba-Ku (dengan kebutaan) pada kedua matanya lalu dia bersabar, maka Aku akan mengganti kedua matanya itu dengan syurga". (HR Bukhari)

Allah berfirman, "Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu bersama orang yang sabar." (Al Anfaal : 46 )

Allah SWT berfirman : "Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar." ( Ali Imran : 146)

Rasulullah SAW pernah menggambarkan: "Sesiapa yang mensabar-sabarkan diri (berusaha untuk sabar), maka Allah akan menjadikannya orang yang sabar". (HR. Bukhari)"

oleh Juragan
Oleh: tazkirah

Anggota Trafik Cedera dirempuh

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


KUALA LUMPUR 17 April - Seorang anggota polis trafik berpangkat lans koperal cedera di bahu kanan akibat dirempuh motosikal yang ditunggang seorang remaja ketika cuba memboloskan diri daripada sekatan di Jalan Raja Laut, di sini awal pagi tadi.

Gambar hiasan

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, anggota terbabit, Ibrahim Mat Zain cuba menahan suspek berusia 18 tahun untuk pemeriksaan dalam Ops Trafik Motosikal.

Pegawai Turus dan Operasi Trafik Kuala Lumpur, Deputi Supritendan Ng Fook Long memberitahu, namun remaja terbabit cuba melarikan diri sehingga merempuh mangsa.

"Suspek berjaya ditahan dan kini direman di Balai Polis Bukit Jalil dan hasil pemeriksaan dia tiada lesen memandu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Jintan manis (fennel seed)

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Jintan manis atau fennel adalah spesies tanaman di genus foeniculum (diperakuikan sebagai satu-satunya spesies dalam genus ini oleh kebanyakan ahli botani). Jintan manis atau nama botaninya foeniculum vulgare adalah dalam keluarga apiaceae atau karrot. Apiaceae (dahulu dikenali sebagai Umbelliferae).

Carrot family

Jintan manis juga dikenali sebagai saunf atau mauti saunf dalam bahasa Bahasa Hindi dan Urdu, sompu atau madhrikam dalam Telugu, badesoppu di Kannada, Mouri dalam bahasa Bengali, shombu atau peruncheeragam di Tamil dan Malayalam, variyali di Gujarat, badeeshop atau badeeshep di Marathi, Razianeh dalam bahasa Bahasa Parsi dan shomra dalam bahasa Arab.

Jintan manis adalah tumbuhan herba yang tahan lasak dengan bunga kuning dan daun berbulu. Jintan manis umumnya dianggap berasal dari tepi Mediterranean, namun telah tumbuh meluas secara semulajadi di banyak bahagian dunia, khususnya di tanah kering berdekatan pantai dan di tepi muara sungai.

Pokok jintan manis sedabg berbubga (Fennel in flower)

Bunga jintan manis (Fennel flowerheads)

Jintan manis adalah ramuan herba yang sangat aromatik dan berperisa yang digunakan dalam kulinari dan perubatan. Jintan manis juga merupakan salah satu bahan utama absinthe, iaitu sejenis minuman beralkohol. Jintan florence atau finocchio adalah jintan yang mempunyai batang membengkak mempunyai rizom seperti ubi bit adalah pilihan popular sebagai sayur.

Jintan manis digunakan sebagai makanan larva dari beberapa spesies Lepidoptera, termasuk kupu-kupu moth dan rama-rama swallowtail.

Perkataan fenel berasal fenyl iaitu dari Inggeris Tengah. Ia berasal dari pserkataan denol atau finol iaitu bahasa Inggeris Kuno, yang pada asalnya dari perkataan feniculum atau foeniculum (bahasa Latin) atau Foeniculum, yang bermaksud jerami. Tanaman ini dalam bahasa Latin dipanggil ferula, yang sekarang digunakan sebagai nama genus tanaman yang berkaitan.

Jintan manis adalah tumbuhan herba perennial (tahunan), iatu herba yang mampu hidup lebih daripada dua tahun. Pokok jintan manis tumbuh menegak, berwarna hijau keabu-abuan dan tumbuh sehingga 2.5 m. Batang pokoknya berongga. Daun pokok Jintan manis boleh membesar sehingga 40 cm panjang dan sangat halus seperti benang dengan kelebaran sekitar 0.5 mm.

Fennel, from Koehler's Medicinal-plants (1887)

Bunga jintan manis tumbuh pada terminal yang bertangkai panjang dalam 5-15 cm, setiap bahagian terminal mempunyai 20-50 bunga kuning kecil di tangkai pendek.

Buah jintan manis adalah biji kering yang bersaiz 4-10 mm setengah panjang, lebarnya separuh daripada panjangnya dan bentuknya berlekuk.


Jintan Florence (Florence fennel bulbs)

Jintan manis ditanamkan secara meluas untuk daunnya (yang mempunyai perisa) dan buahnya yang sering dipanggil 'biji'. Jintan florence adalah sekumpulan kultivar dengan pangkalan daun menggembung yang membentuk struktur seperti ubi. Ia mempunyai rasa seperti jintan manis, tetapi lebih aromatik dan rasanya manis. Bunga jintan florence yang ditanam lebih kecil berbanding yang tumbuh liar atau semulajadi. Daunnya dimakan sebagai sayur-sayuran, baik mentah mahupun dimasak.

Ada beberapa kultivar jintan florence, yang juga dikenali dengan beberapa nama, seperti finocchio. Jintan florence adalah salah satu daripada tiga herba utama yang digunakan dalam pembuatan absinthe, campuran alkohol yang asalnya sebagai ramuan ubat di Switzerland dan menjadi minuman beralkohol yang popular di Perancis dan negara-negara lain pada akhir abad ke-19.

Daun dan biji Jintan manis digunakan secara meluas dalam banyak masakan tradisi dunia. Biji jintan berwarna coklat atau hijau ketika segar dan perlahan berubah ke warna kelabu apabila usianya matang. Untuk digunakan dalam masakan, biji yang berhijau adalah yang paling optimum. Daunnya juga boleh digunakan sebagai penambah rasa dan aroma, sementara yang jenis berubi bawangnya boleh dijadikan sayur-sayuran yang boleh ditumis, direbus, direbus, dipanggang atau dimakan mentah.

Jintan manis banyak digunakan dalam masakan di benua India dan Timur Tengah. Jintan manis merupakan salah satu rempah-rempah yang paling penting dalam Kashmiri Pandit dan memasak Gujarati. Ini merupakan bahan penting campuran rempah-rempah dari Assam / Bengali /Oriya dan dalam lima-rempah serbuk di China.

Di banyak bahagian Pakistan dan India, biji jintan panggang diambil sebagai Mukhwas, iaitu sejenis makanan untuk pencernaan dan penyegar nafas. Beberapa masyarakat petani juga mengunyah tangkai segar biji jintan hijau untuk khasiat yang sama. Daun Jintan manis digunakan sebagai sayuran berdaun hijau baik dimasak begitu sahaja atau dicampur dengan sayuran lain. Di Lubnan Jintan manis dicampur bersama-sama dengan bawang dan tepung, yang digunakan dalam masakan seperti telur dadar yang disebut ijjeh (عجة).

Banyak hidangan yang menggunakan telur, ikan dan hidangan yang lain juga menggunakan daun segar atau kering. Jintan florence adalah bahan utama dalam beberapa salad Itali dan Jerman. Ia sering dicampurkan bersama chicory dan avokado. Ia juga direbus dan dihidangkan sebagai lauk hangat.

Fennel, bulb, raw
Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 130 kJ (31 kcal)
Carbohydrates 7.29 g
Dietary fiber 3.1 g
Fat 0.20 g
Protein 1.24 g
Thiamine (Vit. B1) 0.01 mg (1%)
Riboflavin (Vit. B2) 0.032 mg (2%)
Niacin (Vit. B3) 0.64 mg (4%)
Pantothenic acid (B5) 0.232 mg (5%)
Vitamin B6 0.047 mg (4%)
Folate (Vit. B9) 27 μg (7%)
Vitamin C 12 mg (20%)
Calcium 49 mg (5%)
Iron 0.73 mg (6%)
Magnesium 17 mg (5%)
Phosphorus 50 mg (7%)
Potassium 414 mg (9%)
Zinc 0.20 mg (2%)
Manganese 0.191 mg
Percentages are relative to US recommendations for adults. Source: USDA Nutrient database

Mengurangkan kembung dan gangguan pencernaan

Jintan manis mempunyai khasiat perubatan yang tersendiri. Jintan manis mengandungi anethole yang dapat menjelaskan beberapa kesan perubatan yang bertindak sebagai phytoestrogen. Jintan manis boleh dijadikan sirap untuk mengubati bayi dengan kolik (kembung). Untuk orang dewasa, teh jintan manis boleh diminum untuk merehatkan usus dan mengurangkan kembung yang disebabkan oleh gangguan pencernaan. Jintan manis dikatakan mampu melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus.

Menurut sumber artikelduniaherba1 :

1. Teh gabungan serai, pudina, jintan manis, kulit limau mandarin dan daun limau purut membantu merehatkan usus dan meredakan sembelit.

2. Satu sudu teh serbuk jintan manis dicampurkan dengan ½ cawan air dan diminum tiga kali sehari dapat mengurangkan air tubuh yang berlebihan, membantu pencernaan, meredakan sembelit.

Meningkatkan daya penglihatan

Di India, biji jintan dimakan mentah kerana dikatakan mampu untuk meningkatkan daya penglihatan. Ianya juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu di sekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata. Roman Kuno juga menganggap jintan manis sebagai ramuan untuk penglihatan. Ekstrak akar sering digunakan dalam tonik untuk membersihkan mata yang mempunyai penglihatan yang kelabu. Ekstrak biji jintan manis juga telah dikatakan mempunyai potensi untuk digunakan dalam rawatan glaukoma.

Diuretik dan mengurangkan tekanan darah

Jintan manis mempunyai sifat diuretik dan dikatakan merupakan diuretik yang berkesan. Ia juga dikatan berpotensi untuk rawatan hipertensi.

Menggalakkan pengeluaran susu

Jintan manis mengandungi bahan yang dipanggil galactogogue, yang dikatakan dapat meningkatkan pengeluaran susu ibu. Walau bagaimanapun, fakta ini tidak tidak disokong oleh bukti secara langsung, namun dikatakan bunga mempunyai sumber fitoestrogen, yang mendorong petumbuhan jaringan payudara yang menghasilkan air susu.

Sirup yang diperbuat dari sari bunga jintan manis boleh dijadikan ubat untuk batuk kronik. Jintan manis juga merupakan salah satu tanaman yang dikatakan tidak disukai oleh kutu dan serbuk jintan manis dikatakan mempunyai kesan mengusir kutu atau bubuk di kandang ternakan.

Walaupun terdapat pelbagai kegunaan jintan manis, namun sebelum menjadikannya sebagai bahan ubatan, anda hendaklah mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.

Sumber rujukan : En.wikipedia - Fennel

3 Sahabat Maut, 2 Parah Dalam Nahas

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR 17 April - Keriangan empat sahabat menghabiskan masa malam minggu bersama, berakhir dengan tragedi apabila tiga daripada mereka maut dalam kemalangan di Kilometer 28.2 Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) arah Putrajaya, dekat sini tengah malam tadi.

Dalam kemalangan pada pukul 12.30 tengah malam itu, mangsa terkorban ialah pemandu, Sek Kah Kiat serta penumpangnya, Tan Jun Dee dan Chia Boon Yong masing-masing berusia 20 tahun.

Seorang lagi penumpang kereta Toyota Vios yang belum dikenal pasti identitinya juga berusia 20 tahun parah selain penunggang motosikal dirempuh kereta dinaiki empat sahabat berkenaan.

Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Selangor, Supritendan Zulkifli Jonit berkata, kemalangan itu berlaku ketika keempat-empat mereka yang menaiki sebuah kereta dalam perjalanan ke arah Putrajaya.

"Sampai di lokasi kemalangan, pemandu kereta itu dikatakan gagal mengawal kenderaan kerana memandu laju sebelum merempuh belakang sebuah motosikal.

"Kereta itu kemudian terbabas dan merempuh belakang sebuah lori di tepi jalan menyebabkan keempat-empat mereka tersepit," katanya di sini hari ini.

Tambahnya, mangsa yang maut dan cedera parah dihantar ke Hospital Serdang.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat agar menghubungi Rakan Cop Selangor di talian 03-2052 9999 untuk membantu siasatan.

Kumpulan Jual Telefon Bimbit Tiruan Tumpas, Sembilan Lelaki Ditahan

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR - Satu kumpulan menjual telefon bimbit tiruan tumpas berikutan penahanan sembilan lelaki dan rampasan 73 telefon dan dua buah kenderaan yang kesemuanya bernilai RM111,000 dalam satu operasi di sini hari ini.

Pengarah Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Selangor, Othman Nawang berkata kesemua mereka berumur antara 19 hingga 68 tahun ditahan di sebuah stesen minyak di Gombak ketika sedang asyik menawarkan telefon tiruan kepada orang ramai.

"Kejayaan operasi itu hasil risikan dan maklumat orang ramai sejak tiga minggu lepas. Ketika dihampiri anggota kami, mereka cuba melarikan diri namun berjaya ditangkap kerana kesalahan menjual barangan tiruan," katanya di lokasi kejadian di sini hari ini.

Dalam pemeriksaan awal, pihaknya menemui 73 telefon bimbit tiruan jenis Nokia dan i-phone4 di dalam poket mereka dan juga dalam dua kenderaan.

Kesemua mereka kini ditahan reman untuk satu tempoh bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 3 1(b) Akta Perihal Dagangan 1972 dan jika disabit kesalahan pemilik premis itu boleh didenda RM100,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali, katanya. 

Bernama

Perkosa Anak Jiran Dalam Bank

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


JITRA: Helah seorang pengawal keselamatan yang kononnya mahu menawarkan pekerjaan kepada anak seorang jirannya di sebuah bank di Changlun, dekat sini, bertukar tragedi apabila suspek melempiaskan nafsu serakahnya terhadap mangsa, Ahad lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi, mangsa yang berusia 16 tahun itu mengikut lelaki berusia 55 tahun yang layak dipanggil bapa itu selepas dipelawa untuk ke bank berkenaan kerana mangsa berhasrat mencari kerja.

Mangsa yang tidak bersekolah itu gembira apabila diberitahu ada peluang pekerjaan selepas dimaklumkan suspek dan mengikut lelaki itu menunggang motosikal tanpa mengetahui niat suspek.

Setibanya di dalam bank berkenaan, suspek membawa mangsa masuk dan menutup pintu memandangkan bank tidak beroperasi pada hari itu kerana cuti hujung minggu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Deputi Superintendan Ibrahim Mohd Yusof, berkata suspek merogol mangsa berulang kali sebelum menghantar mangsa pulang ke rumahnya di sebuah kampung, di Jalan Changlun, di sini.

“Mangsa memaklumkan perkara itu kepada bapanya yang berusia 42 tahun sebelum membuat laporan di Balai Polis Changlun tidak lama kemudian.

“Suspek yang berkhidmat dengan sebuah syarikat keselamatan itu ditahan ketika bertugas di sebuah bank lain di daerah ini, Selasa lalu kira-kira jam 11 pagi untuk membantu siasatan berhubung kes itu,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kubang Pasu, semalam.

Ibrahim berkata, mangsa yang juga anak kedua daripada tiga beradik itu tinggal bersama bapanya manakala ibunya sudah meninggal dunia dan dipercayai baik dengan suspek yang juga jirannya.

Katanya, mangsa dibawa bapanya ke Hospital Jitra (HJ) untuk menjalani pemeriksaan dan hasil laporan perubatan mendapati terdapat kesan koyakan pada kemaluan mangsa.

Beliau berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan dan mangsa kini direman seminggu sejak Khamis lalu untuk membantu siasatan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol gadis bawah umur,” katanya.

Semalam, suspek bersama seorang lelaki yang disyaki bomoh ditahan polis kerana disyaki merogol dibawa ke HJ untuk diambil sampel darah dan pemeriksaan kesihatan untuk membantu siasatan.

Bomoh yang juga pembantu kolam ternakan udang di Kerpan, di sini, kini masih direman sejak Khamis lalu selepas seorang pelajar tingkatan lima bersama bapanya membuat laporan dirogol suspek berusia 36 tahun itu ketika mendapatkan rawatan bantuan mengusir makhluk halus.

Mereka pergi ke rumah suspek kira-kira jam 8.30 malam di rumahnya di Simpang Kemboja, Ayer Hitam, di sini, bersama bapanya untuk mendapatkan khidmat mengusir hantu yang kemudian dipercayai dipukau sebelum dirogol.

H/metro

Hak isteri melawat ibu bapa tanpa izin suami

14 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Kita semua sedia maklum, apabila seorang wanita dinikahi maka keutamaan baginya ialah mentaati suaminya tanpa berbelah bagi selagi mana suaminya tidak menyuruhnya melakukan kemungkaran terhadap Allah SWT. Mentaati suami perlu diutamakan tanpa menafikan kewajipan mentaati kedua-dua ibu bapa. Tidak kira ibu bapa itu daripada pihak suami mahupun daripada pihak isteri. Berkahwin bukan sekadar mengikat tali hubungan antara seorang lelaki dan perempuan malah perkahwinan itu ialah jambatan bagi membina persaudaraan antara keluarga lelaki dan perempuan.

Perkahwinan dalam Islam tidak menghilangkan identiti perempuan kepada keluarga suami. Sesetengah agama/bangsa lain yang non-Muslim, apabila seorang perempuan itu berkahwin, dia tidak lagi dibenarkan mempunyai hubungan dengan keluarganya, malah namanya juga ditukarkan kepada nama keluarga suaminya.

Perempuan muslim dalam perundangan Islam apabila dkahwinkan, tidak sekali-kali akan bertukar corak, khususnya namanya seperti yang berlaku dalam masyarakat Eropah yang ditiru oleh perempuan-perempuan Islam hari ini dengan menghilangkan namanya sendiri digantikan dengan menjadi Mrs (so and so). Perempuan Islam tetap dengan nama asalnya, dinasabkan ke atas bapanya, tanpa perlu digantikan dengan nama suami yang cuma mendatang dalam hidupnya.

Berbalik kepada persoalan di atas, sebenarnya tidak timbul soalan siapa yang perlu diutamakan jika kedua-dua belah pihak memahami bahawa keluarga isteri adalah keluarga suami juga, dan keluarga suami adalah keluarga isteri.

Ketaatan seorang isteri kepada suaminya adalah perintah Allah SWT. Dalam hadis Baginda Rasulullah SAW ada menegaskan yang bermaksud: “Sekiranya aku boleh (diberi kuasa untuk menyuruh makhluk sujud kepada makhluk yang lain) menyuruh seorang itu sujud kepada seorang yang lain pastinya aku menyuruh si isteri sujud kepada suaminya.” (Hadis riwayat al-Baihaqi, Sunan al-Kubra, jld:7, hlm:291, Abu Daud, Sunan Abi Daud, jld:2, hlm:605, al-Tarmidzi, Sunan al-Tarmidzi, jld:4, hlm:323).

Dalam hadis ini Baginda Rasulullah SAW memperlihatkan akan kedudukan suami yang sepatutnya dihormati, sekali gus tidak ingkar kepada perintahnya. Dalam maksudnya yang lain menggambarkan bahawa suami mesti dimuliakan, dan kemuliaan itu bukan kerana Islam ingin memberi darjat yang berbeza antara lelaki dan wanita tetapi adalah untuk melihat kepada pengorbanan dan kesanggupan dia menjadi suami dan menjaga kehormatan isterinya.

Persoalan yang sering kali menjadi dilema seorang wanita yang bergelar isteri : “Bolehkah seorang isteri menziarahi ibubapa (atau keluarganya) tanpa izin suami?” Malah, ramai yang berfahaman, “Ketaatan seseorang isteri kepada suami lebih dituntut” berbanding dengan “Ketaatan isteri kepada ibu bapanya”.

Sebagai contoh, saya petik kata-kata ini, “....bila dah berumahtangga, syurga suami masih di bawah tapak kaki ibu kandungnya ..... dan syurga isteri dah bertukar ke bawah tapak kaki suaminya ..... hatta ada dalam sejarah Islam yg merujuk kepada ketaatan isteri hendaklah sepenuhnya pada Allah dan suami sehinggakan kalau suami tak benarkan isteri berjumpa dengan mertua (ibu bapa isteri) sekalipun, isteri hendaklah taati suaminya...” [sila rujuk : bincang.net]

Status syurga bertukar tapak kaki, ya? Jika ada prasa yang mengatakan syurga di bawah tapak kaki, tidak kira tapak kaki siapa pun, frasa itu tidak tepat. Syurga adalah tempat yang tinggi darjatnya, mengapa pula hendak diletak-letakkan di bawah tapak kaki...? Hemmm.... adakah ini ajaran Islam yang sebenarnya? [Rujuk : Syurga di tapak kaki? dan Syurga di tapak kaki? - Part 2.]

Bagaimanapun, saya hanya ingin mengupas persoalan hak isteri dalam menziarahi ibubapa tanpa izin suami ini, saya samakan dengan taat suami vs taat ibubapa, bukan hak suami vs hak isteri.

Saya difahamkan, seorang isteri tidak boleh keluar menziarahi ibu bapa (walaupun ibu bapanya sakit atau meninggal dunia) jika tiada keizinan suami. Ini berdasarkan dua kisah yang berbeza seperti di bawah :

Kisah 1 – Petikan 3permata.itgo.com.

Dalam sebuah riwayat diterangkan; sesungguhnya telah terjadi di zaman Rasulullah SAW seorang suami pergi berperang meninggalkan isterinya. Ketika hendak meninggalkan rumah dia berpesan kepada isterinya, “Janganlah kamu meninggalkan rumah sehingga aku pulang dari berperang.” Pada waktu si suami sedang tiada di rumah, ibu si isteri jatuh sakit.

Maka si isteri tersebut mengutus seseorang kepada Rasulullah SAW untuk meminta izin melihat ibunya. Jawab Rasulullah, “Tunggulah suamimu pulang, janganlah keluar rumah.” Akhirnya orang tua si isteri meninggal dunia. Lalu si isteri mengutus lagi seseorang kepada Rasulullah SAW untuk meminta izin melihat ibunya. Lalu Rasulullah menjawab, “Tunggulah hingga suamimu pulang.” Setelah itu Rasulullah SAW mengutus seseorang kepada si isteri tersebut untuk memberikan berita bahawa Allah SWT telah mengampuni dosa ibunya disebabkan ketaatannya kepada suaminya.

Jadi seorang wanita yang solehah itu ialah wanita yang telah sanggup meletakkan sesuatu pada tempat yang benar. Ertinya, jika ia sudah bersuami, maka yang peling berhak terhadap dirinya adalah suaminya, melebihi diri ibu dan bapa serta keluarganya yang lain.

Kisah 2 – Petikan Suami larang isteri ziarah keluarga.

Tidak dikira sebagai dosa jika tidak menziarahi ibu bapa disebabkan tidak mendapat keizinan dari suami. Perkara ini disandarkan kepada satu hadis dengan sanad yang agak lemah, iaitu hadis berikut;

“Seorang lelaki yang keluar bermusafir. Dia telah berpesan kepada isterinya bahawa jangan turun dari tingkat atas kepada tingkat bawah. Bapa isterinya itu tinggal di tingkat bawah. Bapanya ditimpa sakit. Isterinya itu telah mengutuskan seorang perempuan kepada Rasulullah SAW agar memberi keizinan kepadanya turun untuk menziarahi bapanya yang sedang sakit.

Nabi SAW bersabda; “Taatilah suami kamu.” Kemudiannya, bapanya meninggal dunia, lalu dia mengutuskan lagi kepada Rasulullah. Nabi SAW bersabda, “Taatilah suami kamu.” Jenazah bapanya dikebumikan. Lalu Rasulullah SAW mengutuskan seseorang kepada si isteri untuk diberitakan bahawa Allah telah mengampunkan dosa bapanya disebabkan ketaatannya terhadap suaminya[5]” [5] Takrij Ahadis Al-Ihya’ li Al-Iraqi : 1551.

Saya bukanlah seorang yang arif tentang hadis, namun saya lihat hadis pertama tiada perawi mahupun periwayat dan hadis kedua dikatakan sanadnya lemah, juga tiada perawi dan riwayat daripada siapa. Kisah 1 berkenaan ibu yang sakit dan kisah 2 pula si ayah yang sakit. Apakah status hadis-hadis ini? Jika sanadnya lemah, adakah statusnya ‘hadis daif’? Betulkan saya jika tersilap.

Bolehkah kita beramal dengan hadis daif? Sedangkan, para ulama sendiri berkhilaf pendapat dalam penggunaan hadis dhaif. (rujuk : Hukum beramal dengan hadis dhaif)

Dari sumber di atas, ada tiga golongan ulama yang khilaf pendapat iaitu :

Golongan pertama - Hadis dhaif tidak boleh digunakan walaupun untuk tarqib (galakan), tarhib (menakut-nakutkan), fadhail amal (kelebihan beramal) ataupun untuk langkah berjaga-jaga. Ini merupakan pendapat Imam Bukhari dan Muslim, yang disokong oleh Abu Bakar al-Arabi (Mazhab Maliki), Abu Syamah al-Maqdisi (Syafie), Ibnu Hazmin (Zahiri) dan lain-lain.

Golongan kedua - Harus (boleh) menggunakan hadis dhaif jika tidak ada sandaran-sandaran lain tentang sesuatu perkara sama ada daripada al-Quran, hadis, qias, ijma, istihsan dan lain-lain. Ini adalah pendapat Imam Ahmad, Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim. Kata Imam Ahmad: “Hadis dhaif lebih kami sukai daripada fikiran seseorang.”

Golongan ketiga - Hadis dhaif boleh digunakan sebagai hujah dalam fadhail amal, peringatan, kisah-kisah, galakan dan sebagainya. Namun begitu secara umumnya tidak boleh digunakan dalam soal akidah dan hukum-hakam. Ini adalah pendapat yang muktamad bagi para ulama muhaqqiqin dengan syarat-syarat yang tertentu. Antara tokoh yang berpegang dengan panangan ini ialah Imam Nawawi dan al-Hafiz Ibnu Hajar.

Saya lebih cenderung kepada golongan pertama, kerana saya pernah membaca artikel di utusan, sahih Imam Bukhari dan Muslim hampir/dekat dengan al-Quran. Jadi, saya guna-pakai pendapat Imam Bukhari dan Muslim dalam bab hadis dhaif juga.

Hasil carian di internet lagi, menemukan saya dengan info di bawah :

Sumber 1 – utusan menyebut :

Peruntukan dalam feqh Prof Dr. Mahmud Ali al-Syarthawiy di dalam kitab Syrah Qanun al-Ahwal al-Syaksiyyah menegaskan harus si isteri ziarah ibu bapanya walaupun tidak mendapat izin suami seminggu sekali, sekiranya kedua ibu bapanya sakit harus baginya menziarahi mereka setiap hari kalau dia mahu.

Harus juga bagi si isteri menziarahi sanak saudaranya dalam sebulan sekali, namun ditegaskan oleh para ulama itu sekiranya suasana aman, sekiranya suasana tidak aman maka tidak harus bagi si isteri keluar tanpa izin suaminya, yang demikian ialah demi menjaga keselamatannya (hlm:162).

Sumber 2 – kias.edu.my/nushus pula menyebut :

Mengenai keluar rumah kerana menziarahi dua ibu bapa walau pun tanpa izin tidak termasuk dalam perbuatan nusyuz mengikut setengah pandangan, malah mereka berpendapat isteri mempunyai hak menziarahi dua ibu bapa lebih kerap sekiranya dua ibu bapanya sakit dan tidak ada orang lain yang menjaganya. Ini tanpa mengira samada di izin atau tidak oleh suami kerana manusia dituntut oleh Islam membuat kebaikan sedaya yang mampu kepada dua ibu bapa ,samada sebelum atau selepas kahwin dan samada ibu bapa Islam atau tidak.

Hanafi hanya membolehkan isteri menziarahi dua ibu bapa tanpa izin sekirnya mereka sakit sahaja. Dengan lain perkataan menziarahi dua ibu bapa tanpa izin tidak termasuk dalam perbuatan nusyuz sekiranya mereka sakit.

Ada pandangan lain menyatakan makruh suami tidak mengizin isteri menziarahi dua ibu bapanya. Alasannya membuat kebaikan kepada dua ibu bapa dan menghubung tali silaturrahim adalah kewajipan yang dituntut oleh agama. Menghalang mereka menziarahi dua ibu bapa menyebabkan berlaku kerenggangan hubungan dan mendorong mereka melaku perbuatan derhaka. Sedangkan melaku kebaikan dan menghubung silaturrahim adalah satu tuntutan Syara'. Firman Allah, (al-Isra’ : 24), maksudnya, “Allah telah memfardukan kepada kamu supaya kamu jangan mengabdikan diri melainkan terhadapNya dan kepada dua ibu bapa hendaklah kamu melaku ihsan.”

Persoalan yang banyak berlegar di sekeliling kita :

1. Apakah hak seorang suami dalam melarang/menegah isteri daripada menziarahi ibubapanya?
2. Apakah peruntukan undang-undang Islam Negeri dalam hak isteri menziarahi ibubapa/keluarga (tanpa izin suami)?
3. Bukan sedikit isteri dalam dilema terpaksa taat kepada suami sehingga mengabaikan ibubapa. Benarkah ajaran Islam ada menyatakan ketaatan isteri berpindah kepada suami bila dia berkahwin?
4. Bukan sedikit anak perempuan membelakangkan ibu bapa, atas alasan sudah bersuami, malah ramai yang beranggapan isteri adalah hak mutlak suaminya.
5. Bagaimana pula jika ibu bapa yang hanya mempunyai anak perempuan, adakah mereka hilang hak diziarahi anak (jika suami tidak membenarkan)?

Akibat dilema inilah, ada isteri yang menyangka Islam sangat zalim kerana perkahwinan memisahkannya dengan ibu bapa dan keluarganya. Mereka merasakan Islam tidak adil dan banyak memihak kepada suami. Akibat dilema ini juga, ada ibu bapa merasa, rugi sungguh jika mendapat anak perempuan kerana apabila dia bersuami, dia sudah jadi hak suami dan ibu bapa tak dipedulikan lagi. Adakah ini ajaran Islam yang sebenarnya?

Mengikut fahaman saya, taat kepada siapa pun kita harus melihat kepada keadaan/situasi seseorang isteri. Kalau suami halang isteri daripada menziarahi atau menjaga ibubapa yang sakit, apakah isteri perlu taat hanya kerana takut masuk neraka kalau tidak taat?

Ada suami yang beri kata dua kepada isteri, contohnya “Kalau kamu balik kampung ibubapa kamu, jatuh talak satu!”, atau isteri diugut begini, “Sekarang awak sudah menjadi isteri saya, jadi awak kena taat pada saya. Bukan taat kepada ibubapa awak. Kalau saya tidak benarkan awak ziarah ibubapa awak, awak tak boleh ziarah.”

Dalam situasi di atas, apakah pilihan isteri? Sejauh manakah ketaatan kepada suami mengatasi ketaatan kepada ibu bapa? Apakah jatuh haram isteri (berdosalah) yang langgar perintah suaminya yang melarang dia menziarah ibubapa sakit (contohnya)?

Teringat saya satu kisah suami diktator di slot cerekarama TV3 yang bertajuk 'Dosa Serupa'. Suami diktator begini layaknya diberi fasakh/khulu' sahaja! Jika sudah terang-terangan diktatornya, lebih baik suami itu tinggalkan sahaja. Ini adalah kerana, hilang berkah Allah di situ. Lalu apa yang hendak kita bawa balik ke kampung akhirat nanti? Mengapa pilih neraka dunia, kalau di akhiratpun tidak pasti dapat mengelak neraka akhirat? Pada masa itu sudah tidak boleh 'undo'. Seorang suami tidak sepatutnya zalim kerana menafikan hak isteri dan derhaka pula kepada ibu bapa mertua.

Suami patut ada IHSAN dan EMPATI terhadap isteri, sebab itulah Allah SWT perintah suami agar bergaul dengan isteri dengan cara yang baik, seperti dalam firman Allah SWT di dalam al-Quran, yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa yang telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata.

Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (Surah an-Nisaa’ ayat 19)

Dalam ayat al-Quran yang dipetik di atas, Ibn Kathir berpendapat bahawa ayat ini, “… dan hendaklah kamu bergaul baik dengan isteri-isteri kamu dengan cara yang baik…” bermaksud : para suami hendaklah memperelokkan bicara mereka bersama isteri, hendaklah memperelokkan tingkah laku kepada mereka serta menjaga penampilan yang baik mengikut kemampuan kamu seperti mana yang kamu harapkan daripada mereka iaitu isteri-isteri kamu, maka hendaklah kamu melakukan yang baik-baik itu terhadap mereka seperti yang kamu mahukan daripada mereka. (Ibn Kathir, jld:1, hlm: 466)

Maka jelas lagi terang bahawa hukum bergaul baik dengan isteri adalah WAJIB. Malangnya, berapa ramai yang ikut perintah Allah yang ini? Akibat mengabaikan perintah Allah yang ini, natijahnya amat teruk sekali. Bila suami tidak ikut perintah Allah dan Rasul-Nya, maka, tidak hairanlah isteri tidak taat kepada suami.

Iyalah, jika suami ikut perintah Allah dan Rasul-Nya, secara automatiknya tentu dia juga menjaga hak-hak isterinya. Bila dia menjaga hak-hak isterinya, agak MUSTAHIL isterinya tidak taat kepadanya dan agak MUSTAHIL pula isteri tidak hormat kepada suaminya. Selalunya orang perempuan ini amat tinggi dengan tahap ketaatan dan kesetiaan mereka. Belas ihsan dan empati mereka lebih tinggi (dibanding lelaki), tetapi jika masih ada isteri yang tidak taat walaupun suaminya memenuhi tanggungjawap, adalah silap ‘wayarnya’ di mana-mana...

Bagi suami yang gagal menggauli isterinya dengan baik sedangkan dia taat kepada suaminya adalah berdosa. Rasulullah SAW juga menganjurkan agar setiap suami menggauli isteri dengan cara yang baik/maaruf. Ini jelas dapat dilihat dalam hadis baginda yang bermaksud, “Lelaki yang paling sempurna imannya ialah lelaki yang paling sempurna akhlaknya, dan sebaik-baik kamu (baik akhlak) ialah mereka yang baik dengan isteri-isterinya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Dalam hadis yang lain pula disabda baginda yang bermaksud, “Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik terhadap isterinya, dan aku adalah sebaik-baik lelaki kepada isteriku.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Boleh saja ada yang berkata, “Suami tak patut halang isteri ziarah ibu bapa, akan tetapi jika suami halang, isteri wajib taat. Ini kerana menjalinkan silaturahim bukan hanya dengan berziarah, banyak cara lain lagi.”

Ziarah perkataan Arab bererti berkunjung ke~ atau pergi menengok, ada makna 'perjalanan' di situ. Ziarah tidak boleh disamakan dengan talipon/email/surat. Zaman Nabi dulu juga ada cara berhubung juga, saya tak tahu. Mungkin ada yang guna burung merpati, atau surat juga mungkin sudah ada. Saya kurang arif. Walau bagaimanapun ziarah adalah sunnah Nabi, tidak kiralah ziarah ibubapa, ahli keluarga, saudara mara dan saudara semuslim yang lain.

Ziarah kubur pula tidaklah boleh disamakan dengan melihat gambar kubur. Feeling itu berbeza. Tidak sama. Hikmah ziarah memanjangkan silaturrahim, sepertimana dalam sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: “Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Jika ziarah disamakan dengan talipon/email/surat, konsepnya sama dengan tengok aje laksa yang lazat dan ambil bau saja, TAK BOLEH makan ya...

Kesimpulan

Suami hendaklah berusaha supaya isteri dapat berbuat baik kepada ibu bapanya sendiri. Isteri pula hendaklah menjalankan tanggungjawab kepada suami dan rumahtangga dengan sebaiknya. Suami tidak boleh mementingkan dirinya sendiri sekiranya isteri telah berusaha sedaya upayanya memenuhi tanggungjawabnya. Adalah tidak wajar seorang suami menghalang isteri daripada menziarahi ataupun berbakti kepada ibu bapanya. Dengan kata lain, seorang isteri ada tanggungjawab kepada Allah, diri, suami, anak dan ibu. Memutuskan hubungan antara anak dan ibu adalah perbuatan zalim dan berdosa. Islam tidak pernah menyuruh mana-mana orang berbuat perkara sedemikian.

Ketaatan kepada suami hanya terdapat melalui hadis, tiada ayat dalam al-Quran yang jelas memperincikannya. Ketaatan kepada suami juga BUKAN MUTLAK tanpa kompromi. Sebaliknya, ketaatan kepada ibu bapa banyak disebut dalam al-Quran. Allah SWT menyuruh kita berulangkali supaya berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Arahan cukup jelas selepas mentaati Allah tiada ketaatan yang lebih tinggi melainkan mentaati kedua-dua orang tua.

Firman Allah SWT berkenaan berbuat baik kepada kedua ibu bapa yang bermaksud, “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.

Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah al-Isra', ayat 23-24).

Baginda Rasulullah SAW telah banyak berpesan agar setiap anak melakukan kebaikan terhadap kedua ibu bapanya di antara hadis Baginda daripada Anas bin Malik yang bermaksud: Sesungguhnya Nabi SAW apabila menaiki mimbar berkata: “Amin, Amin, Amin," lalu ditanyakan kepada Baginda atas perkara apa tuan ungkapkan amin? Baginda menjawab: Telah datang kepadaku Jibril lalu berkata:

“Wahai Muhammad kecelakaanlah bagi seseorang itu apabila disebut namamu yang mendengar tidak berselawat ke atas engkau, katakanlah wahai Muhammad, “Amin” , maka aku pun kata “Amin” , kemudian Jibril berkata lagi, kecelakaanlah seseorang itu yang memasuki bulan Ramadan tetapi pertemuannya tidak mendapat keampunan, katakanlah “Amin” , aku pun kata “Amin” , kemudian Jibril berkata: “Kecelakaanlah bagi seseorang itu dia bertemu dengan kedua orang tuanya, tetapi pertemuannya dengan kedua orang tuanya tidak melayakkan dia memasuki syurga.” (Ibnu Kathir, Tafsir al-Quran al-'Azim, jld:3, hlm: 50 ).

Di samping itu, banyak lagi hadis-hadis Rasulullah SAW yang menyuruh kita berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Keingkaran seseorang dalam mentaati ibu bapa boleh membawa kemurkaan Allah SWT. Tidak kurang banyak riwayat yang mengisahkan balasan ke atas golongan yang menerima balasan segera dan tunai daripada Allah SWT.

Ingatlah, dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Setiap anak yang derhaka akan dilaknat oleh Allah SWT, amalan dan ibadah mereka tidak diterima dan tidak akan mendapat ganjaran yang memungkinkan perbuatan baik yang dilakukan sepanjang hayatnya akan sia-sia. Oleh itu Islam menitikberatkan keredaan kedua-dua ibu bapa agar hidup sentiasa diberkati Allah.

Renung-renungkan...