07 Ogos 2010

Hasil cukai kereta import dijangka lebih RM3 bilion

25 Syaaban 1431 H

Cukai bagi kereta diimport yang termasuk duti eksais dan cukai jualan dijangka melebihi RM3 bilion tahun ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussein, berkata dalam setengah tahun pertama cukai dikenakan bagi kereta diimport berjumlah RM1.7 bilion berbanding RM2.5 bilion yang dikutip pada tempoh sama tahun lalu.

"Sumbangan daripada industri ini biasanya besar, antara RM3 bilion dan RM5 bilion setahun," katanya semasa majlis permeterian memorandum persefahaman antara Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (PEKEMA) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

Sementara itu, Presiden PEKEMA, Datuk Zainuddin Abd Rahman, berkata ahli tertentu tidak lagi menghubungi persatuan itu untuk mengesahkan dokumen mereka sebelum cukai dikenakan.

Katanya, ini susulan warta harga yang dikuatkuasakan pada 1 Jun, 2010, di mana faktor diskaun kuantiti telah diambil kira apabila menentukan nilai kereta diimport.

"Sebelum warta harga dikuatkuasakan, cukai bagi kereta diimport dikira berdasarkan kepada harga doket yang dikeluarkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

"Pada masa itu, ahli PEKEMA, menerusi MOU dengan Jabatan Kastam Diraja Malaysia menikmati diskaun kuantiti 25 peratus yang membantu mereka meskipun duti ketat yang dikenakan ke atas kereta diimport," katanya.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: