07 November 2007

Susahnya Rakyat Malaysia

Pagi ini saya terbaca berita yang mungkin di baca sebagai berita biasa oleh pembaca utusan malaysia pada hari ini.

Utusan Malaysia 7 November 2007,melaporkan mengenai penangkapan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara(Perhilitan) di Simpang Empat Perlis, yang ditangkap ialah dua lelaki rakyat tempatan berumur 30 dan 55 tahun bersama 117 ekor ular senduk bernilai lebih RM 50,000.

Malang sungguh rakyat Malaysia, yang sebelum ini rata-rata adalah orang Melayu dan beragama Islam terpaksa merendah hutan belantara, parit, becah dan sebagainya mencari sesuap nasi untuk keluarga. Mereka tersepit sungguh setelah UMNO dan BN memerintah negara sudah 50 tahun.

Apa sudah jadi kalau rakyat sudah kena tangkap katak, tenggiling, dan macam-macam lagi seperti yang pernah dilaporkan dalam media arus perdana. Pastinya saya melihat kesusahan yang amat sangat dikalangan rakyat bawahan.

Yang menyedihkan berlaku di kawasan parlimen ummu hadhari di Baling seperti yang dilaporkan dalam akbar Harian Metro. Dia lena dengan pangkat dan jawatan di Kuala Lumpur, tetapi rakyatnya tersepit dengan masaalah sara hidup dan terpaksa melakukan kerja yang tak sepatutnya dilakukan oleh orang Islam iaitu menangkap kura-kura untuk dijual .

Ceritanya dia telah mengadu nasib kepada ahli parlimennya tetapi sedikitpun tidak di bantu, jengukpun tidak,walaupun dia ahli UMNO. Begitulah nasib badan rakyat yang bertungkus lumus memenagkan calon UMNO semasa pilihanraya, mungkin yang seronok masa itu saja, dapat sehelai dua helai pelikat, duit kelabu beberapa keping, sesudah itu apa nak jadi lah...

Sesudah UMNO dan BN memerintah Malaysia selama 50 tahu inilah wajah-wajah sebenar rakyat Malaysia. Namun pandai mereka asyikkan rakyat dengan gula-gula dan cerita-cerita baik-baik dan menyeronokkan. Kerana demikianlah perangai rakyat Malaysia yang sudah terikut dengan semangat cerita Hindustan, mengkhayal dan ala mat jenin. Yang dipaparkan memang bagus-bagus belaka, angkasawanlah, itu dan ini. Hakikatnya rakyat masih bergelombang dengan kerja-kerja yang tidak sepatutnya.

1 ulasan:

Unknown berkata...

siapa yang salah