21 Januari 2008

Saling Menghormati Yang Kaya Dengan Yang Miskin.

Allah maha menentukan kepada rezeki setiap makhluknya, kerana itu ada yang mendapat rezeki yang banyak dan ada yang mendapat rezeki yang sedikit malah ada yang gagal memperolihinya. Lalu terjadilah apa yang dikatakan kemiskinan.


Kemiskinan bukan milik sesuatu bangsa, agama dan suku, tetapi terdapat diseluruh pelusuk alam.Kalau ada yang menuding kepada segelintir umat Islam yang mengemis dan dianggap miskin, realitinya pandangan ini terpesong dari kenyataan. Ianya terjadi dimana-mana tidak mengira agama dan bangsa.

Sebetulnya yang merosakkan alam ini adalah orang yang kaya. Pencemaran udara tentunya dari kenderaan orang yang ada wang. Orang miskin cuma berjalan kaki sahaja atau menaiki basikal.

Namun orang miskin perlu berterima kasih kepada orang yang berada kerana segala hasil tanaman, ternakan yang diusahakan ada orang kaya yang membelinya. Inilah kehidupan bermasyarakat dan saling kebergantungan sesama makhluk.

Pada orang kaya ada hak orang miskin iaitu dalam bentuk Zakat yang difardukan untuk dibayar bila cukup nisabnya. Alangkah indahnya jika dua golongan ini saling memahami dan berkasih sayang. Sesungguhnya masing-masing mempunyai hak dan kewajipan yang saling memerlukan.

Kemuncaknya kita semua adalah makhluk Allah yang akan dinilai semua amalan sedikit ataupun banyak:


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.(Al-Baqarah:282)

Tiada ulasan: