03 Februari 2008

Bencana : PM China Lebih Perihatin Berbanding PM Malaysia

GUANGZHOU, 2 FEB;-Semasa Banjir besar di Johor Pak Lah bercuti di luar negara dan nampak sangat dia tidak bertanggungjawab dengan masalah rakyat di negeri Darul UMNO itu. Najiblah yang jadi pak sanggup dan bidan terjun pada masa itu. Adakah Pak Lah yang kononnya menyebut saya berdosa kalau tidak tolong orang melayu rasa tidak berdosa dengan tindakannya.



Perkara sebaliknya berlaku di China . Menurut Agensi Berita Xinhua China, Perdana Menteri China, Wen Jiabao sekali lagi meninjau keadaan bencana salji di provinsi Hunan hari ini.

Pada 28 hingga 30 Januari lalu, Wen Jiabao telah meninjau usaha mengatasi bencana dan pengangkutan awam di provinsi Hunan dan Guangdong dan kembali ke Beijing pada pukul 6.00 petang 30 Januari. Pada hari ini 1 Feb, beberapa kawasan di selatan China telah dilanda ribut salji buat pusingan keempat, maka Perdana Menteri Wen Jiabao kembali ke kawasan bencana untuk meninjau keadaan rakyatnya.

Wen Jiabao telah tiba di Changsha, ibu kota provinsi Hunan dan segera mengadakan mesyuarat dengan pihak-pihak berkenaan untuk mengaturkan tindakan segera.

Inilah yang dinamakan pemimpin. Bila-bila masa dan di mana sahaja mengutamakan rakyat. Malulah Malaysia yang mempunyai pemimpin yang sering tidur tetapi jaga bila nampak "duit". Walaupun itu duit bencana untuk yang ditimpa bencana itupun di "rangoh" kata orang Kelantan.

Tiada ulasan: