09 September 2008

Mahkamah batal kemenangan MP BN Parlimen Pensiangan

KOTA KINABALU, 8 Sept. :-Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu di sini hari ini mengisytiharkan kemenangan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah, Tan Seri Joseph Kurup (gambar) bagi kerusi Parlimen Pensiangan pada pilihan raya umum 8 Mac lalu batal dan tidak sah.

Joseph Kurup adalah Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan wilayah.


Ketika penamaan calon, Kurup diistiharkan menang tanpa bertanding kerana calon KeADILan , Danny Anthony Andipai dikatakan mengemukakan borang pencalonannya selepas waktu yang ditetapkan.

Tetapi dalam petisyen nya, Anthony berkata dia sampai daslam waktu yang ditetapkan, tetapi Pegawai Pengurus SPR, Bubudan OT Majalu sibuk menghabiskan masa melayan calon lain menyebabkan dia tidak berpeluang mengemukakan borang sehinggalah pencalonan ditutup pada 9.55 pagi.

Danny juga mendakwa Pegawai Pengurus Pilihanraya itu merancang menggunakan hanya satu kaunter penerimaan kertas pencalonan bagi ketiga-tiga kawasan itu bagi mengelakkan penyerahan kertas pencalonan calon-calon lain supaya Kurup menang tanpa bertanding.Oleh itu dia mahukan mahkamah mengistiharkan kemenangan Kurup sebagai tidak sah dan batal kerana Bubudan tidak menurut prinsip yang digariskan di bawah peruntukan (perilaku Pilihan raya) pilihan raya 1981.

Tiada ulasan: