03 Oktober 2008

1 Syawal bersama ADUN Titi Serong

Takbir Hari Raya

Subuh 1 Syawal Drs. khalil telah bersembahyang subuh bersama dengan jemaah di surau Pusat Tarbiyah PAS di Titi Serong. Berliau mengimamkan sembahyang dan diteruskan dengan takbir Hari raya memecah kesunyian pagi penuh bermakna itu.

Setelah itu beliau telah bersama-sama dengan para jemaah untuk menyiapkan tempat sembahyang raya di ruangan sembahyang dibangunan Dewan Tuan Guru Hj. Ahmad Tuan Hussin yang separuh siap itu. Sejadah dihamparkan memenuhi ruangan sembahyang lelaki dan wanita.

Ust Idris Ismail menyampaikan Khutbah Hari Raya.


Setelah pembesar suara diuji cuba ADUN mengalunkan sekali lagi takbir raya bersama jemaah .

Jemaah khusyuk mendengar khutbah.


Sembahyang Raya

Drs. Khalil bersembahyang di Pusat Tarbiyah bersama sekitar 300 orang jemaah. Imam sembahyang kali ini adalah anak kepada ADUN sendiri iaitu Khairul Azri Lim yang baru berumur 16 tahun.


Jemaah Muslimat diruangan yang baru.


Khatib jemputan ialah Timbalan Ketua Pemuda PAS Bagan Serai, Ust. Idris Ismail, Beliau telah menyampaikan khutbahnya dalam masa sekitar 30 minit mengupas persoalan Aidil Fitri dan persoalan semasa.

Ucapan dari ADUN.



Antaranya teks khutbah yang disediakan oleh Dewan Ulama PAS Negeri perak itu menyentuh persoalan remaja yang parah dan memerlukan penyelesaian segera.

Bergambar bersama tetamu di rumah Ibunda di Parit tok Ngah



Ucapan ADUN

Setelah Khatib menyelesaiakn khutbah, ADUN Titi Serong telah memberikan sedikit ucapan kepada jemaah. Kandungan ucapannya ialah :-

1. Beliau berterima kasih dengan kesungguhan Jawatankuasa Pengurusan Pusat Tarbiyah sehingga sudah banyak tahun Sembahyang Hari Raya diadakan di situ dan untuk sekali ini diadakan diruangan yang baru dan lebih luas.

2. ADUN juga mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada Jemaah yang setia menjadi pengunjung solat sunat Hari Raya pada setiap tahun. Katanya ada jemaah yang balik dari Kelantan, Putra Jaya, Kuala Lumpur, Johor dan sebagainya. Selain itu ada jemaah yang meninggalkan mesjid dan Surau yang terletak berdekatan dengan rumah masing-masing semata-mata untuk datang berjemaah di Pusat Tarbiyah.

3. Beliau mengumumkan pada 2 Syawal akan diadakan Progran Anak Perak Diperantauan di tempat yang sama pada jam 9.00 malam. Tetamu Kehormat ialah Ust. Norazli Musa, Ketua Pemuda PAS Perak.

4. Drs. Khalil juga menjemput semua jemaah untuk hadir di Hari Terbuka Aidilfitri Pakatan Rakyat Parit Buntar, Ahli Parlimen Parit Buntar, ADUN Titi Serong dan Kuala Kurau pada 5 Syawal jam 3.00 hingga 6.00 petang di Taman wawasan.

5. Akhir sekali beliau dan seisi keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua para jemaah. Beliau memohon maaf sekiranya ada sesuatu yang tidak betul dilakukan sebelum ini. Beliau juga mengalu-alukan semua pihak untuk datang ke Pejabat kalau ada masalah .

Sesudah itu adun berkunjung ke rumah Hj. Rahman, Bendahari Pusat Tarbiyah. Difahamkan ADUN berada di rumah ibunda mentuanya di Parit Tok Ngah sehingga jam 2.30 menerima tamu disamping sempat menziarahi jiran tetangga terdekat sebelum berangkat ke IPOH bersama keluarga bagi menghadiri Rumah terbuka MB Perak.

Tiada ulasan: