31 Januari 2009

Drs. Khalil : Industri gaharu digalakkan.

IPOH, 29 Jan :- Kerajaan Negeri Perak amat menghargai usaha memperkenal dan memajukan penanaman pokok gaharu dan berharap dapat diperluaskan ke seluruh negeri perak. Kita tidak akan teragak-agak untuk menyokong apa saja usaha untuk memajukan industri ini. Demikian antara ucapan Pengerusi kelab Penyokong Kerajaan yang mewakili YAB Menteri Besar Perak, Drs. Khalil Idham Lim semasa merasmikan Kursus Pengenalan Penanaman Pokok Gaharu di Perak yang diadakan sebuah hotel di sini.

Khalil Juga menegaskan Kerajaan Negeri perak akan memberi sokongan dan kerjasama kepada yang berminat mengusahakan industri gaharu seperti penyediaan tapak asalkan memenuhi syarat yang diperlukan.

Kursus Sehari itu dianjurkan oleh NL Zian Enterprise & Groups adalah yang julung-julung kali diadakan di Negeri Perak itu telah berjaya mengumpul 80 orang peserta yang datang dari seluruh negeri Perak.

Hadir sama dalam program tersebut ialah Pengurus Besar Perbadanan Pertanian Negeri Perak, Hj. Mohd Hatta Yazid , Pegawai Khas Exco Pertanian, Syahrul Redzuan Hj. Idris, Penyelaras NL Zian enterprise & Groups, Norliza bt. Ahmad Darabi, dan Pegawai Kredit Agro Bank Ipoh.

Dipentas bersama dengan Pengurus Besar Perbadanan Pertanian, Hj. Mohd Hatta.

Drs. Khalil juga menyatakan keyakinannya kursus yang diadakan dapat membantu Kerajaan Perak dalam membangunkan usahawan anak Perak dalam industri berkenaan.

"Pengangguran yang meningkat akibat penutupan kilang menyebabkan kita perlu memikirkan kaedah terbaik untuk mengatasinya. Dalam keadaan ekonomi tidak menentu pertanian diharapkan menjadi alternatif yang terbaik untuk menampung sektor pekerjaan" Jelas Khalil.

Khalil juga menjelaskan Industri gaharu mempunyai permintaan yang amat tinggi namun penawaran gaharu tidak mencukupi. Keadaan ini menyebabkan harganya mencecah hingga RM 45 ribu sekilogram di Asia Bara.

Negara-negara di Asia Tenggara seperti Indonesia, Thailand dan Combodia hanya mampu membekalkan 20 % daripada pasaran dunia setakat ini.

Kebiasaannya pokok gaharu mengambil masa 20 hingga 45 tahun untuk membuahkan hasil, namun dengan teknologi terkini ianya dapat ditanam semula dan memberikan hasil selepas 5 hingga 6 tahun sahaja.

Khalil juga mendedahkan hasil kaji selidik tanah di Malaysia amat sesuai untuk menanam gaharu dengan teknologi dan kaedah penanaman yang betul dan sistematik.

Menerima cenderamata dari Penyelaras NL Zian, Norliza Ahmad Darabi.

Semasa memberi ucapan alu-aluan Penyelaras NL Zian enterprise, Norliza Ahmad Darabi mengucap terima kasih dan menghargai keprihatinan pihak YAB Menteri Besar dengan menghantar wakil untuk merasmikan kursus sehari itu.

Beliau juga memohon pihak kerajaan agar memerhatikan apa yang dilakukan oleh NL Zian Enterprise."

Peserta kursus.