18 Julai 2009

Islam mampu memimpin perubahan di Kedah

Email Oleh : Zamri Keciks

Tidak keterlaluan jika saya sebutkan bahawa salah seorang Menteri Besar PAS yang menzahirkan kualiti kepimpinan Islam yang berjaya memikat dan menambat hati musuh dan kawan adalah Ustaz Datuk Seri Azizan Abd Razak, Pesuruhjaya PAS Kedah. Dalam tempoh setahun PAS memerintah Kedah melalui Pakatan Rakyat beliau dan anggota EXCO serta seluruh ADUN kerajaan telah berjaya mengelakkan kerajaan dari terlibat dalam sebarang kontroversi besar dan bertembung dengan mana-mana pihak secara terbuka.

Hubungan beliau dengan kakitangan kerajaan adalah baik dan malah begitu juga dengan Istana Kedah. Jika pun ada konflik-konflik kecil, ia berjaya diurus dengan bijak tanpa menjejaskan keyakinan dan kepercayaan rakyat dan para pelabur.

Hari ini akhbar tempatan memaparkan kejayaan beliau merealisasikan menjadi Kedah sebuah negeri yang membangun. Beliau berjaya juga menegakkan sebuah projek mega di Kedah. Walaupun projek mega penyaringan minyak (oil refinery) di Yan, Kedah ini menghadapi pelbagai tentangan dan cabaran sehingga ada yang menjangkakan ia bakal gagal, Ustaz Azizan berjaya membuktikan sebaliknya.

Pendekatan beliau yang berhemah dan berbaik dengan semua demi kepentingan rakyat dan negeri akhirnya memungkinkan projek RM36 billion ini, iaitu yang terbesar dalam negara menjelang 2014 kini menjadi nyata.

Projek yang dikendalikan oleh Merapoh Resources Corporation ini bakal menyaksikan pembinaan sebuah pusat penyaringan dan penapisan minyak di kawasan seluas 950 ekar di Yan, Kedah. Melaui projek ini nanti syarikat pengendalinya akan mengimpot minyak mentah dari Timur Tengah yang akan diporoses di sini untuk kemudiannya di ekspot ke pasaran China dan lain-lain negara di Asia.

Ia dijangka menghasilkan 350,000 tong minyak sehari.

Projek ini kelak akan menyaksikan Merapoh menawarkan 30% daripada kontrek binaannya kepada kontraktor tempatan. Ian anti bila siap akan memberikan peluang pekerjaan kepada lebih 500 jurutera dan para professional selain 1,000 kakitangan lain.

Semoga Ustaz Azizan dan sahabat-sahabat di Kedah akan berjaya dengan izin Allah, kita zahirkan kemampuan dan keunggulan kita kepada semua. Buktikan Islam mampu memimpin perubahan. Syabas!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah dato' seri...semoga PAS berjaya melalui pelbagai rintangan dan cabaran dengan penuh kesabaran...di harap juga dengan apa yg dilakukan mendapat keberkatan Allah..

zainor taib berkata...

Mudah-mudahan angin perubahan juga berlaku di Johor, insyaallah.

Tanpa Nama berkata...

mudah2an angin perubahan juga berlaku di N,SEMBILAN. amin.

abdulhalim berkata...

Tahniah Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak. Sebenarnya hal ini telah disebut semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke-53 Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah (PSMCK) pada 23.5.2009 lalu. Itulah kali pertama setelah PSMCK berusia 53 tahun dirasmikan oleh seorang Menteri Besar, pada hal sebelum ini telah berkali-kali jemputan bertulis dibuat. Dalam ucapannya, beliau berjanji dalam masa terdekat akan mengusahakan ruang pejabat untuk PSMCK di samping menyediakan peruntukan dana tahunan apabila program yang dijangka amat menguntungkan ini berhasil kelak.