22 Julai 2009

SPRM- Suruhanjaya Pembunuhan dan Rasuah Malaysia

Oleh : roslan mohd
Posted by: Kerajaan rakyat // Category: Rasuah

::: BLOGS DIRECTORY :::

YAB Datuk Seri Najib Razak

Kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai rakyat, saya ingin tahu beberapa hal berkaitan kepentingan awam yang melibatkan cara dan tindakan SPRM yang pada hemat saya dianggap sumbang, mencurigakan dan boleh dipertikaikan:

- Apa perlunya siasatan ke atas mendiang Teoh Beng Hock dibuat sehingga jam 3.45 pagi? Sudah gila ke?. Tak sempat-sempat untuk sambung siasatan disiang hari…!!

- Kenapa peguam Teo, Manoharan tidak dibenar untuk hadir bersama ketika sesi soal-siasat tersebut? Kenapa SPRM sebagai badan penguatkuasa undang-undang, tetapi bertindak tidak selari dengan garis panduan perundangan.

- Kenapa SPRM TIDAK bersungguh menyiasat pemborosan semua wakil rakyat BN sebanyak RM 26.6 juta dalam tempoh dua bulan pertama tahun 2008. - Blog DSAI

- Kenapa SPRM buat sambil lewa terhadap dakwaan wujudnya rasuah dalam pembelian kapal selam ‘Scorpene’? Apakah Ketua Pengarah SPRM sudah dirasuah oleh UMNO? (Saya tidak tuduh, tetapi bertanya. Tak kan bertanya pun tidak boleh kot..!!)

- Kenapa SPRM bertindak lembab dan macam manusia dunggu dalam penyiasatan terhadap kes Linggam korek korek korek? Apakah SPRM nak menunjuk-nunjuk kepada rakyat bahawa sebenarnya SPRM sudah termakan ‘RASUAH’ ….!!!

- Apakah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cuba menyakinkan rakyat bahawa mereka benar-benar telah dibahalolkan oleh pemimpin UMNO?

- Dan soalan terakhir saya: Apakah maksud SPRM? Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ATAU Suruhanjaya Pembunuhan dan Rasuah Malaysia?

- Soalan Tambahan. Soalan ini ditujukan kepada pemimpin UMNO: Apa yang rakyat pertikaikan ialah kewibawaan SPRM, tetapi pemimpin UMNO pula yang kecoh dan menggelabah? . Terkaitkah UMNO dalam kes kematian mendiang Teoh Beng Hock, sepertimana kefahaman rakyat bahawa ada pemimpin UMNO yang terkait secara langsung dalam pembunuhan kejam Altantuya?

NOTA: Kerajaan Rakyat TIDAK menuduh tetapi bertanya.

Tags: Rasuah

19 Responses to “SPRM- Suruhanjaya Pembunuhan dan Rasuah Malaysia”

1. PEKIDA Says:
July 19th, 2009 at 2:09 am

Dinasihatkan semua barisan exco pr atau setiausaha exco lebih baik letak jawatan masing- masing,,, kalau tidak akan terima nasib yang sama dengan TEOH…!!!! siapa degil jaga lah LUUUU !!!

2. pakaiotak Says:
July 19th, 2009 at 2:25 am

Salam…

Manusia merancang…
Tuhan menentukan…

TERSURAT - SPRM kononnya menyiasat SALAHLAKU - ADUN PR…

TERSIRAT - SPRM mencari SALAHLAKU - ADUN PR utk melemahkan dan menjatuhkan kerajaan PR di Selangor - ATAS ARAHAN ?????? ( kita tengok pemimpin mana yg paling kuat mempertahan SPRM nanti…)

YG TERJADI - nyawa yg tak berdosa melayang… yg terdedah ialah SALAHLAKU DIRI SENDIRI…

AKHIRNYA - SPRM dapat AIB dan Kerajaan PR semakin kuat…

Maka cita2 pihak yg ingin merampas SELANGOR turut berkubur bersama2 TBH…

Manusia merancang…
Tuhan menentukan…

Wallahualam…

3. pakaiotak Says:
July 19th, 2009 at 2:32 am

“PEKIDA Says:
July 19th, 2009 at 2:09 am
Dinasihatkan semua barisan exco pr atau setiausaha exco lebih baik letak jawatan masing- masing,,, kalau tidak akan terima nasib yang sama dengan TEOH…!!!! siapa degil jaga lah LUUUU !!!”

salam…

saya cadangkan pihak KR atau Guru Sofi menyiasat penitip minda ini dan hantar laporan utk membantu siasatan keatas kematian TBH…

perkara ini bukan main2…
tak faham ada manusia yg fikiran sangat HINA begini…

Semoga Tuhan membalasnya…
Wallahualam…

4. storm62 Says:
July 19th, 2009 at 2:44 am

SPRM, sila beri penjelasan seperti dibawah:

1)Dari bilik siapa atau mana, TBH jatuh dari? sila tunjuk peta. tunjuk arah tempat simati terjatuh.

2) Kenapa orang awam dibenarkan berada dipejabat atau ruang tetamu atau pantry diwaktu yg bukannya waktu pejabat? 3.45am - 6am? bukankah tempat ini “of high security”?

3) Dimanakah dia talifon bimbit TBH?

4) Bukankah pejabat SPRM ini sebuah tempat yg berkawalan tinggi dan sentiasa terkawal?

5) Mengapakah tiada seorang pegawai untuk mengescot pelawat2 keluar selepas temubual pada jam 3.45am?

6) Bukankah semua pintu dipejabat mempunyai security lock dan lengkap dgn alarm system?

7) Kenapa pejabat yg mustahak ini tidak berkemera CCTV? sedangkan banyak kedai mamak punya mempunyai CCTV.

8) Dimanakah kepingan kain yg terkoyak dari seluar simati itu?

9) simati bukan suspek tapi saksi, kenapa interrogate sampai berjam2 sampai pagi2, adakah ini SOP SPRM? mana hak asasi manusia?

10) Simati pun tiada ada sebarang rekod penjenayah, kenapa tak balik serta merta sebab hari keesukan adalah hari pendaftaran perkawinan beliau? yg ni memang tak masuk akal langsung.

harap2 kangkong nazri pun boleh jawap dgn berfakta dan ikhlas.

5. zabri mokhtar Says:
July 19th, 2009 at 3:12 am

SALAM SEMUA,

SPRM DAHULU DIKENALI SEBAGAI BPR.

UNTUK PENGETAHUAN KALIAN SEMUA SPRM AKAN MENJALANKAN SIASATAN WALAUPUN MENDAPAT SEHELAI SURAT LAYANG.

SURAT LAYANG BERMAKSUD WALAUPUN NAMA PENGADU TIADA DIBERI ATAU NAMA SAMARAN DIGUNAKAN. DAN LAPURAN KES DIBUAT WALAUPUN KITA MEREKA2 KES TERSEBUT PIHAK SPRM AKAN MENYIASAT. (DENGAN MENGAMBIL KIRA TIADA SIASATAN BERPILIH2)

SEBAGAI CONTOH SEKIRANYE KITA MENULIS SECARA LAYANG SPECIES nazri MENERIMA ATAU MEMBERI RASUAH KEPADA SI A ( SEBAGAI CONTOH SI A NI BERKERJA SEBAGAI JURUTERA DI JKR ). BAGI PROJEK SEKIAN2. DAN KITA HANYA NYATAKAN MANA2 PROJEK YG DIJALANKAN OLEH JKR DIBAWAH SELIAAN SI A TADI. MAKA SPRM BERHAK MENAHAN nazri atau A DAN MENGSELONGKAR SELURUH PEJABAT DENGAN WAREN MAHKAMAH.

KITA TIDAK PERLU BERSEMUKA DENGAN SPRM CUKUP DENGAN MENGHANTAR SURAT MELALUI POS ATAU FAX ATAU APA CARA SAJE ASALKAN SAMPAI KE TANGAN SPRM TANPA MENUNNJUKAN IC ATAU MEMBERI NO TELIPON.

CARA SIASATAN YANG DIJALANKAN OLEH SPRM AMAT2 BERBEZA SEKALI DENGAN SIASATAN YANG DIJALANKAN OLEH POLIS.

POLIS APABILA MENJALANKAN SISATAN SERINGKALI KITA DENGAN PERKATAAN “MASIH DIDALAM SIASATAN POLIS DAN KITA TIDAK BOLEH MEMBERI APA2 KENYATAAN TAKUT AKAN MENJEJASKAN SIASATAN KAMI”.

BERMAKSUD POLIS AKAN MENJALANKAN SIASATAN SECARA SENYAP2 DAN MUNGKIN MENYAMAR DAN SEBAGAINYA.

TETAPI SPRM BERLAWANAN APA YANG MEREKA BUAT. MEREKA MEMBUAT PENGUMUMAN SI nazri RASUAH. MEREKA TAHAN SEPANJANG MASA YANG MEREKA HENDAK. MEREKA MEMPUNYAI WAREN MENGELEDAH.

APABILA MEREKA MELAKUKAN INI SEMUA SEOLAH2 SI nazri TELAH BERSALAH . WALAUPUN PERBICARAAN TIDAK DIJALANKAN DIMAHKAMAH LAGI.

KATAKAN SIASATAN DALAMAN DILAKUKAN TANPA KEMAHKAMAH DAN DIDAPATI SI nazri AlKongkangi Albangangi Allalangi Albaghal keldai Allkinkongi TIDAK BERSALAH. TIDAK PULAK SPRM MEMBUAT PENGUMUMAN KEPADA SEMUA ORANG BAHAWA SI nazri INI TIDAK BERSALAH.

SEDANGKAN NAMA TELAH TERCEMAR TIADA PEMOHONAN MAAF DR SPRM. ITULAH DEPA……..

IKHLAS,

6. pikelasendiri Says:
July 19th, 2009 at 4:23 am

“PEKIDA Says:
July 19th, 2009 at 2:09 am
Dinasihatkan semua barisan exco pr atau setiausaha exco lebih baik letak jawatan masing- masing,,, kalau tidak akan terima nasib yang sama dengan TEOH…!!!! siapa degil jaga lah LUUUU !!!”

*ko tu sape pekida?!!! AGONG ker nk suruh exco2 letak jawatan? klu exco funfair pun blm tentu ko boleh pecat..BANGANG! !

7. Balabaque Says:
July 19th, 2009 at 6:48 am

PEKIDA Says:
July 19th, 2009 at 2:09 am

Dinasihatkan semua barisan exco pr atau setiausaha exco lebih baik letak jawatan masing- masing,,, kalau tidak akan terima nasib yang sama dengan TEOH…!!!! siapa degil jaga lah LUUUU !!!

- kalau degil juga kenapa? nak bunuh? hahaha….awak TUHAN ke…suka2 nak ambil nyawa orang….kalau gian sgt nak berbunuh, masuk ASKAR…then volunteer pg bperang kat ISRAEL sana…bunuh lah sepuas2 hati awk (kalau bukan awk yg terbunuh nti) hehehe…..kenapa nak rosakkan pula keamanan MALAYSIA? cissss…….

- kalau degil juga kenapa? nak pukul? sampai mana ilmu pertahanan diri awak? pergi lah lawan dgn Mike Tyson tu kalau awk benar2 kuat….at least harum juga nama MALAYSIA bila Mike Tyson kalah…hahaha

- weiiii kawan…. ini politik lah kawan…POLITIK… so, POLITIK lwn POLITIK la kawan….ni apasal nak ugut2 org? bunuh2 org? itu bukan politik profesional lah kawan… kalau tau politik ni susah, banyak bikin pening, banyak bikin sakit hati, kalau x sanggup terima semua itu, jangan masuk POLITIK lah kawan….”Ada otak, Fikir…Ada akal, pakai…Ada agama, patuh…”…. cisssss!!!!! KOTOR!!!! !

8. triple H Says:
July 19th, 2009 at 9:36 am

tolong siasat siapa puki..da eh PUKIDA eh… PEKIDA tu , mungkin dia pembunuh yang sebenar.
harap sahabat KR boleh bantu dan buat report polis dgn segera, memang benar PEKIDA lah pembunuh yang telah mengaku untuk membunuh lagi. Tangkap ! Tangkap !Tangkap ! Tangkap !Tangkap ! Tangkap !Tangkap ! Tangkap !Tangkap !Tangkap !Tangkap ! Tangkap ! Tangkap ! Tangkap ! Tangkap ! Tangkap !Tangkap !Tangkap !Tangkap ! Tangkap !Tangkap !Tangkap ! Tangkap !Tangkap !
PEKIDA LOL !!!!!

9. batangJoran Says:
July 19th, 2009 at 10:30 am

siapa ini pekida?
Orang melayu, cina , india, singh, bajau, jawa, iban, kadazan, murud, bangladesh, myanmar ataupun negro..

lemahnya sungguh otak pekida ini, macam duduk dalam zaman batu. masih lagi berfikiran siapa yang gagah menjadi raja. boleh main ugut-ugut lagi. ini sudah melakukan satu kesalahan jenayah.

kalau melayu le pekida ni memang hancur negara Malaysia ni nanti kalau macam ini le gaya orangnya.

10. din2 Says:
July 19th, 2009 at 10:57 am

Nazri biawak mana dia ?
tak ada catatan dia
aku nak baca apa dia kata

11. SPRM- Suruhanjaya Pembunuhan dan Rasuah Malaysia « Pinkturtle Says:
July 19th, 2009 at 11:01 am

[...] http://kerajaanrakyat.com/ [...]

12. kembang Says:
July 19th, 2009 at 11:07 am

Semua perbuatan jenayah 1st class (perbuatan jenayah yg melibatkan kerajaan / VVIP termasuk bunuh, fitnah dan rasuah) yg telah berlaku sekarang zaman pemerintahan BN akan dapat di selesaikan apabila PR mengambil alih pemerintah kelak. Jom sama2 kita undi calon PR dalam PRU 13 nanti. Insyaalah seluruh rakyat Malaysia akan rasa aman kalau PR memerintah. Tiada lagi ugutan, tiada lagi ancaman, semua masalah akan diselesaikan secara adil dan saksama dan tiada pilih kasih. Kalau kita bersalah tetap akan dihukum tak kira ahli PR ke atau ahli BN@UMNO. Insyaallah. Sama-samalah kita berdoa ke arah kesejahteraan ummah. Tapi yang penting sekali BN@UMNO mesti dihapuskan dalam PRU 13 nanti.

13. orang gua perak Says:
July 19th, 2009 at 11:14 am

Terbukti sekarang BUDAYA LANUN yang menjadi ciri utama UMNO/BN kini menjadi prinsip utama hampir semua agensi/institusi kerajaan di Malaysia. Amat jelas agensi/institusi kerajaan ini menjadi HAMABA YANG JUJUR DAN BERSEDIA MELAKUKAN APA SAHAJA, TERMASUK PENBUNUHAN (jangan lupa roh ALTUNTAYA) DEMI MEMPERTAHANKAN HAIWAN-HAIWAN BUAS YANG TERSELINDUNG dalam UMNO/BN untuk terus mentadbir negara ini supaya LANUN MODEN ini dapat terus merompak rakyat Malaysia.

Selain sebilangan besar agensi/institusi kerajaan yang sanggup menjadi BARUA SECARA TERSELINDUNG kepada PEROMPAK DAN PENYAMUN UMNO/BN,malah terdapat beberapa NGO, seperti PERKIDA DLL yang tidak teragak-agak untuk menjadi BARUA DAN TALIBARUT kepada LANUN UMNO/BN.

Pengundi-pengundi MANEK URAI yang secara membabi buta mengundi UMNO/BN mungkin menyesal tetang perbuatan mereka, tetapi tidak apa kerana manusia yang jujur dan iklhlas seperti di Manek Urai sudah pasti dengan mudah dapat ditipu oleh SYAITAN diatas bumi MANEK URAI yang bermanifestasi dalam bentuk ahli-ahli UMNO/BN. Semoga pengundi-pengundi lain berhati-hati dengan SYAITAN MODEN ini yang bertekad untuk menghapuskan perpaduan dan keharmonian dikalangan rakyat Malaysia. Pengundi-pengundi Manek Urai cuba menung sejenak isu-isu perkauman yang dibangkitkan oleh UMNO secara sulit kepada anda semua.

Organisasi lanun UMNO/BN dianggotai oleh entiti-entiti yang tidak layak panggil “MANUSIA” tetapi lebih layak untuk dipanggil ” MANUSIA-HAIWAN” ATAU ‘ human-animal ‘ kerana tidak ada ciri-ciri atau sikap yang patut ada pada insan yang dicipta oleh YANG MAHA ESA. Semua pegawai kerjaan seperti sebilangan besar pegawai/kakitangan di institusi-institusi HAMBA seperti di MACC, PDRM, JUDICIRI, JPA, DLL sudah pasti akan tiba masanya anda akan diadili oleh MAHKAMAH YANG MAHA ISA.Sedmentara ini makanlah sebanyak-banyak habuan-habuan yang ditaburkan oleh SYAITAN UMNO/BN agar anda semua hidup lebih lama dimuka bumi ini untuk pengadilan dari YANG MAHA ESA dengansecukup- cukupnya suapaya bumi ini bebas dari entiti-entiti yang dekenali MANUSIA-HAIWAN seperti ahli-ahli UMNO/BN dan barua-baruanya dalam agensi-agensi kerajaan serta beberapa NGO, Khsnya PEKIDA, MACC, JUDICIRI, PDRM DLL.

14. buloh Says:
July 19th, 2009 at 11:33 am

takziah pada seluruh ahli keluarga TBH…., sprm yang kini bertukar nama kepada suruhanjaya pembunuhan harus bertanggungjawab sepenuhnya…, bagaimana TBH yg sepatutnya mendaftar perkahwinan keesokan harinya dan bakal menjadi bapa…, boleh terfikir untuk membunuh diri (kalau nak kata itu kes bunuh diri).., langsung tak masuk akal.., oleh itu mesti ada sesuatu yg tersembunyi atau cuba disembunyikan disebalik kejadian tersebut….

buat pemimpinan umnonok.., kenapa gelabah.., releksla.., kalau takde kena mengena buat apa nak risau…, kalau laporan yang melibatkan pr.., cepat je siasat.., sanggup kerja overtime siasat org.., cissss…,

15. jai Says:
July 19th, 2009 at 11:55 am

Salam pakaiotak.

pakaiotak Says:
July 19th, 2009 at 2:32 am

“PEKIDA Says:
July 19th, 2009 at 2:09 am
Dinasihatkan semua barisan exco pr atau setiausaha exco lebih baik letak jawatan masing- masing,,, kalau tidak akan terima nasib yang sama dengan TEOH…!!!! siapa degil jaga lah LUUUU !!!”

salam…

saya cadangkan pihak KR atau Guru Sofi menyiasat penitip minda ini dan hantar laporan utk membantu siasatan keatas kematian TBH…

perkara ini bukan main2…
tak faham ada manusia yg fikiran sangat HINA begini…

Semoga Tuhan membalasnya…
Wallahualam…

************************************************************************

Di sini ada dua kemungkinan:

1- Budak ni sebenarnya baru belajar nak jadi samseng agaknya???

Entah2 baru semalam Bai’ah letak pedang atas tengkuk hari ni dah nak tunjuk besar kepala.

Kah kah kah…

2- Atau pun dia ni BUKAN AHLI PEKIDA, cuma sekadar ‘jual nama’ je.

Kah kah kah…

16. jai Says:
July 19th, 2009 at 12:11 pm

Salam semua.

MAAF, SAYA BUKAN NAK MEMPERTIKAIKAN KEWIBAWAAN ATAU KERJA POLIS, CUMA YANG MENJADI PERSOALANNYA IALAH:

Boleh percaya ke polis akan siasat staff SPRM yang terlibat dalam kes kematian Teoh Beng Hock dengan telus sedangkan pasukan polis pun terlibat dengan kematian suspek ketika dalam tahanan mereka???

Apakah SPRM boleh menerima kenyataan JIKA staff mereka AKAN didakwa sedangkan anggota polis yang disyaki terbabit dengan kematian suspek ketika dalam tahanan senyap tanpa sebarang berita???

UNTUK MEMUASKAN HATI SEMUA PIHAK, ADA BAIKNYA DILANTIK SURUHANJAYA SIASATAN BEBAS DI RAJA UNTUK MENYIASAT KES KAMATIAN KUGAN DAN TEOH BENG HOCK.

LANTIK 2-3 ORANG WAKIL DARI PR SUPAYA MEREKA DAPAT MEMANTAU KETELUSAN SIASATAN TERSEBUT.

INSYAALLAH, SEMUANYA PASTI TERJAWAB!!!

17. jebat Says:
July 19th, 2009 at 12:41 pm

Asslamualaikum semua….

Jai dan cikgu sofi aku nak tanya sikit kat cik Nazri kita nape simati bila jatuh:

1. seluar dia koyak kat punggung? takkan nak bunuh diri kena koyak seluar dulu

2. Nape kajian pataologi menyatakan ada lebam lebam dan darah keluar kat mulot jer kalau jatuh…. napa tak berkecai dan patah kaki tangan?

3. Baaaikkk je landing jatuh??? tak ada orang dengar ke masa terjatuh….

4. Kalau simati dikatakan saksi penting nape tak ada kawalan keselamatan terhadapnya bila keluar atau selesai sisatan…

dasar UMNO penipu

18. buloh Says:
July 19th, 2009 at 1:01 pm

mana nazri kangkong ni…, nak dengar hujah, statement, dan huraian tanpa fakta ko tu…. meronggeng ke hujung2 minggu ni…

19. jai Says:
July 19th, 2009 at 1:20 pm

Salam buloh.

buloh Says:
July 19th, 2009 at 1:01 pm

mana nazri kangkong ni…, nak dengar hujah, statement, dan huraian tanpa fakta ko tu…. meronggeng ke hujung2 minggu ni…

Kah kah kah…

***************************************************************************
Untuk pengetahuan anda, nazri kangkong pergi Penanti jumpa tunang kesayangan dia.

Dengar cerita tunangnya tu masih termenung tak lalu makan sebab kalah tempohari.

Kah kah kah…

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PEKIDA ni sapa???
jadikan ja dia bukti siasatan...ayat mengugut,..
tidak kah dia tau ...yang menghidupkan dan mematikan seseorang hanya dengan izin Allah...mati esok dia xtanya u ahli PEKIDA ka?
u ahli UMKNOw ka? mcm budak xskolah ja cara ckp

Tanpa Nama berkata...

PEKIDA ni memang mengamalkan peraturan rimba, macam menate dalam hutan, siapa kuat dia berkuasa... wahai ahli pekida pulanglah kepangkal jalan bersatulah menyokong PR.