11 Ogos 2009

Suratan bukan kebetulan

Oleh : Ummu Waheedah

Sudah seminggu saya tidak mengetuk papan aksara ini. Terakhir sekali ialah pada petang Selasa minggu lalu ketika itu saya sedang menunggu pihak kontraktor membaiki beberapa kerosakan kecil di 'rumah tumpangan' saya di East lake Residence,Serdang. Seperti kebiasaan, ke mana pun saya bermusafir emak saya akan ikut serta.

Pepatah melayu menyebut "malang tidak berbau" dan sesungguhnya ini adalah hakikat hidup. Tidak ada malang yg dapat dihidu dan tak malapetaka yg dapat diramal secara tepat. Mungkin bencana alam dapat diramal dan diambil tindakan berjaga2.Tetapi malang dan kemalangan yang menimpa diri adalah suratan, bukan satu kebetulan. Itulah terjadi kepada emak saya, tiba-tiba sahaja beliau jatuh dari tangga. Biasanya saya akan memimpin beliau dan saya sememangnya sudah bersedia untuk membuat kebiasaan itu. Malangnya entah macam mana emak saya secara sepontan terus melangkah dan terjunam empat anak tangga ke lantai menyebabkan dahinya berdarah dan tak bergerak beberapa ketika.

Kejadian berlaku sejurus selepas kami melakukan solat jamak maghrib dan isyak dan keluar untuk ke rumah kakak.Tak dapat dibayangkan betapa cemasnya saya ketika cuba 'menyedarkan' dan mengangkat emak saya. Saya hanya mampu membangunkan beliau dan menyandarkan pada badan saya sambil mengajar mengucap. Darah sudah keluar banyak dan kebetulan ketika itu juga kakak saya menalipon. Dia menyuruh saya meletakkan minyak gamat, dan kebetulan , ada minyak gamat dalam beg telekung yg masih belum dibuka. Minyak gamat pun disapukan pada dahi emak yg berdarah dan benjol. Tangan emak saya ketika itu mengelepar sedikit..

Sambil menunggu kakak datang, saya menalipon jaga dengan mengggunakan alat intercom. Tak sampai 5 minit jaga datang membantu mengangkat emak saya ke katil dan saya berikan beliau rawatan kecemasan, iaitu menalipon 'talian hayat'. Saya menalipon seorang ustaz yg biasa membantu kami. Ustaz mengarahkan saya memberi ibu saya minum air dan merenjiskan air ke tempat yg sakit sambil membaca 'la haula wa la quwata illa billah' dan berjanji akan 'bantu' dari jauh.Keadaan emak saya tidak tentu arah, asyik bergerak dan tak keruan..mungkin terlalu sakit tetapi dia tetap mengatakan yang dia seolah2 ditolak oleh 'sesuatu'.

Kira2 45 minit kemudian kakak dan anak saudara datang dan kami bawa emak ke unit kecemasan HUKM. Emak saya diberikan rawatan kecemasan , xray, ct-scan dan ECG. jam 3.30pagi barulah Dr memberikan laporan yg Emak saya mesti dimasukkan ke Hospital untuk rawatan selanjutnya.

Malangnya hospital Kerajaan tidak ada katil kosong. Pihak HUKM telah menalipon 9 hospital di Selangor tetapi diberitakan tak ada kekosongan malam itu. Jadi saya terpaksa menghantar ke hospital swasta. Talipon Pusrawi pun tak ada katil yang kosong. Hanya Hospital pakar al-Islam,Kg Baru [HPAI] yg ada reserve satu katil. Saya minta juga dibenarkan masuk kerana ibu saya sudah ada rekod di sana. Jam 4.30 emak saya tiba di HPAI dengan ambulan St John dan saya tiba sejurus kemudian selepas tersasar jalan sewaktu memandu dari HUKM ke Kg Baru.

Jam 5 pagi barulah saya pulang semula ke rumah tumpangan dan cuba tidur ttp tak mampu kerana menunggu solat subuh. Selepas subuh saya hanya baring tak mampu juga tidur kerana terlalu letih. Jam 10 pagi bergegas ke hospital dan kakak saya sekeluarga dari Ipoh sudah menunggu. Waduh, lega rasanya. Jam 11 saya kembali semula ke rumah tumpangan kerana ada tetamu dari Jeddah yg akan menginap di sana. Saya terpaksa menguruskan hal mereka kerana semua jadual sudah dirancang.

Sepanjang perjalanan wirid ' Rabbi yassir wala tu'asyir, ya kareem' tetap menjadi wirid saya. Walaupun pening,penat dan bengal, petang itu taklimat perniagaan yg sudah dijadualkan tetap mesti diteruskan.Syarikat memberikan taklimat sudah bersedia , jadi tak wajar jika dibatalkan. Malah mensyuarat keesokkan harinya juga tetap dijalankan. Begitulah hal dunia, yang ditimpa musibah tetap mesti merasa musibah, kehidupan tetap perlu diteruskan.Alhamdul illah emak saya sudak keluar wad Jumaat lalu.

Inilah surat takdir, kita merancang Allah yg menentukan.Kakak saya sudah merancang, kalau emak datang dapatlah dia gunting baju raya. Emak boleh tolong tengok2kan cucunya.. emm rupanyanya emak yg kena ditengok dan dijaga..itulah cobaan namanya. Banyak perancangan yg terpaksa diubah akibat tragedi terbaru ini. Mudah2an ada hikmahnya.Mudah2an emak saya juga tabah dengan cubaan ini, pergelangan tangannya kirinya retak.Mudah2an cepat sembuh dengan bantuan ubat kampung dan moden. Amin.

Sumber: Memacu minda ummah
Mari Bersama kita bertekad, Menjadi Generasi Tiada Hari Tanpa Qur'an

Tiada ulasan: