28 Oktober 2009

Jambatan runtuh: 19 pelajar terselamat, dua masih hilang

KAMPAR: 19 pelajar terselamat manakala dua lagi masih hilang dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Sungai Kampang, Kuala Dipang, runtuh, malam tadi, kata polis Perak.

Polis mengesahkan hanya tiga murid yang dihanyutkan air deras dalam kejadian jambatan runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan di Kampar.

Selain dua dilaporkan hilang, mayat seorang murid perempuan dikenal pasti sebagai Dina Deve a/p Nathan ditemui jam 8.40 pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 malam tadi, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Kong Cho Ha berkata, disahkan satu mayat sudah ditemui, manakala dua lagi masih hilang.

Beliau menafikan laporan awal yang mengatakan 22 pelajar hilang seperti selepas pihak penganjur kem salah membuat kiraan pelajar.

Kenyataan ini amat jauh berbeza dengan laporan awal yang mengesahkan 22 orang pelajar telah dihanyutkan oleh arus deras .

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mungkin peruntukan untuk 1 Malaysia dibelanjakan dengan tidak mengikut prosidur dan ketelusan walaupun diagihkan kepada murid-murid terlibat

akulajuki berkata...

Simpati buat keluarga murid yang ditimpa kemalangan tersebut.

Persoalannya sekarang ialah bagaimana dan mengapa diadakan program perkhemahan di musim hujan begini? Apakah program 1Malaysia ni tak bolehditangguhkan kesatu waktu yang lebih sesuai lagi.

Bukankan ada arahan secara blanket oleh Kem Kesihatan agar sebarang bentuk aktiviti luar ditangguhkan kerana ancaman H1N1?

Kenapa jumlah guru bertugas sedikit sangat, macammana 23 guru nak jaga peserta yang jumlahnya mencecah 300 orang?

Dalam kes ni siapa yang perlu bertanggung jawab?

peserta? guru bertugas? pegawai PPD? pegawai JPN? pihak yang bina jambatan? siapa? siapa?

Kalau di Jepun pengarah JPN tu dah letak jawatan atau melakukan HARAKIRI dah? tapi kat sini makin naik pangkat dari JUSA C terus pergi ke JUSA A tanpa memangku dah ni?

Tanpa Nama berkata...

tak patut bilangan guru untuk mengawal seramai 300 murid..taw kah kita, murid2 sememangnya ligat.nak kawal sorang pun bermasalah.inikan nak kawl ramai2.xda perancangan langsung utk buat progrm ini.kesannya?memang malang tak berbau, tapi boleh dielak.lebih2 lg di ujung2 tahun yg kita memg taw keadaan cuaca yg kurg baik.takziah kpd yg tiada.

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

Bilangan hilang memang 3 orang. Angka awal adalah angka tidak rasmi seorang guru bertugas. 4 orang di temui selamat setelah dihanyutkan.
Murid yang tidak dikesan kerana terpisah diseberang sungai. Ada beberapa orang dibawa balik oleh ibu bapa tanpa pengetahuan guru. Pagi tadi pihak sekolah menghubungi ibu bapa dan angka terakhir di kenalpasti.