14 November 2009

Pendedahan amalan bai’ah berniat jahat

Ahmad Baei Jaafar

Bai’ah dalam bahasa Melayu moden bolehlah diterjemahkan sebagai akujanji. Semasa Rasulullah di Makkah lagi, ada beberapa penduduk Yasrib (Madinah) melakukan akujanji untuk mempertahankan Islam dan Rasulullah. Semasa Rasulullah sampai di Madinah, orang Muhajirin dan Ansur member bai’ah terhadap kepimpinan Baginda.

Selepas itu setiap kali berlaku perlantikan khalifah selepas wafat nabi Muhammad, rakyat terutama pemimpin tempatan keluar memberi bai’ah. Akujanji taat setia itu memberi pengiktirafan kepada pemimpin yang dipilih itu. Dengan ini mereka boleh menjalankan amanah dengan sebaiknya.

Tiba-tiba timbul pula pada akhir-akhir ini bai’ah ADUN PAS yang mereka bersedia menceraikan isteri masing-masing jika mereka melompat parti. Walaupun dengar seperti janggal, tetapi bai’ah seperti sah. Kedudukannya adalah takliq yang boleh menjaga kelangsungan rumah tangga. Logiknya, kalau suami itu sayang kepada isteri dia tidak akan keluar parti atau apabila dia berkira-kira untuk lompat parti akan difikirkan berkali-kali, mana lebih penting; isteri atau parti baru. Kalau lompat parti, bolehkah dapat isteri lain sebaik bekas isterinya? Jadi, dia akan pilih mempertahankan isteri dan partinya.

Kalau berdasarkan itu, mengapa ada mufti yang kata bai’ah itu haram? Mengapa ada orang yang kata bai’ah itu zalim? Jawapan mereka kepada masyarakat itu bukan berdasarkan ilmu tetapi kerana kepentingan orang tertentu atau jahil.

Takliq dalam Islam boleh datang dalam pelbagai keadaan bagi tujuan menyelamatkan rumah tangga daripada bercerai berai , bukan sebaliknya, mempurak purandakan rumah tangga yang sedia ada. Sebagai bukti, bukankah selepas majlis akad nikah ada takliq yang dibacakan suami walaupun sesetengahnya tidak diketahui isteri?

Selain isteri juga boleh buat takliq dengan syarat dipersetujui suami. Ini bermakna setelah isteri membuat draf takliq dan suami bersetuju dengan takliq itu, mereka takliq itu sah. Maka dengan itu mereka akan saling berusaha mengekalkan rumah tangga mereka.

Takliq ini boleh diamalkan oleh sesiapa, individu ataupun ahli mana-mana persatuan. Sama ada orang politik atau tidak, parti pemerintah atau pembangkang. Boleh juga secara paksa atau sukarela. Yang penting tujuannya untuk kebaikan rumah tangga mereka.

Walau bagaimanapun rencana ini bukan menyokong apa yang dilakukan oleh ADUN PAS kerana apa yang didakwa itu masih tidak jelas pada saya. Sekali pandang seperti fitnah yang sengaja dibesar-besarkan oleh musuh politik. Hal ini kerana Menteri Besar dan sebahagian besar ahli PAS terkejut dengan berita itu.

Saya mencari-cari juga kenyataan YB Khalid Samad yang kononnya mengesahkan kejadian bai’ah itu. Tetapi yang saya dapati beliau mengesahkan wujud satu blog yang mendedahkan kejadian itu. Alhamdulillah saya berkesempatan melayari blog itu dan setelah membacanya, ternyata ia seperti satu cerita yang direka oleh penulis blog itu.

Saya tidak kenal dengan penulis blog itu, mungkinkah dia YB yang dimaksudkan. Saya tidak pasti. Tetapi saya hairan kalau dia wakil rakyat PAS mengapa dia membuat kenyataan itu kepada umum, apakah motifnya. Pendedahan itu yang pada saya amat bodoh sebagai seorang Islam apatah lagi sebagai wakil rakyat.

Jika benar dia adalah wakil rakyat, sememangnya dia tidak layak. Hal ini kerana orang politik ada perkara yang boleh didedahkan dan ada yang tidak boleh didedahkan. Dalam perjuangan ada rahsia dan ada sterategi yang perlu dibuat dengan berhati-hati.

Walau apapun saya berharap setiap umat Islam sama ada pemimpin atau rakyat biasa, jadilah orang yang cerdik dalam melayari bahtera hidup yang berliku ini.


6 ulasan:

IPOHMALI berkata...

YB, bila enta jumpa wakil rakyat tu, ana wakilkan kpd enta : tolong pulaskan telinganya!

akulajuki berkata...

Jangab pulas telinga YB tapi terajang jer sedas, apa punya orang lagu tu, minat kat kerajaan perpaduan kot?

Awanama berkata...

maknanya, dalam keadaan ini, YB Khalid Samad bukanlah org yang mula2 mendedahkan adanya bai'ah ini.. tapi beliau dedahkan ada blog lain yang bukak cerita..macam tu ke? jika salah pemahaman saya ni, tolong betulkan.. - Neo

Awanama berkata...

Saya sangat setuju dengan YB.
Gatai sangat nak jadi wakil rakyat, kalau kena baiah, baiah lah jangan bagitahu pengikut, dia orang tak terlibat, kalau tak sanggup terima baiah tu (jika ada) tak usahlah terima jadi calon, nak jadi wakil rakyat, nak pimpin rakyat kalau rasa tak berapa cerdik baik tak usahlah dari awai-awai(pandai dan kelulusan tinggi tak semesti melambangkan cerdik). Ni pemimpin mengheret rakyat menjadi susah dan kelamkabut kerana hal peribadinya. Satu lagi,kalau pemimpin tertinggi kata benda tu tak ada(baiah), yang bawah2 sikit tu tak usah komen2lah, tak usah nak cari popularitilah. Pa niiiii

Awanama berkata...

YB,

harapan saya YB Khalid Samad dan isteri jgn buat apa2 lagi kenyataan berkaitan hal ini.
Sekiranya betul beliau ada berbuat bai'ah, saya respect tindakan beliau walau tak dituntut dlm Islam. Kerana bagi beliau ini sifat pejuang dlm menegakkan Islam.

orang lain plak mungkin bai'ah / akujanji cara lain....mungkin dah lama munkir / pecah dah...
konon janji berlandaskan Islam..tapi masih ada hasad dengki, berlagak ilmu lebih tinggi / ebih alim...ini semua pun dah bole kira mungkir janji...

semoga Yb Khalid Samad dan keluarga bersabar dlm menghadapi dugaan ini

wallahualam, NR

dua bota dua lambor berkata...

Pak Haji Bakhil bin Kedekut
telah menanam wangnya satu tempayan
setelah siap dikambus
lalu ditulis diatas ditapak kambusan
"disini tidak ada duit"

En.Abu Dajal yang cerdik sedikit
yang membaca tulisan tersebut
lalu menggali dan melarikan tempayan
lalu menulis diatas kambusan nya
"duit ini bukan Abu Dajal ambil"