01 Januari 2010

ALI HASHIM: Ellias atau Salleh YDP baru MAIPP 2010?

14 Muharram 1431H

2010 akan menyaksikan kebenaran dakwaan bekas Yang Dipertua(YDP) Majlis Agama Islam Pulau Pinang(MAIPP)Shabudin Yahaya samada Ellias Zakaria yang juga bekas Pengarah Pusat Islam, Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang atau Ahli Dewan Undangan Negeri(Adun) Permatang Pasir, Mohd Salleh Man akan menggantikan tempat kosong yang ditinggalkan beliau tepat pada tanggal 31 Disember 2009.

Isu kekosongan jawatan YDP MAIPP telah menjadi isu politik yang begitu besar di Pulau Pinang sejak Pakatan Rakyat(PR)memegang tampuk pemerintahan negeri pada Mac 2008.

Ketika itu desas-desus yang mengatakan samada Adun Permatang Pasir, Allahyarham Datuk Hamdan Abdul Rahman atau Adun Sungei Bakap, Maktar Shapee akan dilantik menjadi YDP.

Tetapi ia tetap tidak menjadi realiti apabila Shabudin yang meletakkan jawatan sebagai YDP MAIPP membawa bukti bahawa tempoh pelantikan beliau telah disambung dan mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong untuk disambung semula sehingga 31 Disember 2009.

Tidak setakat itu isu YDP MAIPP ini sekali lagi dimainkan oleh Umno dan Barisan Nasional(BN).Apabila menjelangnya pilihan raya kecil Dun Bukit Pinang sekali lagi Shabudin menimbulkan isu ini dengan mendakwa PR tidak bercakap benar apabila meuar-uarkan nama Adun Permatang Pasir, Mohd Salleh sebagai penggantinya sedangkan nama Ellias sudah pun mendapat perkenan sebagaimana yang didakwa.

Exco Hal Ehwal Agama, Abdul Malik Abul Kassim tetap tidak dapat memberi kesahihan berita tersebut.Begitu juga dengan Timbalan Ketua Menteri I, Dr. Mansor Othman tidak dapat memberi satu keputusan mengenai isu tersebut.

Dari perspektif yang lain masyarakat melihat Shabudin mempunyai kekebalan kerana berjaya mempertahankan kedudukan beliau sehingga akhir tempoh walaupun PR menerajui Pulau Pinang.

Manakala dari sudut yang lain pula pendokong PR melihat Shabudin dari satu sudut yang berbeza apabila beliau cuba mempolemikkan isu ini sehingga berjaya mempertahankan institusi masjid yang merupakan satu-satunya pengaruh yang masih ada dan dikuasai oleh BN jika dibezakan dengan agensi kerajaan negeri yang lain di negeri ini.

Yang peliknya Exco Hal Ehwal Agama sering kali tidak diundang dan dikesampingkan dalam program dan aktiviti yang dianjurkan oleh MAIPP walapun terdapat perbezaan fungsi antara Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang(JHEAIPP).

Sebagai contoh dalam program besar seperti pentauliahan pegawai masjid seluruh negeri Pulau Pinang yang telah diadakan di Dewan Millenium baru-baru ini kesemua jawatankuasa kariah masjid akan disambung semula pelantikan mereka sehingga 2011.

Pelantikan ini juga dipercepatkan sebelum Shabudin melepaskan jawatan sebagai YDP MAIPP dengan bermotifkan untuk mengekalkan mereka yang masih lagi menyokong Umno dan BN.

Namun begitu selepas Disember 2009 ini Pulau Pinang sudah pasti akan menyaksikan satu reformasi yang akan berlaku dalam pentadbiran MAIPP dan juga JHEAIPP.

Samada Ellias Zakaria atau Mohd Salleh Man yang menerajui MAIPP adalah satu kepastian.Masyarakat Islam di Pulau Pinang juga sudah bosan dengan isu mempolitikkan masjid dan institusi agama sepertimana yang dilakukan oleh Umno dan BN semasa pemerintahan mereka sebelum ini.

Adalah menjadi kewajaran bagi siapa sahaja yang menggantikan Shabudin yang juga merupakan orang politik daripada Umno supaya dapat mengutamakan agama dan Islam itu melebihi daripada segala-galanya.

Fahaman dan ideologi politik harus dibuang jauh tanpa membezakan mana-mana jemaah terutamanya dalam pemberian sumbangan daripada Pusat Urus Zakat dan organisasi yang lainnya.

Yang miskin, daif dan termasuk dalam kumpulan asnaf yang patut menerima bahagian masing-masing harus diberi keutamaan daripada amalan kronisme yang wujud dalam pentadbiran Umno dan BN sebelum ini samada dalam JHEAIPP maupun dalam pentabdiran MAIPP.

HarakahDaily.Net/-

Tiada ulasan: