18 Disember 2009

Tengku Fakhry saman pemangku Sultan K'tan

Ada sesuatu yang bergolak di istana Kelantan apabila Tengku Muhammad Fakhry Petra mencabar kesahan tindakan kekandanya Tengku Muhammad Faris Petra melucutkannya daripada majlis perajaan negeri.

Tengku Muhammad Faris Petra, sebagai tengku mahkota Kelantan, kini dilantik Pemangku Raja Kelantan susulan kegeringan yang dihadapi Sultan dan dirawat di Singapura.

Tindakan anakanda ketiga Sultan Kelantan itu susulan surat pelucutan tersebut yang diterima putera itu daripada setiausaha kerajaan Kelantan, 16 September lalu.

Tengku Muhammad Fakhry (foto), yang menang dalam kesnya terhadap isterinya Manohara Odelia Pinot baru-baru ini, menamakan kekandanya itu, sebagai pemangku raja, sebagai responden.

Turut dinamakan dalam tindakan undang-undang itu ketua setiausaha negeri, mufti negeri, kerajaan Kelantan dan empat lagi kerabat diraja dalam samannya.

Setiausaha kerajaan negeri juga merupakan setiausaha majlis tersebut.

Tengku Fakhry yang juga Tengku Temenggong Kelantan, mendakwa pelantikannya dalam majlis tersebut adalah sah kerana ia dibuat oleh bapanya.

MalaysiaKini/-

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semoga isu ini tidak berpanjangan sehingga melibatkan institusi Mahkamah. Sebagai rakyat biasa, lebih baik jika isu ini diselesaikan di istana sahaja dan tidak menjadi isu yang terbuka. Semoga KDYMM Sultan Kelantan segera sembuh dan mentadbir semula negeri Kelantan Darul Naim. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Mmmm...Kelantan lagi??
Doa dah dimakbulkan Allah swt.

daulat tuanku berkata...

MB adalah penasihat Tuanku.

WAHTA WANDAU berkata...

KALAU MENANG PUN DAPAT APA? BOLEH BALIK KO BINI COMEL TU? BOLEH BALIK KO DUIT RAKYAT 1 JUTA TU?