11 Januari 2010

Perkenalan tentang permainan mahjong

25 Muharram 1431

Mahjong ialah sejenis permainan dalam yang dimainkan oleh empat orang pemain. Ia amat popular, bukan hanya di dalam negeri China, malah juga dalam kalangan orang Cina di seberang laut. Permainan ini menggunakan keping kad atau plastik tebal yang berbentuk segi empat bujur. "Buah" mahjong ini anya dibahagikan kepada 3 jenis iaitu "Bing", "Tiao" dan "Wan". Terdapat 4 set sejenis buah mahjung ini dengan bunga yang serupa dan dinomborkan dari satu hingga sembilan, dan menjadikan jumlahnya 108 biji. Selain itu, terdapat 36 lagi buah tambahan dan gantian. Ini bermakna, jumlah kesemua buah mahjong ini ialah 144 biji. Pada zaman dahulu, buah mahjong ini biasanya dibuat daripada tulang dan buluh. Dengan perkembangan zaman, alat permainan ini sekarang diperbuat dengan sejenis kad yang tebal atau plastik.

Asasnya permainan mahjong amat mudah dipelajari. Matlamat utama permainan ini adalah untuk membentuk satu set gabungan atau kumpulan buah mahjong ini dengan sebanyak 14 biji buah mahjong. Orang pertama berjaya mengumpulkannya dikira pemenang. Namun, disebabkan kaedah untuk membentuk gabungan ini bermacam-macam kerana kepelbagaian cara pemikiran pemain dan peraturan yang berlainan di kawasan yang berbeza-beza, maka permainan mahjong ini menjadi lebih rumit dan mencabar berbanding dengan permainan dengan kepingan tulang atau buluh lain. Permainan mahjong memerlukan kemahiran, kecekapan mengatur, strategi, dan mengira, dan pada satu tahap, nasib. Selain itu, ciri permainan mahjong ini juga berkait rapat dengan budaya Timur. Ia merupakan komponen yang penting dalam budaya tradisi China. Maka, ia bukan sahaja menjadi permainan, malah perjudian yang paling menarik dalam sejarah China.

Mahjong berasal dari China pada 3000 hingga 4000 tahun yang lalu. Menurut "Catatan Sejarah", iaitu buku sejarah China yang pertama, permainan jenis ini muncul sebelum zaman Dinasti Shang lagi, iaitu kira-kira 1600 tahun sebelum Masihi. Dulu mahjong merupakan permainan diraja dan golongan bangsawan yang memerintah. Dengan evolusi dalam sejarah yang panjang, mahjong beransur-ansur diperkenalkan kepada rakyat. Cara permainannya hari ini hampir sama dengan permainan tersebut pada zaman pertengahan Dinasti Qing.

Mahjong yang dimainkan oleh rakyat dari pelbagai lapisan masyarakat di bandar dan di kawasan desa telah menjadi aktiviti pertandingan kecerdasan di China. Pada tahun 1920-an, mahjong bukan hanya popular di Asia, malah popular juga di negara-negara Eropah dan Amerika. Pada masa itu, buah mahjong yang dieksport malah bertulis dengan angka Arab dan huruf Inggeris. Banyak majalah tentang penyelidikan dan cara bermain mahjong yang diterbitkan di luar negeri. Di Jepun dan beberapa buah negara lain pula, terdapat kumpulan penyelidik mahjong yang mengadakan pertandingan secara berkala. Dengan perkembangan sains dan teknologi, perisian permainan mahjong telah dibina pada tahun-tahun kebelakangan ini, sehingga mahjong menjadi sejenis permainan komputer yang popular.  

Disebabkan mahjong bukan sahaja sejenis permainan, tetapi juga dijadikan satu perjudian, maka terdapat pelbagai pendapat yang berlainan tentangnya. Ada orang berpendapat, mahjong merupakan harta karun negara, manakala yang lain menyifatkannya sebagai salah satu asal usul dosa manusia. Sebenarnya, mahjong tidak sewajarnya dikaitkan dengan perjudian. Sejak tertubuhnya Republik Rakyat China pada tahun 1949, perjudian dilarang di negara ini, dan mahjong hanya dimainkan oleh orang awam sebagai aktiviti hiburan yang "sihat". Sejak itu, dalam tempoh sekian lama, pertandingan mahjong yang bersifat "sihat" dan positif telah diadakan di merata-rata tempat di China. Aktiviti ini bukan sahaja berjaya menyebarkan budaya tradisi China, dan mendorong pembangunan tamadun rohaniah, malah memenuhi keperluan rakyat yang semakin meningkat. Jabatan Pentadbiran Am Sukan Nasional China memberikan mandat kepada Pusat Panduan Sukan Sosial untuk menghantar pegawai khas untuk melaksanakan kaji selidik tentang keadaan, sejarah, dan falsafah tentang mahjong selama lebih dua tahun. Mereka mengadakan seminar tentang teori mahjong, pertandingan mahjong dan tinjauan sampel berulang kali dan membuktikan bahawa permainan mahjong ini boleh wujud dan dikembangkan sebagai acara pertandingan sukan yang sihat dan bertamadun. CRI/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yb..boleh ajar bagaimana cara bermain mahjong. saya berminat nak belajar. bukan nk buat berjudi, tapi untuk santai bersama keluarga.

d.a.m berkata...

senang jer sebutan paling ringkas sekali lihat empat biji san wan yang serupa akan sebut pong dan sebutan seterusnya adalah kong, ze moh adalah menang....banyak lagi cara-cara nak makan buah biji orang.