14 Februari 2010

Tradisi Tahun Baru Cina.

LAZIMNYA Yee Sang akan disajikan dengan sos, serbuk cili serta keropok rangup yang akan digaul bersama.



30 Safar 1431.

SETIAP kali tibanya Tahun Baru Cina, Yee Sang merupakan makanan tradisi yang pastinya menjadi hidangan utama ketika makan besar pada malam sebelum sambutan perayaan itu.

Di kalangan masyarakat Cina, mereka begitu menekankan hidangan ini kerana dengan menjamah Yee Sang, mereka percaya hidup seseorang akan diberkati dengan kesejahteraan serta dipanjangkan umur.

Hidangan Yee Sang dipercayai dicipta kira-kira 1,500 tahun lampau di kawasan pantai selatan China terutamanya di wilayah Chaozhou dan Shantou semasa pemerintahan Dinasti Song.

Dahulu, hidangan Yee Sang hanya dihidangkan semasa Tahun Baru Cina namun seiring dengan trend semasa dan peredaran masa, Yee Sang mula dijual di restoran-restoran Cina, hotel-hotel dan gedung membeli-belah kira-kira sebulan sebelum tibanya hari perayaan.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

boleh tnya x. yee sang itu halal x.

Faiz Zent berkata...

yelah..halal ke x?

Tanpa Nama berkata...

banyak sangat kepercayaan org cina ni,caya aje ke atau yakin. Tak gugat iman ke bg org islam.

Tanpa Nama berkata...

macam best,,
nak try tpi x tau dekat mne yg halal

sarjaynax berkata...

hmmmmm....
yee sang
sedap ke??

Tanpa Nama berkata...

halal ler tapi bergantung pada compony... kita kan 1 malaysia..memang best dapat rasa sama2 macam mana adat diorang...korang try ar tanya member cina, mesti diorang tau punyer.... tak baper sedap la coz rasa macam masam2

Tanpa Nama berkata...

mmmm.. mcm sdp je..
nk spnggn blh x???
hehe