21 Mac 2010

Hadits pilihan.

Sabda Rasulullah saw "Saya sungguh telah meninggalkan sesuatu kepadamu yang apabila hal itu kau pegang teguh kamu tidak akan sesat selamanya, iaitu kitab Allah dan sunnah RasulNya" (AlHakim)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Perawi hadist diatas ini siapa? Al-Quran tak boleh berkata-kata, begitu juga sunnah, yang diketahui kini sunnah adalah berasaskan penulisan yang mempunyai pelbagai orang perawi.. Ada yang daif dan ada yang hasan dan ada yang langsung palsu...!!

Siapakah yang sebenarnya mampu menerangkan al-Quran mengikut kehendak Allah swt.. "Tidak disentuh al-Quran itu melainkan orang-orang yang disucikan" (al-Waaqi'ah :79)

Siapa yang dimaksudkan "orang-orang yang disucikan" hari ini untuk mentafsir al-Quran mengikut kehendak yang Allah swt kehendaki dan bukan kehendak kepentingan sendiri??

Tanpa Nama berkata...

Surat Al- Ahzab:33 Pensucian Ahlul Bait (a.s)
“Sungguh tiada lain Allah berkehendak memelihara kamu dari dosa-dosa hai Ahlul bait dan mensucikan kamu dengan sesuci-sucinya.”


Rasulullah saww bersabda :
Perumpamaan keluargaku, laksana bahtera Nabi Nuh as. Barang siapa yang mengikutinya (menaikinya), dia akan selamat. Dan barang siapa yang enggan menaikinya ia akan tenggelam (binasa).


Rasulullah saww bersabda :
Siapa yang ingin hidup seperti hidupku dan wafat seperti wafatku serta masuk ke surga yang telah dijanjikan kepadaku oleh Tuhanku yaitu Jannatul Khuld, maka hendaklah ia berwilayah (berpemimpin) kepada Ali dan keturunan sesudahnya, karena sesungguhnya mereka tidak akan mengeluarkan kamu dari pintu petunjuk dan tidak akan memasukkan kamu ke pintu kesesatan. (Shahih Bukhari, jilid 5, hal. 65, cet. Darul Fikr)


hadis dr anaknya RASULULLAH S.A.W, FATIMAH AZ-ZAHRA S.A :
Dan ( Allah jadikan ) ketaatan kepada kita ( Ahlul Bait a.s ) sebagai peraturan dalam agama dan keimamahan kita sebagai pengaman dari perpecahan.