11 April 2010

Baru tahu : Menteri kecewa tak dapat guna dewan.

25 Rabiulakhir 1431H.


Isu penyalahgunaan harta kerajaan oleh BN untuk program kempen piliharaya merupakan isu yang sering dibangkitkan oleh Pakatan Rakyat kerana ianya sangat becanggah dengan Demokrasi dinegara kita. Lebih malang yang hanya boleh menggunakan sekolah misalnya hanya BN dan kalau ianya dipohon oleh parti pembangkang pasti akan ditolak. Maka jadilah bangunana-bangunan kerajaan itu sebagai sarang dan pusat aktiviti BN setiap kali pilihanraya.

Namun saya masih yakin penolakan itu ada pada landasan dan alasan yang munasabah, malah ianya ditolak dengan pertimbangan tertentu yang sewajarnya oleh Kerajaan Negeri Selangor yang diwakili oleh pihak pengurusan dewan yang mewakili kerjaan negeri.

Sekali ini kena pada batang hidung BN pula di Hulu Selangor bila Menteri Pembangunan luar bandar , Datuk Seri Shafie Apdal tidak dapat menggunakan sebuah dewan orang ramai di Kampung Selisek, di Ulu Bernam, Selangor blalu ia menuduh tindakan itu menunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat bertindak tidak adil setelah membentuk kerajaan di Selangor.

Selain itu dia mengaku dengan katanya "Bila kita buat (tindakan serupa ke atas Pakatan), tidak boleh. Tapi bila dia buat tidak apa.

"Kalau tidak boleh guna (dewan) pun tidak jadi masalah, cuma kita hendak tunjukkan gambaran bahawa mereka tidak adil," katanya dalam sidang media selepas majlis menyampaikan dividen berjumlah RM580,500 kepada golongan peneroka di situ.

Kegagalan untuk menggunakan dewan itu memaksa penganjurnya Risda mengadakan program berkenaan di kawasan padang sekolah di sebelah dewan berkenaan.

Turut bercakap dalam sidang media sama ialah pengerusi Risda Tan Sri Rahim Tamby Chik.

Jelas satu program kempen politik oleh UMNO dan BN sdi Hulu Selangor.

Turut hadir di majlis itu ialah penyelaras parlimen BN Hulu Selangor Datuk G Palanivel, wakil rakyat Ulu Bernam Datuk Idris Abu Bakar serta ketua-ketua jabatan bawah kementerian Shafie.

Lucunya Shafie berkata BN tidak mengamalkan diskriminasi kepada pihak yang tidak menyokongnya dan siapakah akan percaya dengan dakwaan ini.

Peluang digunakan sepenuhnya dengan merayu supaya sokongan terhadap BN diteruskan dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor yang pada 25 April ini.

Risda hari ini menganjurkan majlis tersebut bagi mengagihkan bayaran dividen kepada 253 orang peneroka getah dan kelapa sawit melibatkan kawasan seluas 70 hektar.

22 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

guna dewan orang ramai untuk kempen bn,,,bodoh piang punya menteri

Tanpa Nama berkata...

kita ceramah dibendang,ditanah pinggir dikebun getah tanpa letrik dan air boleh aja tanpa kerut didahi ditemani ngan pdrm dan fru hebat gitu..baru ni kita kempen atas lori tak marah pun,janji kita tidak perkudakan peruntokkan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Harap PR tidak tunduk dengan ugutan BN, teruskan perjuangan dgn iklas insyallah rakyat tahu menilaikanya... PR haruslah membuat lapuran polis @ SPR tentang kempen yg rancak dilakukan oleh BN sekarang walaupun tarikhnya belum tiba... kalau boleh setiap hari dan dedahkan kepada pihak media dan penduduk setempat tentang niat jahat BN

Tanpa Nama berkata...

Hallo shafie afdal! adakah anda saja buat tak tahu atau memang tiada maklumat berhubung dengan nya? mustahil tiada maklumat, bn perintah negara sudah lebih 50 tahun, apa yang kami (pembangkang - PAS)alami selama tempoh itu lebih derita dari peristiwa yang berlaku kepada anda.

contohnya; kami (PAS Kg. Gajah/Pasir Salak)tidak pernah diberi peluang untuk menggunakan dewan orang ramai (DOR) semasa umno/bn memerentah. segala hak yang di benarkan menurut sistem demokrasi tidak pernah kami nikmati, samada permohonan tanah, pprt,kemudahan awam dan berbagai-bagai lagi (pendek kata apa yang umno boleh guna tapi PAS tak boleh guna). itu lah hakikatnya yang berlaku.

yang terbaru, beberapa bulan lalu PR nak buat jamuan makan malam di teluk intan, mohon dewan majlis daerah YDP majlis telah luluskan, tetapi dibatalkan pada saat akhir, bila disiasat arahan pembatalan dikeluarkan oleh barua umno iaitu abd rahman hashim (suk bagi kerajaan mahkamah).shafie afdal, sila buat komen.
tak payahlah saya nak ceritakan lain-lain contoh lagi, semua rakyat tahu samada penyokong umno atau pembangkang tahu perkara ini. semasa 11 bulan kerajaan pr di perak rakyat semua boleh guna kemudahan yang disediakan oleh kerajaan tanpa mengira faham politik. saya nak nasihatkan shafie atau lain-lain menteri, tak usah nak tunjuk umno/bn itu baik, rakyat tahu. saya melihat nya lebih menjelaskan lagi sifat pura-pura, hipokrit dan kemunafikan pemimpin umno.

Tanpa Nama berkata...

shafie! gua cai lu dan umno, tk sah tunjuk baik.

Tanpa Nama berkata...

SHAIE AFDAL, ANDA TAHU KE DIPERINGKAT DAERAH DAN KAMPONG KETUA CAWANGAN/JKKK (UMNO) LEBIH BERKUASA DARI YDP MAJLIS/PEGAWAI DAERAH ATAU PENGHULU. ADA SATU PERISTIWA PENTADBIR AGAMA DITUKARKAN ATAS PETISYEN OLEH PENGERUSI JKKK (UMNO). LAGI LAMA UMNO MEMERINTAH LAGI BESAR JURANG DAN PERPECAHAN DIKALANGAN RAKYAT.

Tanpa Nama berkata...

Tahu marah, tahu tuduh tidak adil. Cuba mahasabah diri! PAS dan PAKATAN sudah lama mengalami seperti itu, hatta nak guna dewan orang ramai pun tidak boleh. Tanya diri adil kah UMNO BN.

Unknown berkata...

BN kata tak adil ? kami di teluk intan lagi lah gundah gulana, perliment DAP, Pasir berdamar juga DAP, Changkat Jong PAS. Tapi nak sewa dewan ( bayar Cash )pun ditolak. adik kah BN ?
yang terbaru, kami nak sewa dewan nak buat Mesyuarat Agung PAS Kawasan, masa booking kata kosong, bila bawa surat dan nak bayar , katanya ditolak.... entahlah , ...

Tanpa Nama berkata...

Salam dr dlm Gua Bkt Putus, G.Semanggoi.

Jin said: "Boss! Shafei Apdal komplen, pasai tak bole guna dewan!".

"Aku dah kata dah! PR ngan BN ni sama ja. Apasai susah2 nak guna dewan. Risda kan banyak kebun getah. Buat la dlm kebun getah. Nyaman dgn udara segar. PR plak, klu nak buat majlis, carik pokok yg rendang2. Buat disitu. Klu sidang Adun bleh buat bawah pokok, inikan plak setakat ceramah politik. Lagipun, majlis kedua-dua belah pihak ni, bukannya majlis minda pun...!".

Tanpa Nama berkata...

hah...hah... tgk ajelah nanti...

Tanpa Nama berkata...

SALAM,

UMNO BUKANNYA TAK TAHU, APA YG BOLEH DI BUAT/GUNAKAN DAN YG MANA YG TAK BOLEH DI GUNAKAN, TETAPI KERANA UMNO MERASAKAN RAKYAT MAJORITINYA 'BUTA UNDANG2' ATAU 'BODOH' TERUTAMA GENERASI TERDAHULU YG MENERIMA SAHAJA APA YG DI KATAKAN OLEH UMNO, SELAIN TERMAKAN DENGAN 'BUDI' MAKA UMNO AKAN SELAMA2NYA TIDAK AKAN BERUBAH...

SLOGAN UMNO HANYALAH 'UMNO MAMPU BERUBAH'!

INI SLOGAN YG AMAT PELIK. MENIMBULKAN BANYAK MAKNA...ANTARANYA...

1. UMNO BELUM LAGI BERUBAH (MCM SEKARANG UMNO MASIH LAGI MENGGUNAKAN JENTERA KERAJAAN, RTM DAN SEBAGAINYA).

2. BETUL KE UMNO MAMPU BERUBAH? SEBAB KALAU IKUT SLOGAN TU, UMNO SENDIRI PUN TAK TAHU YG DIA BOLEH BERUBAH ATAUPUN TIDAK... SEPATUTNYA SLOGAN DITULIS 'UMNO SUDAH BERUBAH' DAN DINYATAKAN JUGA BANYAK BUKTI2 (BILANGAN YG TELAH DIUBAH) YG MENUNJUKKAN YG UMNO SUDAH BERUBAH.-TERUTAMA MEDIA,RTM, TV3, UTUSAN M'SIA ,BERITA HARIAN DLL.

3. 'UMNO MAMPU BERUBAH' KALAU DILIHAT SUASANA SEKARANG, MUNGKIN SLOGAN INI CUMA RETORIK SAHAJA ATAU MUNGKIN CUMA UNTUK MENGABUI MATA RAKYAT...MEMBAWA MAKSUD, UNTUK AHLI2 DAN PEMIMPIN2 UMNO BERUBAH ADALAH SATU KEADAAN YG SANGAT PAYAH. IBARAT ORG TUA YG DAH LAMA MEMELIHARA HANTU RAYA, BILA DAH TUA, DIA NAK BERPISAH DGN HANTU RAYA TU YG DAH LAMA MEMBERI KESENANGAN HIDUP PADANYA (KEKAYAAN YG TAK BERKAT)....MEMANGLAH SUSAH...

4. AKHIR SEKALI, 'UMNO MAMPU BERUBAH' JUGA MEMBAWA MAKSUD PERUBAHAN ITU HANYALAH DI MULAKAN OLEH AKAR UMBI DAHULU, BARULAH PEMIMPIN2 UMNO AKAN BERUBAH, JIKA AKAR UMBI TAK NAK BERUBAH, MAKA UMNO TAK MAMPU UNTUK BERUBAH. KERANA UNTUK MENGHARAPKAN PEMIMPIN2 UMNO BERUBAH...ORG2 TUA KATA, JAUH PANGGANG DARI API.

Tanpa Nama berkata...

5. 'UMNO MAMPU BERUBAH' SLOGAN YG BAGUS KERANA KAMI SELURUH RAKYAT MALAYSIA AMAT-AMAT SOKONG KERANA MEMBAWA MAKSUD UMNO AKAN BERUBAH DARI MENJADI KERAJAAN KEPADA MENJADI PEMBANGKANG DI PARLIMEN DAN SELURUH NEGERI, KERANA APABILA UMNO MENJADI PEMBANGKANG DI PARLIMEN/NEGERI NANTI, SEGALA ISU YG UMNO SAPU BAWAH KARPET SEMASA UMNO MEMERINTAH SAMA ADA DI PERINGKAT NEGERI ATAU PERSEKUTUAN AKAN DI BONGKAR KEMBALI...
DAN RAKYAT 1MALAYSIA AKAN MENJADI SAKSI BAHAWA UMNO SEBENARNYA PEWARIS PENJAJAH DAN SEKARANG SEDANG MENJAJAH MALAYSIA...

INSYA'ALLAH PILIHANRAYA KE-13 PADA 2012 NANTI KITA SEMUA RAKYAT MALAYSIA AKAN BEBAS DARI PENJAJAHAN UMNO/BE END, AMEEN.

Tanpa Nama berkata...

nak pilihanraya di sarawak UMNO perguna helikopter pula, UMNO jual negara

Tanpa Nama berkata...

UMNO musuh utama rakyat, mempergunakan hak rakyat untuk diri sendiri, macam mak bapak dia punya

Tanpa Nama berkata...

kalau biar UMNO berkuasa APCO juga lagi berkuasa dimalaysia, 1 malaysia tak memusuhi yahudi

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,
52 thn Umeeno mmerintah yg kaya raya menteri2 nya dan kroni2 umeeno lg lama depa mmrintah lagi besaq jurang kekayaan antara miskin dan kaya, rakyat bukan bangang 50 thn dulu boleh lah rakyat buta kayu la ni rakyat dah cerdik da dah dpt bezakan yg mana betul yg mana auta. m'sia di era pemerintahan TDM mula menampakkan kediktatoran nya apabila bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas di pecat hanya kerana mengharamkan Umeeno utk sirvival politik TDM,aku tenguk TDM berjabat tgn dengan Mr Jos Sorros di bangkok bukan main senyum lagi mereka berdua dan di situ Sorros menjawab kritikan TDM woh! sorros bantai habih mcm mana duit negara digunakan utk menyelamatkan sykt anak TDM dan mcm2 lg tapi di surat kabar arus perdana lansung tak dak brita tu, habih kena tapis kalau tidak elok sgt2 di baca oleh juak2 umeeno. kalau tak silap aku brita tu aku baca dari blog anak sungai derhaka atau perisik rakyat aku pun dah tak ingat dah walaupun baru dlm seminggu lebih sikit aku baca. terpampang gambaq TDM dgn Jos Sorros sdg bersalam tersenyum riang dlm pertemuan mereka di bangkok, amboi!!! di belakang rakyat TDM kutuk habih Jos Sorros ye...perghh ..dasyat. Aku respect habis terhadap PM malaysia yg pertama..Almarhum Tengku Abd Rahman sampai PM yg ketiga iaitu Tun Hussein Onn..mereka ni berhenti takde apa harta yg dikumpul memang mereka mmerintah Malaysia utk rakyat, dari rakyat utk rakyat kerana rakyat mereka berada di puncak kekuasaan!!!

Tanpa Nama berkata...

zahid naik sukhoi hangpa tak perasan ke...pakai nama naib presiden umno...
najib pi balik pekan naik blackhawk hanpa tak perasan ke pakai nama presiden umno..
muhyidin pakai nuri kat sabah ari tak perasan ke pakai nama timbalan presiden umno...

mana boleh bro...duit rakyat tu..minyak ambik mana...

jawab...jawabbb..

Tanpa Nama berkata...

LUCU.. LUCU.. KECEWA X DPT GUNA DEWAN
KAH..KAH.. RASAKAN..

DULU LEPAS PR DPT PERAK
CEPAT2 UMGOK
ANGKUT BANGKU MEJA PINGAN MANGKOK BAWAK LARI KELUAR DEWAN
MCM LE HARTA MAK BAPAK DIORANG PUNYA...
SEKARANG NI BIAR DIA RASA PLAK..
RASAKAN.. WAA.. KAH..KAH..
HU SERONOKNYA AKU...

Tanpa Nama berkata...

Salam dr dlm Gua Bkt Putus, G.Semanggoi.

Jin said: "Boss! Ramai yg komen pasai BN guna kemudahan kerajaan!".

"Laaa..kan ka BN tu yg kuasai kerajaan. Jadik, apa ja harta benda kerajaan, depa yg punya!. Lagi satu, aku tak setuju bila hg kata RAMAI yg komen. Pasai, aku nampak hanya sorang ja....'tanpa nama berkata'!!!".

Ledang72 berkata...

Sebab itulah umno/APCO ni nak rakyat 1Malaysia ni jangan pandai dan berilmu. Senang dia nak bodoh2kan je. Kena kt batang hidung sdri baru dia rasa. kalau rakyat bijak maka boleh fikir dan tolak umno/APCO ke kubur. Bagi umno/APCO ni demokrasi sebenar tidak wujud di 1Malaysia ni. Kalau tak takkan menteri 1Malaysia bo guna RISDA utk kempen bg umno/APCO. Itu dah terang salahguna kuasa.
Menteri bo marah tak dpt pakai dewan tp dia buat kt PR tak pe, apa punye bengong menteri ni. Apa pn tahniah kpd pengurusan dewan tersebut krn tidak tunduk kpd umno/APCO ni.

Tanpa Nama berkata...

Tektik UMNO akan guna pelbagai cara untuk meraih undi khususnya akan menyampaikan macam-macam dividen kepada penduduk kampung

Tanpa Nama berkata...

jgn layan puak2 ungok/apco lantak pi la..
dgn tonggok n banggang mereka tu...

sekarang ni rakyat dah cerdik dah..

buktinya..
bayak surat kabar mereka dah tak laku dipasaran...