21 Mei 2010

Tak Tepati Janji, BN Gigit Jari !

6 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Annuar Kamaruddin

Ingat tak anda nyanyian Norkiah Hanum dalam Masam-Masam Manis yang didendangkan begini : “Apa Guna Berjanji….Kalau Tak Ditepati…Kelak Teracun Hati, Tuan Sendiri… Menggigit Jari....”

Betulkah begitu? Pada saya ada dua kebarangkalian. Sama ada betul atau tidak. Bergantung kepada Siterimajanji. Bagi Sipejanji mudah saja. Janji dulu, tunai kemudian. Kata pepatah “Kerbau dipegang talinya, manusia dipegang janjinya.”

Berapa ramai manusia tertipu dan merana kerana janji. Berapa ramai pula manusia yang bahagia kerana tertunai janji. Antara yang merana dan bahagia, tentulah yang bahagia lebih ramai. Sipenipu janji sebenarnya tidak ramai. Masalahnya siterimajanji yang mudah percaya. Skim cepat kaya. Ramai tertipu kerana janji. Kerana janji nak dijadikan isteri, ikat janji tak rasmi tak ada saksi, ramai yang tergadai bodi. Sijantan cabut lari.

Masa kini, yang paling ramai tertipu dengan siperjanji ialah siterimajanji bersatus Pengundi. Bila ada YB yang mati, pemerintah dan parti datang lagi. Parti-parti yang bertanding mula pasang strategi. Dan yang utama adalah berjanji. Yang paling kuat dan banyak berjanji adalah BN punya parti. Duit dan peruntukkan yang ditabur sana sini itu jangan peduli. Kerana pada mereka Pengundi boleh dibeli. Tapi, janji nak buat itu nak buat ini, lembut lidah dari gusi.

(Lihat Petikan berita Harakahdaily.net)
Setiausaha PAS Kelantan, Mohd Zaki Ibrahim berkata, BN hanya berjanji untuk menang PRK sahaja kemudian setelah mereka berjaya, sehingga kini janji-janji itu langsung tidak dipedulikan lagi.
Rakyat Kelantan secara umumnya telah 20 tahun berjaya mengenepikan janji-janji BN terutamanya menjelang pilihan raya kerana mereka sudah mengetahui rekod buruk BN selama ini, tambahnya, termasuk kemiskinan rakyat Sarawak meskipun negerinya kaya dengan minyak.

“Sebagai contoh dalam PRK Pengkalan Pasir pada 2005, Najib Razak ketika itu Timbalan Perdana Menteri berjanji atasi masalah banjir di Pasir Mas, sehingga kini tidak dilaksanakan meskipun kini beliau sudah menjadi Perdana Menteri.
"Begitu juga dengan janji ketika PRK Manek Urai pada 2009, pengundi di situ dijanjikan dengan sebuah jambatan menghubungkan Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru, namun sampai ke saat ini tiada mana-mana pihak datang melakukan kerja-kerja mengukur untuk menunaikan janji tersebut, bila pimpinan BN balik KL mereka sudah lupa semua janji itu," ujarnya yang juga Timbalan Yang Dipertua Dun Kelantan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas berbagai janji yang dibuat pimpinan BN sekarang ini di Sibu.
Dalam ceramahnya di Seksyen 24 dekat sini malam tadi, Zaki yang menyifatkan Sibu sebagai kawah yang sentiasa sahaja mengalami banjir yang dibiarkan berlarutan puluhan tahun oleh BN yang memerintah sejak sekian lama, meminta pengundi Sibu jangan percaya sama sekali dengan janji BN untuk atasi masalah banjir di kawasan itu.

"Jika mereka berjanji di Pasir Mas pada 2005 untuk atasi masalah banjir, tidak dilaksanakan, janji-janji manis di Manek Urai untuk peneroka Kesedar seperti Felda di Hulu Selangor, menyebabkan pengundi di dua kawasan di situ memberikan undi kepada BN, namun sehingga apa yang dijanjikan BN tidak dilaksanakan, pengundi Sibu janganlah percaya dengan BN kali ini," tegasnya lagi.

Nah! Pengundi Sibu pun sudah bosan dengan BN serta janji-janji. BN tak tepati, Pengundi Sibu buat BN gigit jari. Kepada YB-YB PR yang ada negeri, yang hilang negeri dan yang belum dapat negeri, kalau berjanji, mesti tepati, PRU dah tak lama lagi, kalau tidak GIGIT JARI!

Tiada ulasan: