22 Mei 2010

Undi pos, undi keramat BN

7 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: Mutaligat

Penyokong PR menanti dengan penuh debaran malam Ahad lalu, ketika menanti pengumuman Keputusan PRK Sibu yang dijadualkan pada jam 9.00 malam.

Namun selepas 2 jam menunggu baru ianya diumumkan. Memang kita tahu jika BN kalah sudah tentu keputusan lambat diumumkan. Akhirnya ia terpaksa diumumkan setelah segala 'usaha' untuk 'memenangkan' BN gagal.

Menurut Ketua DAPSY, YB Anthony Loke dalam kenyataannya baru-baru ini, pengiraan undi pos yang selesai jam 8.30 tetapi ia tidak diumumkan malah Borang 15 iaitu borang pengesahan parti-parti yang bertanding tentang keputusan pengiraan di sesuatu peti undi juga tidak diserahkan kepada wakil parti. Setelah didesak beberapa kali barulah ianya diberikan.

Sebelum dicampurkan dengan undi POS, DAP mendahului dengan kelebihan undi sebanyak 2,590 sahaja. Manakala undi pos ialah sebanyak 2,571 yang dikembalikan.

Maknanya dari maklumat Polling Agent DAP bahawa memang 2,571 undi pos sahaja yang dikeluarkan. Iaitu terdapat kira-kira 300 undi pos tidak dikembalikan.

Ini bermakna jika keseluruhan pengundi pos membuang undi jumlahnya adalah 2,800 lebih. Andaikata semua undi pos dikira dan dicampurkan dengan undi biasa sudah tentu BN akan menang.

Sebab itulah DAP bertegas tidak mahu membenarkan peti undi pos dialihkan selagi Borang 15 yang mengesahkan keputusan pengiraan undi pos diserahkan kepada agen pengiraan undi DAP.

Mereka bimbang jumlah undi pos akan ditambah dari jumlah sebenar undi yang dikembalikan iaitu 2,571 sahaja. Jika berlaku penambahan undi pos sudah tentu ianya tidak dapat bantah kerana Borang 15 tiada di tangan DAP.

Di saat genting seperti itu apa sahaja boleh berlaku dan sudah banyak peristiwa kontroversi yang berlaku sebelum ini.

Disebabkan petugas-petugas kita tidak mahir tentang undang-undang dan peraturan pilihanraya maka kita ditipu dan diperdaya.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: