25 Februari 2009

WOW : ZAMBRY TAZKIRAH TIAP ISNIN DI SURAU SUK

IPOH (23 FEB) :- Sepertimana pernah dijangka sebelum ini, maka adalah dimaklumkan bahawa setiap Isnin, Dr Zambry akan sampaikan tazkirah dan mengimankan solat Zohor di surau bangunan SUK. Hanya hari Isnin, wajib bagi Zambry.

Sebelum ini tak pernah kedengaran pun Zambry berbuat demikian.

Mungkin Zambry cuba menyamai apa yang dilakukan hampir setiap hari oleh Dato Seri Ir Haji Mohamad Nizar Jamaludin. Nizar juga boleh dikatakan setiap waktu sebelum solat Jumaat akan menyampaikan tazkirah di masjid-masjid. Harap-harap Zambry turut sama memberi tazkirah di masjid.

Saya amat berharap, surau SUK itu akan penuh dengan makmun apabila Zambry menyampaikan tazkirah. Yang pastinya Dr Rahman akan keluarkan arahan mewajibkan setiap kakitangan ke surau. Kalau tak,pasti surau akan kosong.

Harapan juga agar dua pelompat jarak jauh Adun Jamaludin Mohd Radzi dan Osman Jailu akan hadir ke surau kerana kelibat mereka berdua tidak pernah kelihatan pada apa jua waktu solat atau tazkirah di surau itu. http://anuarhashim.com/

39 ulasan:

Awanama berkata...

wou....hebat MB kudeta ni,hanya surau SUK saja ker????pergi ler ker surau2@masjid di kg2 plak jgn berani kat pejabat SUK sahaja.....

Awanama berkata...

mana ada budaya ameno bertazkirah ni.....tengok je la.....

Awanama berkata...

lucu betoi la mamak bendahara haram nie... nak berlakon berapa lama ????

Awanama berkata...

astaghfiruLLAH.

cuba saudara bersikap neutral,dan mencabut topi2 politik yang ada,dan meletakkan pertimbangan akal di tahap sewajarnya.

apakah orang yang,walaupun sedikit,berdakwah di jalan Allah itu perlu dicurigai?astaghfiruLLAH.

Hast thou seen if he relieth on the guidance (of Allah),Or enjoineth piety?.al-'alaq:11-12

Awanama berkata...

bagus nya kudeta MB kita ni..harus di contohi oleh MB2 umno yg lain hahhahahha

Awanama berkata...

Alhamdulillah... Marilah kita bersangka baik.. semoga dia dapat hidayah petunjuk jalan yang benar lepas nie.. HARAP INI BUKAN HANYA LAKONAN .... KERANA IA SIA2 DAN MENAMBAH KEMURKAAN ALLAH TERHADAP DIA

Power Renjis berkata...

hihi..lawak MB today http://lawaktoday.blogspot.com/

Awanama berkata...

perkembangan yang baik.Bila Najib nak bagi tazkirah pula? Boleh lah AJK Masjid Gopeng Lama jemput MB Zambri datang kesini bagi tazkirah.Teman ni rakyat mike, nak juga dengar nasihat dari MB.

Ubaid Madani berkata...

alhamdulilah,bila dah selalu beri tazkirah,lama2 nanti masuk PAS lah tu...insyallah

Unknown berkata...

antara hikmah yang di tunggu,yang tidak pernah bertazkirah mulai belajar berbuat demikian..tak terlintas di benak selama ini umno mahu dan mampu mengekalkan perkara2 yang sedemikian.moga..hidayah menerjah ke pintu hati mamak bendahara,dan carilah mana2 cawangan selepas ini untuk di daftar sebagai ahli PAS.

Awanama berkata...

Keling sekor ni, kalau bercakap dlm dewan Undangan macam keling karam, siap dgn maki hamun ADUN Pakatan, lepas tu kini nak berlakun penceramah/tazkirah...hi hi hi ....bior benar si keling Pangkor ni...buang tebiat ke atau tiru Nizar? Siang tazkirah, malam...belum tau apa buat lak!

Awanama berkata...

Tak perlu la kita berburuk sangka...dia dah buat baik..tu kita sokong...semoga ia bukan lakonan sahaja...kerana kelak laknat menimpa jika ini sekadar berbasi-basa sahaja.

Jika benar alhamdulillah...semoga boleh diteruskan oleh MB-Mb lain. dan kalau boleh tiap waktu...dan di semua masjid dan surau kalau boleh dan mampu la...kami sentiasa mendoakan yang terbaik buat MB yang tak sah ni...

Kita doakan semoga perubahan ini membawa hidayah untuk semua ke arah yang benar dan betul. Amin.

Awanama berkata...

Masa zaman nabi ada masjid yg didirikan oleh puak puak munafik...dan semua tahu masjid tersebut dipanggil 'Masjid Dhiral'... sekarang ada lagi masid mcm itu..Masjd kristal....

Kita bukan bersangka buruk bila Zombie atau zambori nak kasi kuliah atau tazkirah... cuma heran kenapa sekarang baru nak sebuk sebuk,, sebelum jadi mb haram tu tak boleh buat ker??.. ni persoalan yg timbul... jg nanti ada pulak tazkirah dan solat zohor yg 'dhiral'.......lu pikirlah sendiri sazlee shah

shazleeshahazeman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Awanama berkata...

salam.

sebenarnya 'dhirar'ye,bukan 'dhiral'.

ianya gelaran yang diberikan Allah untuk masjid yang dibangunkan utk golongan munafiq pada zaman RasuluLLAH.

abu sufyan,sebelum Islamnya,merupakan antara pemuka2 Quraish.

umar R.A,sebelum Islamnya,adalah antara penentang Islam yang terhebat.

namun,setelah masuk Islam,kedua2 tokoh ini diangkat berdasarkan kapasitinya sebagai Muslim,bukan sebagai "bekas penentang da'wah".

Umar diangkat malah menjadi khalifah selepas Abu Bakr.

wajarkah,insan yang mengajak ke jalan Allah,walau sebelumnya tidak,dicemuh dan ditolak?sedang RasuluLLAH tidak melakukan sedemikian terhadap Umar dan Abu Sufyan.

adakah kita lebih Islam daripada RasuluLLAH?tentu sahaja tidak.kita mengambil sunnah2 RasuluLLAH sebagai sumber tatacara kita beribadah,berakhlaq,dan beraqidah.

"O ye who believe! Come, all of you, into submission (unto Him); and follow not the footsteps of the devil. Lo! he is an open enemy for you." Al-Baqarah:208

Awanama berkata...

ahklak orang pas disini cukup meloyakan. buangkan saja ketayab yang anda pakai ke dalam lubang tandas...malu dengan Allah

Awanama berkata...

en. Shazlee shah....ni semua mainan politik Zombie...bukanlah kita pandai baca hati orang...tapi kita tau macam mana munafiknya puak ameno....jalan dia naik jadi MB pun dah tak betul.....apa kapasiti dia nak tazkirah atas nama MB....Mb haram .... ATAU you pegang kata=kata " ikut apa aku cakap, tapi jangan ikut apa aku buat ".....pergi Pangkor...lihat cara hidup dia......hampeh !

Awanama berkata...

belum tentu orang pas mati masuk syurga dan orang umno masuk neraka.Allah tahu anda ssolat untuk parti atau untuk Nya.

Awanama berkata...

Matlamat PAS islam......memang pas @umno bukan kita pasti masuk syurga/neraka. tapi kalo orang sokong umno, maknanya dia redha atas apa kerja jahat ameno....rasuah, salah guna kuasa, dll. Tak sapa solat sebab parti.....alahai ameno

Awanama berkata...

xkata pun org umno mati masuk neraka,org umno yg terasa lebih2.hahaha.Shazlee shah,mknanya sebelum jadi MB ni dia mmg truk la,minum arak bagai men judi?mknanya bila jadi MB baru nak tnjuk Islamnya??kalau x jadi MB mcm mana plak???tolong jawab skit.dah dia amek kerajaan secara haram,orang akan terus menyumpah,maki hamun dia.mcm orang israel rampas tanah orang Palestin, pahtu suh orang palestin jangan serang israel.tu terlebih bijak namanya.

Awanama berkata...

hehehe..tak sabar lak nak dengar zomby bagi tazkirah...lepas nie jadi imam kat masjid la zomby..baca khutbah...perghh..mesti bes dengar..x ngantuk.masjid pun penuh..hidup zomby..hidup zomby..pastu pakat2 la...pak lah,najib,hishamudin,muhyidin,khairy,ali rostam..jadi imam setiap masjid..siap baca kuthbahhhh...wowwww..x sabar nyer...

fadiga fahmi berkata...

salam..
tahniah buat zamberri sebab mengikut cara hj.nizar kita...
tak sabar nak tengok vcd kudeta tok guru pangkor yang bernama
zammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
zammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
alaaaaa beri

Awanama berkata...

salam..tak pernah saya mendengar ada pemimpin umno yang pernah bagi takzirah..olih itu saya harap datuk zambri beri lah takzirah yang berpandukan al'qur'an dan hadis,jangan ikut kitab umno pulak..kita teruskan menjana pendapatan untuk perjuangan..layari http//www.igetworld.com/karimshariff..

Awanama berkata...

bersolatlah kamu demi untuk parti.mati esok kapan dengan bendera pas.

Awanama berkata...

tenang saudara seagamaku.

saya cuma menerangkan bahawa akhlaq muslim itu tidak sepatutnya berlandaskan emosi,namun sepatutnya sirah kenabian.

saya juga tidak biased kepada mana-mana parti politik.

jangan melulu,saya cuma berpesan atas peranan sebagai seorang Muslim kepada Muslim yang lainnya.

zambry berdakwah,bukan benda salah.

saya tidak pernah menghidupkan pendapat bahawa orang berdosa(jikalau benar) perlu disokong.

cuma dalam konteks memberi tazkirah,zambry juga seorang Muslim yang berkewajipan meng'amalkan amar ma'fur dan nahi munkar.

tentu sahaja,konsep ini tidak khusus kepada sesuatu golongan sahaja.

Awanama berkata...

Cuma jangan nanti cakap tak serupa bikin. jangan pulak " Ikut apa zamri cakap tapi jangan ikut apa zamri buat ".....saudara shazlee shah nampak tak......jangan pejam mata perangai pemimpin ameno nih.......pejam mata.....lihat dengan mata hati....

Awanama berkata...

dengar bleh,percya jangan...to zambry,jgn bwa ajaran songsang sdah..fhmkn btul2 dlu bab agama nie..jgn main redah je semata2 nk tnjuk yg hang pun pndai bab agama..setahu ak,pemimpn umno nie xnk kepda agama..zambry,hang wat lwk tul la...muka pun xda cahaya..zaaaaaaaaaaaaaammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm3x

Awanama berkata...

Drs,Spt umum tahu di persidangan Dewan Undangan Negeri yg lalu perilaku dan fe'il perangai nya amal memualkan.Tidak menghormati speaker di lidah nya meleleh caci maki.Bila mejadi MB tampil bertazkirah.Bukan musykil insan tak boleh berubah,namun "the past records" kerap menjadi cermin bandingan.Should the rakyat to be blamed?

Awanama berkata...

Alhamdulillah..kami amat mengharapkan Dr Zambri dapat luangkan masa untuk bagi tazkirah kat Seri manjung,pangkor, venice of perak, taman samudera....ahlan wasahlan tuan MB...kami menunggu tazkirah tuan...paling koman pun datanglah ke surau Madah ..sebabnya selalu kekurangan Ustaz yang bagi kuliah disana..Salam MB..Hxxxx

Awanama berkata...

(Pak Andak)Assalamualaikum untuk pengetahuan anak-anak semua di zaman Rasulullah saw ada seorang munafik yang bernama Abdullah b Ubai yang dia ni kalau sembahyang duduk di belakang nabi saw..Allah taala ada menceritakan tentang ibadah orang-orang Munafik yang hanya berpura-pura ini tidak akan mendapat pahala...apa guna bertazkirah kalau dalam masa yang sama membenarkan budaya berhibur yang di haramkan oleh Allah..Pak Andak dengor dalam Perak FM di info ternak sungai siput nanti ada konsert pop Yeh Yeh...aduih macam mana ni nak Zambri..woi mike bertazkirah anak buah bergambus keriangan...tak minat nak datang tazkirah mike deme lagi minat datang nengok konsert.

Awanama berkata...

teruskan bersikap emosi.

tugas saya sudah selesai.

saya sekali lagi menegaskan,amal yang baik itu adalah amal yang baik,tidak kira siapa pelakunya.

benar,mungkin terdapat motif-motif tertentu dalam tindak-tanduk beliau.mungkin.

namun,apakah ini menjadi sandaran untuk kita bersikap mudah menuduh?

Allah menyebut dalam Surah Al-Maidah ayat 94:

O ye who believe! When ye go forth (to fight) in the way of Allah, be careful to discriminate, and say not unto one who offereth you peace: "Thou art not a believer,"

Bermaksud,jangan mengatakan seseorang itu tidak beriman.Ini ayat Allah,bukan ayat saya.

RasuluLLAH menyebut mengenai akhlaq Muslim terhadap Muslim lainnya:

"Memaki orang Muslim itu satu kefasikan dan memeranginya itu satu kekufuran." (Riwayat Al-Bukhari & Muslim.

Ini ayat RasuluLLAH,bukan ayat saya.

Percayalah,saya juga seperti anda semua,nahu Islam dimartabatkan di bumi bertuah Melayu ini.

Saya juga mahu syariat Allah ditegakkan, keberhasilan da'wah diteluskan,dan akhlaq dimurnikan.

Tapi bukan dengan cara beremosi dengan melulu.Pastinya setiap tindakan perlu pertimbangan dalil-dalil Quran dan Sunnah,selagi mana keadaan memerlukan.

Saya bukanlah menunjuk pandai agama.Malah saya tiada ilmu banyak pun.

Saya cuma menjadi seorang Muslim.

Percayalah,saya mahu yang terbaik untuk ummat ini.

Kebenaran,dan kesalahan itu perlu dilihat dari kacamata Islam secara keseluruhannya.

Awanama berkata...

SEKARANG INI YANG AKU NAMPAK PAS LAH YANG PALING MUNAFIK BERBANDING UMNO.DULU MEREKA KATA KERAJAAN BN KAFIR KERANA JOINT CINA DAN INDIA.TAPI SEKARANG MEREKA SANGGUP BERKERJASAMA DENGAN KAFIR LAKNATULLAH DEMI GILA KUASA.SEHINGGA SANGGUP TIDUR ATAS JALAN MENETANG KEPUTUSAN RAJA MEMECAT MB BODOH DARI PARTI MEREKA.

Awanama berkata...

Memang bagus bila ada org nak bg tazkirah tapi kalau kita dah tahu kita lebih cerdik dari yg nak bg tazkirah. Baik kita belah..

Sebagai pendokong regim HARAM umNO, dia tak akan lari dari menyebut Rukun HAdhari yg menjadi pegangan mereka.Kitab ape tak tahu..10 rukun sesat.

Macam mana kita nak rasa tenang bila ISlam tu di modify ikut sedap hati. Cthnya, bila keling botol tu cakap, Kita kena bertakwa dan taat pada ALLAH, ada ke roh islam tu boleh meresap, bila keikhlasan tak der, penyokong PAS pasti belah, dan org umNO mana suka dok surau sbb ini bukan budaya diaorg. last2 keling tu cakap sorang2. yakin x akan berjalan spt yg dirancang, Rakyat dah muak. Dalam paper pun dok kata Pakatan rakyat yg x ikut undang2.. sudah terang lagi bersuluh..

Awanama berkata...

ORANG KAFIR YG TIDAK MENENTANG ISLAM ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA ORANG ISLAM YANG MENENTANG ISLAM...TENTANG BARING KAT JALAN TU...HMM MUNGKIN JUGA SALAH PADA MATA KASAR KITA...TAPI MUNGKIN ITU SAJA YG MAMPU DILAKUKAN OLEH RAKYAT TERSEBUT UNTUK MENUNJUKKAN RASA TIDAK PUAS HATI KEPADA KEPUTUSAN TU...PEPATAH MELAYU ADA MENGATAKAN...RAJA ADIL RAJA DISEMBAH...RAJA ZALIM RAJA DISANGGAH...MB NIZAR BUKAN BODOH DAA...EDUCATION NYA JAUH LEBIH TINGGI...DUNIA AKHIRAT ADA...DIA MASUK POLITIK BUKAN SEMATA2 KUASA DAN WANG. WANG DIA DAH BELAMBAK SEBAGAI CONSULATANT JURUTERA DALAM DAN LUAR NEGARA!

BAGUSLAH, KALAU MB KUDETA NAK SAMPAIKAN TAZKIRAH, CUMANYA KITA HARAP DIA BERIKAN APA YANG BETUL MENGIKUT ALQURAN DAN HADIS...BUKANNYA SEKADAR SUKA-SUKA HATI JA. DAN KALAU DAH BERIATHU YG BETUL TU, HARAP2 DIA BUATLAH JUGA, JGN PANDAI CAKAP JER...KALAU APA YG DIA BUAT NI DRAMA SWASTA SEMATA-MATA HMMM...LAGILA ORG MENYAMPAH NENGOKNYER.
MOGA ALLAH MENUNJUKKAN JALAN YG TERBAIK KEPADA KITA SEMUA...

Awanama berkata...

Berlakon dengan real x kan sama bro...

Awanama berkata...

Orang yang berjihad 'BELUM TENTU' masuk syurga ( jika x ikhlas)tapi org yg tolak undang2 @ suruhan Allah 'KONPEM' masuk neraka....terkejut dgn sikap wanita yg mengaku islam tapi x tutup aurat, boleh mereka kata, tutup aurat 'belum tentu' baik....hmm, sedap mulut mereka jee....tapi terdedah sana sini,berketul2 dek pakaian ketat, memang 'konpem' tak baik....moga ALLAH pelihara kita semua...amin. Takbir!!!!

Awanama berkata...

Woi kome ada dengor ke Datin Seri Rosmah Mansor dok berduet dengan Mawi eee macam anak dara suaranya...ha ha ha itulah kome..orang pas mana reti nyanyi...tengok Datin Rosmah terangkat beb..ha ha ha teruskan budaya berhibur...nanti coming soon zambri and Rosmah berduet lagu 10 budak hitam main tepi kolam

Awanama berkata...

Orang Pas punya tazkirah banyak mengumpat orang aje. Tak percaya pegile markas PAS.Semua orang buat tak betul. Bila bagi PAS memerintah, konon pandai, tapi jadi pak turut. Sudahe, dah terbukti, jadi pak turut. Nik Aziz tu sebab tak ada cina menang di kelantan, Kalau ada tak tau macam mana. Cina pun takkiah di kelantan tu,sebab kelantan negeri miskin.

Awanama berkata...

well said shazlee shah! Jaga ka mulut sebaiknya. Jgn terlalu mudah nak mengata dan menggelar org itu dan ini. Sikap yg baik ke tu kalau mengaku org yang baik? Kalau tak kenal peribadi sesorang jgn terus mulut tu berkata yang tak elok. Cuba bertenang dan fikir situasi ini sbg contoh.. Si A dan Si B tak kenal kenal dn lansing x pernah jumpa pun. Si A sedang buat kerja. Datang Si B, bertemu Si A lantas mengata dan mengelar yg tak elok kat Si B. Org sekeliling memandang dgn tanda tanya.. Apa first impression org2 yg ada kat situ? Fikir2 lah