17 Julai 2010

ISU PASIR - JAWAPAN MUHYIDDIN JAWAPAN `BUSUK HATI'

5 Syaaban 1431H.
Oleh: WFAUZDIN NS

ISU kecurian pasir di Selangor nampaknya melekakan kita sehingga tidak kita sedari Najib mengumumkan `bonus' sempena menyambut Ramadhan dan Syawal berupa kenaikan harga petrol, diesel, gula dan gas. Saya sudah ulas isu kenaikan harga barang ini di dalam tulisan saya sebelum ini. Mudah saya katakan, kita kena bersyukur kerana mempunyai PM yang bijak mengurus ekonomi dan rakyat semakin senang sekarang.

Kali ini saya ingin ulas sedikit isu pasir di Selangor. Setelah isu ini diperdebatkan oleh banyak pihak termasuk dari rakan-rakan di dalam PR sendiri, maka Kerajaan Negeri Selangor pantas bertindak. Di antaranya Kerajaan Negeri menawarkan habuan kepada sesiapa yang dapat memberi maklumat tentang kecurian pasir ini. Di samping itu, aspek kawalan dan pengawasan diperketatkan. Usaha terakhir Kerajaan Negeri Selangor adalah memohon kerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi membenteras pencuri-pencuri pasir berkenaan. Surat rasmi telahpun dimajukan ke pihak berkuasa di Kerajaan Pusat sehingga ke peringkat TPM.

Ini merupakan satu bukti betapa Kerajaan Negeri Selangor begitu komited untuk membenteras kegiatan tidak bertanggungjawab ini. Paling menyedihkan, apa komen TPM Muhyiddin Yasin tentang permohonan Kerajaan Negeri Selangor tersebut? Beliau menjawab seperti bukan seorang TPM, bahkan jawapannya seperti bersikap dendam dan busuk hati. Katanya, itu bidangkuasa Kerajaan Negeri Selangor dan mengapa pula Kerajaan Pusat mahu ambil alih? Kita mahu tanya pemimpin No. 2 Umno ini, bila pula Tan Sri Khalid minta Kerajaan Pusat ambil alih? Beliau cuma mohon kerjasama, tidak bolehkah untuk bekerjasama demi kebaikan rakyat?

Jika Muhyiddin selama ini menganggap isu pasir adalah bidangkuasa Kerajaan Negeri dan Pusat tidak mahu campur, mengapa Najib dan juga Muhyiddin melalak bercerita pasal pasir di Selangor? Serahkan sahaja kepada Selangor. Tujuan Kerajaan Negeri memohon kerjasama dari Kerajaan Pusat adalah untuk membenteras jenayah curi pasir. Masakan untuk membenteras jenayah pun Kerajaan Pusat mahu lepas tangan? Mengapa begitu sombong TPM kita ini? Inikah rupanya pemimpin yang memekik hari-hari mahu bekerjasama dengan PAS demi perpaduan Melayu kununnya?

Kita semua tahu, semua sekolah adalah di bawah Kementerian Muhyiddin. Baru-baru ini Ketua Polis Kuala Lumpur pernah menyebut ada 10 buah sekolah di KL sahaja mempunyai rekod jenayah dan pihak Polis akan mengawasi dan memantaunya. Tidakkah ini bermakna pihak Polis telah memberikan kerjasama kepada Kementerian di bawah Muhyiddin? Adakah ini bermakna pihak Polis mencampuri hal ehwal Kementerian beliau? Mengapa Muhyiddin tidak mahu Pusat bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor bagi mengatasi masalah jenayah curi pasir ini? Mengapa perlu ada dendam dan hasad sedemikian rupa?

Jika semua rakyat di negara ini atau semua MB/KM di semua negeri di Malaysia ini mempunyai perangai `busuk' seperti Muhyiddin ini, negara ini akan musnah dan hancur. Seandainya kita melihat satu kejadian jenayah, tetapi kita berdiam diri hanya kerana kita menganggap itu tugas pihak keselamatan bukan tugas kita, apa akan jadi pada masyarakat di negara ini? Inilah yang berlaku di Selangor. Muhyiddin tanpa rasa bertanggungjawab sebagai TPM mudah menyebut, itu bidang kuasa Kerajaan Negeri, maka biarkan mereka selesaikan sendiri.

Sedangkan, beliau sendiri mengakui belum lagi melihat surat permohonan dari Kerajaan Negeri Selangor itu. Beliau belum tahu apakah bentuk bantuan yang ingin diminta oleh Kerajaan Negeri Selangor, awal-awal lagi beliau sudah menolak. Ya, niat beliau mungkin tidak mahu isu tersebut selesai kerana mudah baginya untuk menyerang Kerajaan Negeri Selangor di bawah PR tu.

Mudah-mudahan pemimpin seperti ini tidak kekal lama di negara kita. Sikap beliau itu jangan kita contohi terutamanya oleh budak-budak sekolah walaupun Muhyiddin selaku Menteri mereka. Inilah yang dikatakan `ego, sombong dan takbur' ./wfauzdin.blogspot.com

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Pusat bukan x boleh tolong, tapi nak buat apa tolong bukan boleh dapat hasil, sebab geng2 pakatan dan sewaktu dengannya yang sedang kutip hasil mati-matian....

Tanpa Nama berkata...

BEGITULAH MALANGNYA NASIB RAKYAT DI NEGARA INI,DAPAT PEMIMPIN YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB. SAYA RASA MUNGKIN YANG MENCEROBOH DAN MEROMPAK PASIR TERSEBUT DIKALANGAN PEMIMPIN ATAU KRONI UMNO JUGA, SEBAB ITU TPM TAK MAHU CAMPUR TANGAN.

saya baca jawapan muhyidin macam bunyi jawapan budak-budak penageh dadah dikampong saya je, dalam satu peristiwa, ada sebuah rumah sedang terbakar orangramai minta yang berada disekitar tempat itu supaya menolong apa yang boleh dilakukan, misalnya telefon pihak bomba atau siramkan air atau laungan azan, jawab seorang penageh "kita serahkan kepada pihak bomba, itu kerja mereka".
Rumusan yang boleh dibuat, ketokohan muhyidin lebih kurang MAT PIT saja.

Tanpa Nama berkata...

kalau tpm yang ada kat malaysia kata macam tu saya rasa orang yang kat muar bodoh bodoh belaka ditipu oleh kata kata muhidin.buat apa nak tolong orang kat muar bukan pilih saya pun.saya naik sendiri jadi tpm.kan kah bagus .

MUHYIDDIN TAK LAYAK JADI, TPM DAN PM MALAYSIA berkata...

PEIMIMPIN YG 'BUSUK HATI' AKAN MENDAHULUKAN KEPENTINGAN/UNTUNG PERIBADI DAN SUKU SAKATNYA SAHAJA DAN PERKATAAN 'TOLONG' BAGI MEREKA ADALAH SAMA SEPERTI YG KELUAR DR MULUT 'AH LONG', SI PEMBERI TOLONG DGN RIBA YG TINGGI & XAKAN HABIS ITU.MEREKA 'TOLONG' HANYA JIKA DPT UNTUNG TANPA PERI KEMANUSIAAN.

TIDAK ADA PERASAAN IKHLAS MENOLONG BAGI PEMIMPIN2 YG MCM MUHYIDDIN INI. U HELP ME, I HELP U... FAHAM X??? KITA DPT $1 AJER (MCM 1 MALAYSIA) MEREKA DPT $1000 ATAU LEBIH.

PEMIMPIN2 ISLAM YG SEBENAR AKAN MEMBERI PERTOLONGAN WALAUPUN KPD MUSUH (INIKAN PULA SESAMA ISLAM)-DAN MENGANJURKAN KEMBALI KPD ISLAM/ALLAH DAN HUKUM-HUKUMNYA). MEREKA MERAMAIKAN SAHABAT, BUKAN MERAMAIKAN MUSUH MCM JAWAPAN MUHYIDDIN INI AKAN MENYEBABKAN RAKYAT SEMAKIN MEMUSUHI UMNONGOK/BE END.

UMNONGOK BUKAN SEMAKIN BERUBAH KE ARAH BAIK/DEKAT KPD ALLAH SEBALIKNYA MENJADI SEMAKIN ANGKUH, SOMBONG, TAKABBUR DAN BONGKAK.