06 Julai 2010

Perhimpunan kedua GAS di Klang Kelmarin

22 Rejab 1431 H

Kira-kira 600 orang menyertai perhimpunan kedua anjuran Gerakan Anti-Samy Vellu (GAS) di Dewan Hamza di Klang dalam kempen mendesak presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu S meletak jawatan.

Bagaimanapun, kira-kira 50 ahli MIC Klang turut hadir. Dan seperti yang diduga berlaku jerit menjerit antara mereka dengan penyokong GAS, setengah jam selepas perhimpunan itu bermula pada jam 2 petang.

Semalam, seorang pemimpin MIC berkata satu protes yang akan disertai 5,000 penyokong MIC, akan diadakan untuk melawan perhimpunan GAS itu.

Ketika para pegawai polis memujuk penyokong MIC itu beredar, kira-kira 30 anggota polis menutup semua pintu masuk ke dewan tersebut.

Pada mulanya, penyokong MIC itu enggan beredar, sambil berkata: "Jika kami beredar, semua orang mesti pergi!".Mereka juga tidak mahu sesiapapun berucap mengkritik Samy Vellu.

Ketika ketegangan semakin meningkat, dan penyokong GAS pula melaung kepada polis supaya menghalau atau menangkap penyokong MIC, kelihatan anggota polis mengiringi beberapa penyokong dan pemimpin mereka keluar dari dewan.

Bagaimanapun, ada juga antara mereka yang masih berada di situ untuk memerhati perjalanan perhimpunan tersebut.

Sementara itu, dalam ucapannya, bekas pemimpin MIC Petaling Jaya, V Subramaniam - atau lebih popular dengan panggilan Bharat Maniam -mengucap terima kasih kepada pihak polis kerana melindungi peserta perhimpunan tersebut.

Pemimpin GAS lain yang turut berucap ialah KP Samy, V Mugan yang mengetuai hadiran melaung mendesak Samy Vellu berundur, bekas pemimpin Hindraf yang kini menyertai PKR V Ganabatirau dan ahli perniagaan OMS Thiagarajan.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: