05 Ogos 2010

Bergelar Peguam Tapi 'Speaker Haram' Ganesan Tidak Tahu Undang-undang

24 Syaaban 1431H
Oleh Fazli Othman
http://suara-keadilan.com/

SHAH ALAM 4 Ogos - Tindakan 'Speaker Haram' Dewan Undangan Negeri Perak yang menggantung Menteri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Nizar Jamaluddin secara sembrono jelas membuktikan beliau cuma boneka lantikan Umno-Barisan Nasional yang bertindak umpama lembu dicucuk hidung

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Titi Serong, Drs Idham Lim, tindakan Ganesan itu membuatnya tidak layak langsung menduduki kerusi mulia Speaker DUN seolah-olah beliau tidak belajar undang-undang walaupun seorang peguam.

"Tindakan Ganesan yang menurut apa sahaja kemahuan ADUN Umno-BN menunjukkan beliau sebenarnya dilantik sebagai pengerusi dan bukan Speaker Dewan.

"Beliau sepatutnya menghadapkan Nizar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan dan bukannya secara melulu mengenakan tindakan terhadap Nizar yang sekarang ini menjadi Ketua Pembangkang di Dewan yang mulia ini," tegas Idham ketika dihubungi Suara Keadilan.

Katanya, jika seseorang ADUN bangun dan mengemukakan usul terhadap Nizar yang juga ADUN Pasir Panjang, Speaker sepatutnya membawa hal itu ke jawatankuasa tersebut untuk dibincangkan.

"Saya menganggap beliau sebenarnya gagal melaksanakan tugasnya sebagai Speaker, beliau telah bertindak di luar bidang kuasanya tanpa merujuk kepada sesiapa. Beliau nampaknya tidak faham apa yang dikatakan Peraturan Tetap Mesyuarat menyebabkan beliau dengan sesuka hati melanggar peraturan tersebut," jelas beliau.

Tambah beliau, ini tindakan Ganesan itu mencerminkan perbezaan ketara dalam amalan demokrasi semasa Pakatan Rakyat memerintah apabila Speaker, V Sivakumar pernah menggantung ADUN dan Exco 'haram' Umno-BN hanya selepas merujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan sebelum membuat sebarang keputusan.

Apa yang lebih mendukacitakan kata Idham, Nizar sebagai Ketua Pembangkang hanya diperuntukan 15 minit untuk membahaskan Rang Undang-undang mengenai perbekalan tambahan RM80 juta dan yang menyedihkan setelah tamat tempoh tersebut, Ganesan bertindak mematikan pembesar suara Nizar menyebabkan beliau terpaksa berucap dalam nada yang kuat.

Sementara itu, persidangan yang berlangsung semalam hanya berjaya mengemuka 7 daripada 127 soalan yang telah dihantar kepada Ganesan.

Nizar pula digantung daripada persidangan Dewan selepas didakwa mengengkari arahan Ganesan supaya duduk.

Selepas pertikaman lidah kira-kira 30 minit, Nizar dan ADUN Pakatan Rakyat yang lain mengambil keputusan meninggalkan Dewan.

Tiada ulasan: