01 September 2010

Kenyataan Media PAS cawangan Bandar Universiti, isu Bazar Ramadhan

21 Ramadhan 1431H.

Pas Cawangan Bandar Universiti amat terkejut dengan beberapa pendedahan yang dilakukan oleh beberapa peniaga Bazar Ramadhan bertempat di Bandar Sri Iskandar, Bota, Perak. Ketua Penerangan Pas Cawangan Bandar Universiti, Ustaz Hakimi ketika ditemui melahirkan rasa kekecewaan terhadap pengurusan bazar Ramadhan yang gagal menguruskan tapak gerai dengan baik hingga menyebabkan berlaku banyak kekosongan gerai menjelang penghujung Ramadhan ini.

Kekosongan gerai yang ketara itu sekaligus menyebabkan pengunjung berasa hampa kerana terpaksa berjalan jauh antara satu gerai ke gerai yang lain seterusnya menyebabkan mereka merasa bosan dan tidak lagi berkunjung ke bazar Ramadhan pada hari yang berikutnya.

Fanomena ini akhirnya menyebabkan bilangan pengunjung ke Bazar Ramadhan itu menyusut dengan mendadak dan memberikan kerugian kepada para peniaga. Difahamkan kekosongan gerai itu berlaku kerana ketidak seriusan dan kelemahan pihak pengurusan yang tidak mengambil sebarang kaedah berkesan untuk memastikan para peniaga yang sudah menempah gerai menjalankan perniagaannya di tapak tersebut.

Ustaz Hakimi juga merasa kesal akan ketidak pekaan pihak penganjur dalam menyediakan tempat yang bersih dan berdekatan dengan bazar untuk para peniaga mendirikan solat .

Para peniaga yang terpaksa membuka gerai seawal jam 3 petang mengalami masalah yang besar untuk menunaikan solat Asar di tempat yang berhampiran dengan bazar kerana kesulitan untuk meninggalkan tapak perniagaan kerana pada waktu tersebut orang ramai sudah mula memenuhi bazar untuk membeli belah. Pas Cawangan Bandar Universiti berpandangan masalah ini mampu diselesaikan seandainya pihak pengurusan menyediakan tempat khas untuk solat memandangkan hampir 100% peniaga di bazar adalah orang Islam. Di harapkan pihak pengurusan bazar Ramadhan di Bandar Sri iskandar dan diseluruh negara dapat mengambil berat permasalahan yang berlaku ini dan mengatasinya dengan segera.

Tiada ulasan: