16 September 2010

DVD sidang bawah pokok: PR Perak lapor polis

6 Syawal 1431H.

IPOH, 15 Sept: Pakatan Rakyat Perak hari ini membuat laporan polis berikutan sikap double standard polis berhubung isu memiliki DVD Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) bawah pokok.

Laporan itu diketuai Speaker Pakatan Rakyat Perak, V Sivakumar bersama pimpinan Pakatan Rakyat di balai polis Ipoh, kira-kira jam 10.30 pagi tadi.

Menurut mereka, polis bersikap pilih kasih kerana hanya bertindak ke atas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tebing Tinggi, Ong Boon Piow sedangkan pimpinan Umno BN yang terang-terangan membuat kenyataan untuk mengedar 50,000 DVD itu secara percuma dibiarkan begitu sahaja.

Kenyataan tersebut mereka dikeluarkan Menteri Besar BN, Datuk Dr Zambry Kadir pada 19 Mei tahun lalu.

Selain itu MCA Perak juga ada membuat tayangan percuma kepada badan bukan kerajaan dan orang ramai tentang persidangan bawah pokok tersebut.

"BN boleh buat 50 ribu DVD dan edar kepada orang awam. Kenapa itu tidak dipertikaikan?

"Tetapi mahu dakwa YB Ong Boon Piow, ini sangat jelas berlaku double standard," kata Sivakumar.

Ong Boon Piow yang sebelum ini dijangka didakwa mengikut Seksyen 6 (1) (a) Akta Penapisan Filem 2002 kerana memiliki 23 DVD yang belum diluluskan oleh lembaga penapisan filem.

Pendakwaan yang dijadual di Mahkamah Majistret Ipoh itu kemudiannya dibatalkan pada saat akhir.

Jika terbukti bersalah, Ong boleh dipenjarakan sehingga tiga tahun, denda antara RM5,000 hingga RM30,000 atau kedua-duanya sekali.

DVD kontroversi bertajuk "Rampasan Kuasa BN di Perak" itu memuatkan rakaman sidang tergempar dewan undang negeri Perak pada 3 Mac 2009 yang diadakan di bawah sebatang pokok yang dirakamkan oleh Ong.

Tiada ulasan: