28 November 2010

Kes Jenapala : kes tidak boleh dicabar dan dibawa ke mahkamah, bagaimana Perak ?

21 Zulhijjah 1431H.
Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 27 Nov.:- Merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi pada 25 November lepas yang telah menolak permohonan pendengaran kes saman bekas timbalan setiausaha agung PKR, P Jenapala terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Hakim Mahkamah Tinggi Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas Datuk Aziah Ali dalam keputusannya berkata, mahkamah tidak mempunyai kuasa mendengar masalah dalaman yang membabitkan parti politik seperti yang termaktub dalam Seksyen 18(C) Akta Pertubuhan.

"Seksyen 18(C) Akta Persatuan memperuntukkan apa-apa keputusan yang dibuat parti politik atau pegawai parti (termasuk setiausaha agung) yang berkaitan urusan dalaman parti tidak boleh dicabar dan dibawa ke mahkamah.

Mengulas perkara berkatan ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim dalam lama twiternya menegaskan sepatutnya lebih awal mahkamah juga lebih awal tidak campur tangan dan menolak kes kedudukan menteri Besar dan Speaker DUN Perak.

Katanya dengan jelas Perlembagaan malaysia Perkara 72.Keistimewaan Dew Undangan.menyatakan (1)Kesahan apa-apa prosiding di dalam Dewan Undangan mana-mana negeri tidaklah boleh dipersoalkan di dalam mana-mana mahkamah

"Secara umum dapat di fahami bahawa hak menentukan kedudukan MB dan Speaker Perak bukan di dalam mahkamah sepertit yang telah berlaku" tulisnya.

Menurutnya juga kerana pelanggaran hak dewan negeri sebagai penentu kepada pemerintahan kerajaan negeri yangg sah tanpa campurtangan pihak lain menyebabkan kemelut berpanjangan di negeri Perak.

"Saya masih bertegas dan mengulangi bahawa terdapat pelanggaran kepada undang-undang tubuh kerajaan Perak dan perlembangaan Malaysia dalamm krisis di Perak" Katanya yang juga merupakan Ketua penerangan PAS negeri Perak.

Tiada ulasan: