16 Disember 2010

Pencemaran sisa Tanah Hat , Jabatan Alam Sekitar mesti bertindak segera.

Perhatian segera...tanah berasid dari sebuah kilang merupakan sisa buangan kilang yang diangkut dari sebuah kilang di kawasan kilang Taman Kerian Parit Buntar melalui jalan ke Serdang Bandar Baharu, sering mengalami tumpahan, hari ini puluhan longgokan seperti ini bermula dari taman kerian sehingga saya melencong ke Tol Bandar Baharu...mohon Jabatan Alam Sekitar dan agensi berkaitan mengambil tindakan segera kerana dipercayai tumpahan ini boleh memberi kesan kepada kesihatan.


10 Muharram 1432H.

Saya menyaksikan sendiri dan menerima aduan dari orang ramai berkenaan kilang Syarikat Wembly Activated Clay yang berada di Simpang Lima Parit Buntar yang membawa bahan sisa Tanah Hat yang bertaburan di jalan raya dalam perjalan untuk dibuang ke satu lokasi di Bandar Baharu Kedah.

1. Banyak pihak mendakawa sisa tanah itu mengandungi bahan 'toxid' dan membahayakan kesihatan dalam tempoh masa yang panjang, kerana itu saya membantah kecuaian pihak kilang Wembly sehingga mendedahkan masyarakat sekitar Parit Buntar dalam keadaan yang mengancam kesihatan.

Sering kali berlaku kecuaian pihak kilang sehingga berlaku tumpahan tersebut yang menghantui penduduk sekitar Parit Buntar.

2. Saya tidak pasti berapakah jenis bahan-bahan beracun yang dikeluarkan oleh kilang Wembley dan adakan memberi kesan kepada penduduk sekiranya meresap ke bumi dan yang dilarut air serta dihanyutkan atau yang naik ke udara dan mencemarkan alam sekitar.

3. Satu pemeriksaan yang rapi oleh pihak penguasa tempatan dan agensi yang terlibat terhadap tahap keselamatan kepada kenderaan yang digunakan untuk mengangkut Tanah Hat itu.

4. Sebenarnya kedudukan kilang bahan beracun itu sudah tidak sesuai berada dilokasi yang padat dengan petempatan seperti Parit Buntar, dan saya mendesak supaya kilang ini dihentikan operasinya dalam tempoh yang secepatnya mengikut perjanjian konsesi dan undang-undang yang sedia ada.

5. Bersama ini saya siarkan beberapa keping gambar yang diambil sekitar jam 1.00 petang tadi dalam perjalanan saya menuju ke Tol Bandar Baharu yang membuktikan kecuaian pihak Kilang Wembley sehingga saya terpaksa mengelak lebih 20 tompokan kecil dan besar tumpahan sisi kilang tersebut.




KENYATAAN MEDIA, 16 Disember 2010.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SALAM YB, MINTA JASA BAIK YB UNTUK BUAT ADUAN DENGAN JAS PERAK. KALAU YB CAKAP MUNGKIN MEREKA AKAN AMBIL TINDAKAN CEPAT. SAYA PUN RISAU SBB HARI2 AKAN BERTEMU DGN LORI 2 INI. TQ WASALAM