03 Mac 2011

Pemimpin PR Tegakkan Keadilan, Bukan Jaja Politik Murahan

28 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 3 MAC : Pakatan Rakyat menentang Barisan Nasional kerana mahu menegakkan pemerintahan yang bersih dan tuntas kepada keluhuran undang-undang, dan bukan untuk mencetuskan serangan peribadi semata-mata, kata Penasihat DAP Lim Kit siang.

Justeru beliau menolak tanggapan Umno bahawa parti-parti Pakatan Rakyat mencalar sistem demokrasi apabila mendedahkan pelbagai kepincangan dalam pemerintahan Umno-BN.

“Kita tidak memusuhi parti atau rakyat tetapi individu atau pemimpin yang melakukan penyelewengan dan menyalahgunakan kuasa. Itu harus dibezakan.

Kit Siang menolak bahawa permusuhan politik antara Pakatan dan Umno-BN memberi kesan buruk kepada rakyat.

Beliau bersetuju dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menegaskan gagasan pembangkang itu menentang Umno-BN atas soal-soal prinsip dan
kepentingan awam demi membawa kebaikan kepada rakyat.

“Saya rasa itu satu trend yang tidak sihat. Kita mahu berikan satu demokrasi yang sihat, tulen dan bersih. Dakwaan yang tidak bersih mengotori politik yang sepatutnya memberi perkhidmatan kepada rakyat dan negara," tegas Kit Siang.

Anwar dalam siri ceramahnya di Merlimau kelmarin menegaskan beliau tidak pernah bermusuh dengan ahli Umno atas dasar peribadi.

Sebaliknya, apa yang ditentang ialah sikap pemimpin zalim Umno dan budaya rasuah yang masih menebal dalam parti itu.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub pula menegaskan, PAS senantiasa berpegang teguh kepada asas perjuangannya dan tidak berpolitik untuk mencari musuh semata-mata.

“Inilah prinsip yang telah PAS laksanakan dalam sejarah perjuangan kita sejak kali pertama PAS ditubuhkan dan kita memang tidak pernah mencipta permusuhan dari segi peribadi tetapi apa yang kita perjuangkan adalah ketidakadilan dan dasar-dasar perjuangan Islam dan prinsip-prinsip kemanusian. Itu yang sebenarnya perkara yang kita bertentangan dengan mereka," jelas beliau.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata perjuangan Pakatan Rakyat berpaksi kepada agenda untuk menegakkan
pemerintahan adil dan saksama.

“Pakatan jelas tidak pernah bermusuh dengan Umno sebagai parti tetapi kita memusuhi penyelewengan, penipuan dan kezaliman yang dibuat pimpinan tertentu dalam Umno. Benda ini bukan perkara baru, kita sudah tegaskan berkali-kali, termasuk Datuk Anwar sendiri,"katanya.

Nik Nazmi berkata, realiti politik semasa adalah ahli dan pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya dari Parti Keadilan Rakyat menjadi sasaran Umno dengan menggunakan pelbagai taktik kotor demi menghakis kekuatan pembangkang.

“Umno ini hidup dengan menggunakan khidmat pelacur-pelacur politik di mana mereka dibayar dan diberi ganjaran dan kepentingan dengan tujuan menyerang kembali dengan menabur fitnah kepada Keadilan dan Pakatan. Jadi pada pendapat saya itu merupakan amalan yang kolot, kotor dan tidak sihat. Tetapi ia menjadi amalan mereka,"katanya.

Tv Selangor/-


Tiada ulasan: