13 April 2011

Sidang DUN Perak LIVE@Cina Islam - Day 2

9 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Sidang Dewan Undangan Negeri Perak dimulakan tepat jam 10 pagi ini. Loceng baru sahaja dibunyikan sebentar tadi menandakan sidang rasmi dimulakan. Speaker Haram Ganesan, membuat pengumuman diantaranya :

1. semua ahli dewan dikehendaki patuh peraturan tetap
2. perbahasa ikut tertib dab sopan
3. dilarang merakam gambar dan guna telefon bimbit
4. sidang media diadakan dibilik media aras dua. dan lain2 arahan masa kesemasa
5. semua adun dipohon adakan pemeriksaan kesihatan



Perdebatan dari dalam dewan.

[..] dewan hangat dan ada pertikaman lidah bila zambry menuduh sungkai penipu. sungkai bangun bantah dengan bantah perkataan penipu dengan mengatakan pangkor penakut. sungkai mencabar pangkor supaya berkata diluar kalau berani.

setiawan masih bangun dan tidap puas hati dengan jawapan speaker dan memohon supaya waktu yg cukup diberikan kepada adun untuk berbahas. Masa tamat untuk sesi soalan lisan. Hanya 4 soalan lisan dijawab. setiawan minta lalauan supaya soalan yg tidak dijawab mohon dijawab dengan bertulis, ganesan mnta adun hubungi exco berkenaan untuk dapat jawapan bertulis.

ganesan mengumumkan masa soalan lisan tamat dan menyatakan supaya soalan yang tidak sempat dijawab dibangkitkan dalam perbahasan. soalan no 4 dari pokok asam/dap mengenai langkah kerajaan terhadap golongan belia bagi mengurangkan nilai impot makanan negara.

setakat ini saya sudah 5 kali bangun untuk bertanya soalan tambahan, sebentar tadi nak tanya soalan tambahan mengenai anak yatim namun gagal lagi. wakil dari behrang bertanya soalan ke 3 dan dijawab olh sungai rapat mewakili kerajaan mengenai rumah anak yatim.

agenda ke 5- membawa rang undang2 kerajaan dalam mesyuarat dan dibaca untuk kali pertama oleh mb zambry. agenda 6- usul dari pengkalan hulu menyembah ucapan tahniah serta menjunjung kasih atas titah ucapan duli yang maha mulia @emangku raja perak...belua meneruskan perbahasan. Perbahasan dimulakan oleh Dato Seri Diraja Tajol Rosli, Pengkalan Hulu.

akan menyusul..

Tiada ulasan: