31 Januari 2012

Jangan biar Najib ‘terlalu selesa’

7 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PASCA Dato’ Seri Anwar Ibrahim dijatuhkan daripada Umno dan kerajaan 1998, pertarungan dilihathttp://tvsnews.net/v1/images/news_images_upload/datuk-seri-anwar-ibrahimmmm.jpg lebih bertumpu kepada persaingan karektor antara Anwar dan Dr Mahathir. Imej Anwar cuba dihancurkan menggunakan semua media utama oleh BN juga menggunakan seluruh instrument kerajaan, terutamanya melalui proses mahkamah

Kebetulan ledakan maklumat melalui teknologi internet mula menguasai masyarakat, maka itu saja medium terbaik pihak pembangkang melakukan serangan balas; menghancurkan karektor Dr Mahathir pula habishabisan.

Segala perkara negatif mengenai Mahathir dikorek dan didedah semahunya. Imej Presiden Umno itu menjadi lebih teruk dari partinya sendiri.

Apabila prestasi Umno merosot teruk pada pilihan raya umum 1999, sehingga hilang dua negeri Melayu (Kelantan dan Terengganu) dan pembangkang Parlimen dikuasai PAS dengan 27 kerusi; Dr Mahathir didakwa sebagai penyebab. Dalam satu mesyuarat majlis kerja tertinggi Umno selepas PRU 1999, Presiden Umno itu dibelasah teruk oleh AJK Umno sehingga ke peringkat mendesak beliau meletak jawatan.

Dr Mahathir menjadi liabiliti kepada Umno dibuktikan melalui PRU 2004. Tanpa beliau Umno dan BN mampu menang besar. Mahathir sendiri mengakui bahawa faktor kemenangan besar BN PRU11 ialah kerana dirinya tidak lagi memimpin Umno dan kerajaan.

Menjelang PRU12 pemusnahan imej terhadap Dato’ Abdullah Ahmad Badawi selaku Presiden Umno dan Perdana Menteri pula dilakukan. Imej ‘Pak Lah lena’ dan pelbagai skandal menantunya, Khairy Jamaluddin, dijadikan modal serangan. Sehinggakan puisi ‘Al-Ghazali’ ciptaan Pak Lah pun digubah dalam pelbagai versi oleh pembangkang. Kemerosotan teruk BN PRU12 dikaitkan dengan imej buruk Pak Lah. Ia berlarutan dalam Umno sehingga akhirnya beliau sendiri tersingkir dari kepimpinan Umno akibat imejnya itu.

Sejak zaman PRU 1999, cabaran besar bagi BN ialah Anwar. Justeru pemusnahan imej Anwar dilakukan oleh BN dengan penuh istiqomah, berperancangan, pelbagai, saban hari dan tidak pernah putus asa; persis syaitan yang tidak pernah berhenti dari menyesatkan manusia. Adakah ia langsung tidak berhasil? Penyokong PR jangan syok sendiri untuk berkata imej Anwar tidak terjejas. Ia menjejaskan! Secara peribadi saya tidak yakin Anwar dapat mempertahankan majoriti lumayannya di Permatang pauh yang diperolehi dalam pilihan raya kecil lalu.

Beberapa kajian yang dibuat oleh badan-badan profesional menunjukkan sokongan terhadap Najib meningkat mutakhir ini. Perkara besar yang harus disedari oleh semua aktivis, pendokong dan penyokong PR bahawa sejak mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan dari Pak Lah, Najib dibiarkan berada dalam keadaan yang agak selesa; tiada ‘pembunuhan’ imej dan serangan peribadi secara bersungguh-sungguh yang dilakukan. Najib tidak diserang seperti Mahathir dan Pak Lah di zamannya.

Apakah Najib seorang yang sangat bersih? Mustahil, tiada seorang pemimpin Umno yang bersih. Kalaupun dilihat bersih, terdapat unsur persekitaran yang mengotorinya. Seperti Pak Lah yang ‘dikotorkan’ oleh menantunya Khairy dan anaknya yang menjadi jutawan segera. Semua setuju bahawa Rosmah adalah objek terdekat Najib yang boleh digunakan untuk memusnahkan imejnya, tetapi sejauh mana ia digunakan?

Aspek kekuatan dan kelemahan pemimpin sangat penting dalam melonjak atau menjahanamkan imej parti atau kerajaan. Usaha merosakkan imej pakatan pihak pembangkang di negara ini dilakukan dengan menjahanamkan karektor Anwar kerana dia dianggap bakal Perdana Menteri. Beliau yang memimpin Pakatan Rakyat.

Mereka tidak menumpukan serangan peribadi terhadap Dato’ Seri Abdul Hadi Awang atau Lim Kit Siang.

Modus operandinya, apa juga aspek negatif dalam PR semua dikaitkan dengan Anwar atau apa-apa saja perkara yang dibuat oleh PR dinegatifkan dengan alasan ‘penglibatan’ Anwar.

Pertelingkahan dalam KeADILan, tumpuan PAS terhadap negara berkebajikan, keputusan pemilihan dalam muktamar PAS, pemecatan dan pelantikan dalam PAS; semua dikaitkan dengan Anwar seolah-olah kepimpinan PAS tidak kenal Quran, Hadis dan Ijmak Ulama dalam membuat keputusan. Bayangkan setiap hari sekurang-kurangnya satu tuduhan baru yang berbeza terhadap Anwar dibuat oleh media talibarut Umno. Sehingga kini sudah beribu tuduhan liar yang dikenakan kepada beliau.

Berbeza dengan pembangkang, yang lebih menumpu kepada isu tetapi tidak kepada Najib. Najib langsung tidak terkena najis lembu peliharaan keluarga Shahrizat. Jika Shahrizat meletakkan jawatan, maka imej Najib tidak akan terjejas. Isu-isu besar yang pernah dikaitkan dengan Najib seperti Altantuya, kapal selam Scorpene, penasihat Yahudi APCO, kehilangan RM888 bilion wang negara menjadi serangan hangat-hangat taik ayam terhadap Najib.

Beribu-ribu laporan polis terhadap Anwar dalam pelbagai isu, beratus demonstrasi haram terhadap beliau tetapi tidak ada pula tindakan serupa untuk Najib dan Rosmah. Menteri Besar Selangor dihadapkan dengan demonstrasi dan ugutan oleh segelintir rakyat Selangor dalam isu remeh sekecil sampah, pengangkutan awam dan pasir tetapi tiada demonstrasi seumpama itu (picisan dan merata) terhadap Najib dalam pelbagai isu besar negara. Apa ilmu yang Najib pakai sehingga beliau menjadi begitu selesa bermaharajalela menggilap imej di mata rakyat?

Dalam perlawanan bola sepak pemain yang paling handal seperti Pele, Maradona, Zidane dan sebagainya adalah yang paling kuat dikekangi kawalan pihak lawan supaya ia tidak dibiar terlalu bebas melakukan serangan.

Malaysia selari dengan era politik dunia yang meletakkan ketokohan individu sebagai faktor yang penting. Lebih dua dekad lalu orang lebih melihat parti sebab itu BN mampu menang walau calon yang bertanding ialah penyapu. PRU 13 membuktikan bahawa calon peringkat DUN boleh kalah kesemuanya dalam satu kawasan Parlimen walaupun calon parlimennya menang, begitu juga sebaliknya.

Maka imej pemimpin nombor satu parti sangat penting untuk dimusnahkan sama seperti pentingnya membunuh imej parti lawan. Jadi, pastikan Najib senasib dengan Mahathir dan Pak Lah. Jangan terlepas pandang.

detikdaily/-

Tiada ulasan: