14 Mac 2012

Bangkit kembali gelombang bantah PPSMI

21 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 14 Mac: Teras Pengupayaan Melayau (Teras) menegaskan bahawa pengenalan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah suatu tragedi agama, bangsa dan negara.

Malah, kata presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar), ia suatu musibah besar gara-gara nafsu pemimpin yang dirasuk virus penjajah bahawa dengan mendominasikan bahasa Inggeris, negara boleh berada mencapai tahap kemajuan bertaraf dunia.

“Sementara hujah ini ternyata boleh dipatahkan dengan contoh negara-negara non Inggeris tetapi jelas dengan bahasa ibundanya boleh maju dan membangun pesat, kami juga mempersoalkan kayu ukur apa yang pemimpin negara ingin gunakan untuk mencapai taraf dunia,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Anehnya, kata beliau pemimpin dan wadah parti politik itulah yang beria-ia melaungkan kalam bahawa merekalah pejuang bangsa.

Katanya lagi, ketika PPSMI diperkenalkan tidak ada pertimbangan jangka panjang diambil kira terhadap masa depan dan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.

Mujur, ujarnya benak rakyat belum semuanya tercemar dengan alasan bahawa hanya dengan Bahasa Inggeris negara ini akan maju.

Mujur juga, tambahnya semangat kental rakyat tidak semuanya mudah ditundukkan oleh ugutan dan tohmahan pemerintah bersama segala bala jentera medianya.

Menurutnya, rakyat yang masih punya dhomir dan perasan amarah tidak mungkin mendiamkan diri.

Beliau menambah, dengan khittah perjuangan bahawa bahasa adalah jiwa bangsa, rakyat mengambil keputusan yang betul bahawa hanya dengan gelombang bantahan rakyat sahaja mereka yang enak ditampuk kuasa akan faham sanubari rakyat.

Namun nampaknya, ujar beliau pemerintah masih bermain dengan aturannya sendiri.

Katanya, pemerintah kini membayangkan ada ruang untuk meneruskan PPSMI jika ia melakukan ubahsuai sehingga ada yang mengambil kesempatan untuk mencelah agar PPSMI dapat dilanjutkan.

Menurutnya, mengikut pengumuman Timbalan Perdana Menteri, rakyat diminta bersabar dan pemansuhan PPSMI akan mengambil masa berdasarkan kohot pembelajaran di sekolah lalu 2012 dijadikan tahun sepatutnya berakhir PPSMI.

“Keputusan ini menyebabkan rakyat tergamam kerana terperangkap dengan dalih pentadbiran dan alasan sistem persekolahan. Akhirnya PPSMI diteruskan sehingga hari ini,” ujarnya.

Untuk kesekalian kalinya, jelas beliau Teras menyatakan bahawa PPSMI seharusnya dimansuh segera dengan mengguna mekanisme dan kuasa yang ada ditangan pemerintah.

“Jika PPSMI dengan mendadak diperkenalkan tanpa banyak kajian dan hujah, kenapa PPSM-Melayu tidak boleh dikembalikan dengan kaedah yang sama?” tanya beliau.

Kini, tambahnya rakyat pencinta bahasa diminta menunggu terus dengan janji kerajaan.

“Entah berapa menteri yang akan berganti pula untuk PPSMI benar-benar dapat dikuburkan. Sementara itu entah berapa ribu pelajar pula yang terus menjadi mangsa sementara menunggu punca penyakit dihapuskan,” katanya.

Sebab itu, ujarnya Teras bersetuju agar gelombang bantahan diketengahkan kembali dan momentum rakyat dibangkitkan sekali lagi untuk PPSMI ditamatkan sekarang.

“Gelombang ini tidak boleh dimatikan hanya dengan janji kerajaan yang nampaknya cuba buy time,” ujarnya lagi.

Beliau berkata, inilah sebenarnya strategi pihak yang beria-ia PPSMI dipertahankan yang mana mereka bermakar untuk mendesak kepada kerajaan agar PPSMI diteruskan dengan lobi di peringkat tinggi.

“Malangnya sementara atur permainan lobi ke atas sedang senyap-senyap digerakkan, pelajar, ibu bapa dan pendidik jualah yang menjadi mangsa.

“Ribuan yang terpaksa menggagahkan diri untuk melalui PPSMI yang memeritkan seluruh warga pendidikan,” katanya.

Justeru, katanya sudah tiba masanya rakyat sekali lagi bangkit untuk memberi kata muktamad ‘Mansuhkan PPSMI sekarang’.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: