01 September 2012

Ayatollah Khamenei selar kepemimpinan diktator PBB

13 Syawal 1433H. [MOD] -

TEHRAN: Ayatollah Ali Khamenei, Pemimpin Agung Iran (gambar), memulakan sidang kemuncak Pergerakan Negara Berkecuali (Non-Aligned Movement) dengan menyelar "pemerintahan diktator yang jelas" oleh Majlis Keselamatan PBB dalam ucapannya.

"Majlis Keselamatan PBB mempunyai struktur yang tidak rasional, tidak adil dan benar-benar tidak demokratik, dan ini adalah satu pemerintahan diktator yang jelas," katanya.

Iran yang sedang dalam proses perbincangan dengan PBB berkenaan program nuklearnya, menghadapi empat set resolusi Majlis Keselamatan yang mengenakan sekatan ke atas Iran kerana meneruskan program pengayaan uranium.

Khamenei menyatakan bahawa "bilik kawalan dunia [Majlis Keselamatan] adalah di bawah kawalan pemerintahan diktator oleh sesetengah negara Barat" – merujuk kepada ahli-ahli tetap Majlis Keselamatan PBB iaitu Perancis, Britain dan Amerika Syarikat.

Televisyen Iran menunjukkan Ban kelihatan terkejut dan bingung ketika mendengar Khamenei menyampaikan ucapannya.

NAM telah lama menjuarai isu reformasi dalam PBB dengan mengambil kuasa dari Majlis Keselamatan dan memberi kuasa tersebut kepada Perhimpunan Agung PBB, di mana ahli-ahli PBB diwakili dengan lebih baik.

Kritikan Khamenei ke atas pimpinan tertinggi PBB itu adalah berikutan satu mesyuarat yang telah dihadiri beliau dengan Ban pada Rabu lalu di mana pemimpin PBB terus terang memberitahu Iran untuk mengambil langkah-langkah konkrit untuk menyelesaikan isu nuklear.

Isu nuklear

Khamenei juga memberitahu perwakilan bahawa "Saya menegaskan bahawa Republik Islam Iran tidak pernah mengusahakan senjata nuclear," sambil menggelar senjata nuklear sebagai "dosa besar yang tidak boleh dimaafkan".

Tetapi dia berkata Iran "tidak akan melepaskan hak untuk mengusahakan tenaga nuklear yang aman".

Ban menggesa Iran untuk mematuhi resolusi PBB dengan membendung aktiviti nuklearnya, mengatakan bahawa retorik antarabangsa yang makin memuncak mengenai isu ini menjadikan isu ini berpotensi tinggi membawa kepada "peperangan".

Beliau berkata, Iran perlu membina keyakinan dalam program nuklearnya dengan "sepenuhnya mematuhi resolusi Majlis Keselamatan PBB dan bekerjasama dengan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (International Atomic Energy Agency."

Jika tidak, beliau mengingatkan,"perang mulut ini dengan cepat mampu bertukar menjadi perang keganasan".

Beliau tiba di Tehran Rabu lalu dan bertemu Khamenei dan Mahmoud Ahmadinejad, Presiden Iran.

Ban juga tidak mengelak dari menarik perhatian Iran tentang hak asasi manusia di Iran, menyatakan "kebimbangan serius" berkenaan perkara itu.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: