03 Disember 2012

Tubuh suruhanjaya siasat dakwaan Musa Hassan

16 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memandang serius terhadap pendedahan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang menyatakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mencampuri urusan polis.

Musa Hassan dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya minggu lalu ketika menjawab pertanyaan wartawan mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campur tangan Hishammuddin.

Ketua DPPM, Nasrudin Hassanberkata, pendedahan tersebut tidak boleh dianggap satu pengkhianatan oleh bekas ketua polis itu tetapi maklumat yang wajar didedahkan dan disiasat dengan segera kerana ianya melibatkan persoalan integriti Pasukan Polis Malaysia.

Tindakan Hishammuddin itu menurut Hasan bersalahan dengan Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967) yang membenarkan hanya beliau Ketua Polis Negara saja yang boleh memberi arahan kepada pegawai bawahan.

“Justeru itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mendesak agar satu Suruhanjaya Penyiasatan Bebas dapat diwujudkan segera untuk membuat siasatan dan dakwaan terhadap campurtangan Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein terhadap pasukan polis yang dibongkarkan baru-baru ini.

“Sehingga kini tiada sebarang tindakan dilakukan untuk membongkar segala kemungkinan penyelewangan dan salah laku yang berlaku,” ujarnya dalam satu kenyataan.

DPPM juga, katanya mendesak agar Hishammuddin Hussein bercuti sehingga siasatan yang di buat selesai.

Beliau berkata, Hishammuddin perlu bersikap “gentleman” dan mengikut jejak langkah Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan mengambil cuti ekoran skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang lalu.

Sehubungan itu, ujarnya DPPM berharap agar Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bertindak menjaga rakyat mengikut arus perundangan bukan menjaga parti politik serta mengikut arahan mereka semata-mata.

harakah/-

Tiada ulasan: